Hulp met het leren om te gaan met osmose water


E

Emmbillie

Guest
Hoi iedereen,
Omdat mijn groepje blue dream garnalen soms wel eens een beetje wilt kwakkelen zonder duidelijke redenen en ik het kraanwater begin te vermoeden, wil ik langzaam over gaan stappen op osmose water.
Echter ben ik echt een leek wat dit onderwerp betreft en heb ik geen flauw idee waar te beginnen.
Ik hoop dat jullie mij wat duidelijke taal kunnen geven dat ik het begrijp en er lekker mee bezig kan.

Ten eerste het apparaat. Ik heb een bak van 120 liter, dus echt veel ben ik per week niet nodig. Misschien een keer 20-30 liter per week, maar echt meer dan dat ook niet.
Ik heb ook niet de mogelijkheid om tonnen vol water op te slaan, een bak van ca 50l kan nog wel.
Welk apparaat past hier bij? Hij hoeft echt niet luxe te zijn, zolang ik maar mooi water er van krijg.

Hoe slaan jullie het water op? Ik neem namelijk aan dat de meeste apparaten veel meer produceren? Kan dat bijvoorbeeld in een afgesloten regenton, die ik in de schuur zet?
Stel die ton heeft ruim een maand lang water in, gaat dit water dan niet 'rotten' met warm weer?
Of kan je zelf bepalen hoeveel water zo'n machine produceert. Mocht dat kunnen dan heeft dat zeker mijn voorkeur.

En hoe vangen jullie het water op, in emmers of iets dergelijks?

Daarnaast; de mineralen die toegevoegd worden zijn te bestellen op internet, en daarbij moet je altijd een tds meter gebruiken voor de geleidbaarheid, toch?
Zijn er daarnaast zaken waar ik nog rekening mee moet houden, zoals het kunstmatig verhogen van de PH/gH/kH met poeders o.i.d.?
En welke poeders/producten zijn dit, en hoe te gebruiken?

Ik hoor heel graag uitgebreid hoe jullie dit doen, wat voor apparaat jullie hebben, en eigenlijk gewoon alles wat hiermee te maken heeft. Dan weet ik wat ik moet aanschaffen, en waar ik rekening mee moet houden.
Alle tips zijn welkom!
 
Ik zal de website bekijken.
Is het trouwens zo dat ik vanaf het moment dat ik osmosewater ga gebruiken, ik het gewoon bij de wekelijkse waterwissel doe?
Dat ik het aquarium niet leeg hoef te halen en direct met een volle bak osmosewater begin, zeg maar. Dat ik het er geleidelijk aan toe voeg met de tijd.
 
De basis van osmose - Onlineaquariumspullen
https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/blogs/informatiepagina/de-basis-van-osmose/
  1. In cache
Beoordeling: 9,5/10 - ‎1.345 stemmen
29 feb. 2016 - Het gebruik van osmosewater voor garnalen heeft enkel voordelen! Het kan echter wel ingewikkeld zijn, wanneer je er nog niet mee bekend ...

Enorm handig! goede informatie. Bedankt.
Is het ook zo dat ik bij neocaridina een ph verlagende grond zou moeten hebben i.c.m. osmosewater?
Aangezien de Ph op 7 prima zal zijn lijkt mij dat niet nodig, toch?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik maak voor mijn 120 liter bak het osmosewater aan in een 60 liter jerrycan. Die vul ik voor de helft met osmosewater, daarna de helft kraanwater erbij, 8,5 gram GH+ bedoeld voor vijvers (doe je jaren en jaren mee in een aquarium en GH+ is GH+ of het nu in een peperduur potje van 50 gram zit of in een super goedkope fles van een kilo). Ook doe ik er nog wat Tetra Aquasafe bij (de helft van de dosering). Die combo (dus 50/50 osmose en kraan) blijft een half uurtje draaien dmv een dompelpompje bedoeld voor gebruik in caravans. Ondertussen kan ik de planten mooi snoeien. Daarna kar naar het aquarium rollen, helft van het aquarium in de andere jerrycan laten lopen en als laatste de dompelpomp gebruiken om het nieuwe water in de bak te krijgen (ik heb daar wel een kraantje op zodat ik de doorstroming een beetje kan knijpen als dat nodig is). Ziet er in de praktijk dus uit zoals op de foto.

Bekijk media item 371
Welk Osmose apparaat? Maakt eigenlijk niet uit. Ik ben met zo'n los ding begonnen (waarbij de 2 filters in een soort worst zitten, gevolgd door het RO membraan zelf). Die stond via een adapter aangesloten op de kop van de kraan. Lekker simpel en een boer kan de was doen. Uiteindelijk heb ik die wel vervangen door een versie waarbij de filters in van die bekers zitten, dit alles gemonteerd in het aanrechtkastje, rechtstreeks op de waterleiding, de afvoer rechtstreeks op de afvoer en de uitstroom via een buffertank naar een Osmosekraantje. We zijn er namelijk gaandeweg achter gekomen dat RO water ook super is om koffie mee te zetten (beetje koffiefans met onze mooie Jura machine), de ramen te lappen, de planten te spuiten (nooit meer bang voor vlekken op de plavuizen of ramen), de strijkbout te vullen en ga zo maar door. Maar je kunt om te beginnen prima zo'n 40 euro ding gebruiken (capaciteit maakt ook al niet uit aangezien het niet echt boeiend is of hij 4 uur staat te werken of 8 uur). Reken dat je met een instapper zo'n 3-4 liter per uur haalt (veel minder dan de beloofde waardes aangezien die uitgaan van een veel hogere leidingdruk e.d.).

Hoe de overgang doen? Ik zou het water aanmaken zoals hierboven en beginnen met om de dag 20 liter van het aquariumwater te vervangen door de nieuwe mix. Dan ben je binnen een periode van 2-3 weken zo goed als "over" volgens mij.
 
https://www.osmoseapparaat.nl/osmopure-75-ba.html
De osmopure is een prima ding.

Zelf ververs ik wekelijks plm 10% met osmose water.
Dit doe ik in een 15 liter jerrycan.
Je maakt gewoon alleen aan wat je nodig hebt dus extra opslag is niet nodig.

Er is prima mineral toevoeging te koop van Saltyshrimp
http://www.saltyshrimp.de/english/


Ik heb de 150 versie. In anderhalf tot twee uur maak ik voldoende osmose voor een verversing.


Je kan er ook nog een hars filter achter hangen dan wordt het water nog zuiverder.

Een ec meter is wel heel handig.
 
Bedankt iedereen voor de supergoede tips. Ik ga een apparaat bestellen en denk dat ik er verder wel uit kom.
Alle aanvullingen zijn natuurlijk nog van harte welkom, ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met osmosewater, en hoe jullie garnalen het er beter op doen.

Gelukkig ben ik gek op koffie én op schone ramen, ook weer een mooie tip dus, de restjes zullen hier wel op gaan ;)
 
Het is echt erg simpel hoor want ik ben geheel niet technisch en het was zo klaar toen het binnenkwam. Ik gebruik het voor het verversen bij de garnalen en bij de zeewaterbak.
 
Ik heb zo n klein potje Gh+ mineral. Zitten in die jij gebruikt ook mineralen dan net als in de kleine dure speciaalpotjes Andre?

Deze gebruik ik dus: https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/saltyshrimp-bee-shrimp-mineral-gh.html
Er is aan Pond Support GH+ volgens mij niets extra's toegevoegd. Het is dus te vergelijken met elk ander GH+ preparaat waar geen speciale dingen aan zijn toegevoegd. Mijn garnaaltjes krijgen hun mineralen en vitaminen trouwens binnen via de (gevarieerde) voeding (net als het baasje).
 
Kan best zijn dat je bij hoge gradaties achter de komma moet denken met dit soort dingen (mijn garnaaltjes zijn gewoon leuk en lief, wit met rode ringen, hard werkend en gezond).
 
Voeding kan het niet aan liggen, ze hebben hier welgeteld 15 verschillende soorten.
En elke keer krijgen ze wat anders, soms een cocktailtje van verschillende voertjes door elkaar :D
Ik kan elk moment het osmose apparaat binnen krijgen, morgen krijg ik de mineralen binnen.
Dan ga ik daar direct mee starten, ik ben benieuwd of het hen bevalt.

Aan mijn werkwijze kan het kwakkelen eigenlijk verder niet echt liggen, houd de bak goed schoon maar niet te schoon, geef goede voeding, maak gebruik van walnoot en catappa bladeren, geef regelmatig Voogle,
gebruik alleen geschikt aquariumhout, veilige planten en mossen, belucht de bak, goede apparatuur, meet regelmatig de waarden, gebruik handschoenen bij het verversen, het enige verbeterpuntje dat ik me kan bedenken is dat ik dus kraanwater gebruik voor verversingen waar osmose water wat veiliger zal zijn.
Zou me eerlijk gezegt niet extreem veel verbazen als onze waterproducent in deze hete zomer toch wat heeft gebruikt om de leidingen mee door te spoelen. Dat hoor je wel eens toch?

Daarnaast zijn degenen die daadwerkelijk sterven veelal de oudjes en de grootsten in de bak. Wellicht heb ik deze al als bejaarden gekocht enkele maanden terug.

Ik ben erg benieuwd of de kolonie zometeen gaat exploderen van de babies. Zou leuk zijn.
 
Laat wel het osmose apparaat eerst zeker een uur spoelen. En gooi zowel het osmose als het afvalwater weg.

Er zit namelijk een conserveer middel op het membraan.

Dat is mogelijkerwijs niet goed voor garnalen.
 
15 soorten is erg veel en ik gebruik er zo n 6 denk ik.

Ja, het is wel wat veel. Ik had me een keer laat in de avond laten gaan :D
Hoe andere dames nagellak kopen, koop ik lekkers voor de diertjes.

Het apparaat gaat zo zijn eerste uurtje draaien. Leuk hoor, ben erg benieuwd.
 
Dankjewel. Komt vast goed.
Het osmose apparaat is een leuk opstapje naar een nieuw bakje caridina’s over een jaartje, of minder ;)
 
Net een uurtje doorgespoeld. Weet iemand tievallig wat een goede EC waarde is voor neocaridina?
 
Neo s kunnen prima op leidingwater en dat heeft vaak een redelijk hoge uS van soms wel 500. Ik heb ze zelf altijd hier op leidingwater gehouden. Ik zou ze houden op de waarden waar ze ook bij de kweker op hebben gezeten of die jij zelf in je bak had. Hoe hoog was de uS in de oude situatie eigenlijk?
 

Terug
Bovenaan