Hulp nodig bij aanschaf


J

Jordy

Guest
Beste Allen,

Zelf ben ik een student die al een klein tijdje verliefd op deze hobby is geraakt. Zo ben ik destijds als velen begonnen met een mini bakje van een circa 30L om vervolgens wat groter te gaan naar een 70L bakje. Vanwege ruimtegebrek ben ik destijds niet meer groter gegaan. Nu is het feit dat ik zojuist verhuisd ben naar een appartement waar toevallig een hele grote lege muur nog over is na alle meubels geplaatst te hebben. Nu ging mijn brein gelijk op overuren werken en kwam deze tot het mooie idee om toch eventueel nog een groter aquarium te halen; een aquarium rond de 1m - 1.2m breed. Hier zou ik vervolgens het liefst de kleine Mbuna soorten in vestigen.

Het probleem nu is dat ik nog niet heel gevestigd ben in deze hobby om te weten welke bak ik zou moeten gaan kopen voor dit projectje. Online en bij mijn plaatselijke aquariumzaken zie ik wel tal van mogelijke bakjes, maar het uiteindelijk draaiende zien en hoe zij na een periode er nog uit zien zelden. Nu heb ik dit forum gelukkig gevonden en dacht dat dit een uitstekend platform zou zijn om wat advies te vragen van de meer gevorderden mensen =).

De bakken waarover ik nu na zit te denken zijn:

Eheim Vivaline LED 180
https://www.heevis.nl/eheim-set-vivaline-180-led-101x41x119-cm-1

Afmeting: 100 * 40 * 45cm
Inhoud: 180L
Prijs: 449,-
Eerste indruk: Bak waarvan ik het design er al goed vind uitzien. En volgens velen schijnt Eheim een top merk te zijn die lang mee zou moeten gaan.

Aquatlantis Elegance Expert 100
https://www.heevis.nl/aquatlantis-elegance-expert-100

Afmeting: 100 * 40 * 60cm
Inhoud: 201L
Prijs: 429,-
Eerste indruk: Volgens mijn plaatselijke aquariumzaak schijnt Aquatlantis een super licht te hebben op zijn bakken. De bakken zelf vind ik er redelijk goed uitzien, echter niet het beste design voor het oog.

Ciano Emotions Nature Pro 100
https://www.heevis.nl/ciano-emotions-pro-aquarium-100

Afmeting: 100 * 40 * 60cm
Inhoud: 197L
Prijs: 439,-
Eerste indruk: Design ziet er erg strak uit. Verder nog onbekend merk voor mij.

Juwel Rio 180 of 240
https://petsplace.nl/juwel-aquarium-rio-180-led-aquaria-m-4022573043501-pps.html


Afmeting: 100 * 40 * 45 & 120 * 40 * 55cm
Inhoud: 180L & 240L
Prijs: Set van Rio 180 zag ik voor een 309,- en de set van de 240L zag ik voor ongeveer 420,-
Eerste indruk: Mooie bakken waar het meubel wel wat strakker langs het aquarium voor mij gemogen mocht hebben. De afwerking van de bakken zelf vind ik wel minder dan de bovengenoemde.



Verdere omstandigheden: ik bezit al een JBL CristalProfi 902 extern filter.

Graag zou ik willen weten welke bak jullie zouden kiezen in mijn schoenen en waarom. Als jullie eventueel andere bakken nog hebben die jullie aanraden of sites om de bakken goedkoper (ben tenslotte nog een student ;) ) te kunnen vinden hoor ik het graag!

Bij voorbaat dank,
Jordy
 
Zou er 1 van marktplaats kopen, lopen de schulden minder hoog op want met de aanschaf van een aquarium alleen, ben je er nog lang niet, dan moet je nog de inrichting en bewoners kopen, doe je dat alles in de winkel ben je een ruime 1000,- aan het eind van de rit
 
Zou er 1 van marktplaats kopen, lopen de schulden minder hoog op want met de aanschaf van een aquarium alleen, ben je er nog lang niet, dan moet je nog de inrichting en bewoners kopen, doe je dat alles in de winkel ben je een ruime 1000,- aan het eind van de rit
Dat is mij inderdaad al eens verteld bij de aquariumzaak ja. Nu heb ik al wel de rotsen en het filter dus al thuisliggen. En voordat het aquarium zomenteen helemaal ingedraaid is ben ik zo een klein maand verder waardoor er weer genoeg loon is voor vissen ;)
 
Veel bakken heb je helemaal geen rotsen of hooguit 1-2 rotsen in gebruik, je verkijkt je enorm watvoor kosten erbij komen bij aanschaf van een aquarium.

Op mp staan er zat van het formaat wat je zoekt, zou dan wel zonder inrichting/bewoners kopen want dat is toch meer een persoonlijke keuze.

En misschien eerst nadenken welke bewoners je wil, een heleboel vissen kunnen niet in genoemde formaten (bijv. omdat de bak niet hoog genoeg is)
 
Veel bakken heb je helemaal geen rotsen of hooguit 1-2 rotsen in gebruik, je verkijkt je enorm watvoor kosten erbij komen bij aanschaf van een aquarium.

Op mp staan er zat van het formaat wat je zoekt, zou dan wel zonder inrichting/bewoners kopen want dat is toch meer een persoonlijke keuze.

En misschien eerst nadenken welke bewoners je wil, een heleboel vissen kunnen niet in genoemde formaten (bijv. omdat de bak niet hoog genoeg is)
Qua bewoners neem ik een klein groepje van de kleinere Mbuna soorten, vandaar ook dat ik rotsen al gekocht heb :). Verder heb ik mij al een tijd verdiept in de kosten die hierbij komen, hiervoor ben ik ook al meerdere keren per week te vinden bij onze aquariumzaak om vragen beantwoord te krijgen en een inzicht te hebben wat ik allemaal nodig heb. Alleen qua aquarium zit ik momenteel gewoon nog erg te twijfelen, vandaar ook dit topic.
 
Ik ben ook op zoek geweest naar een meterbak, maar al deze bakken hebben een diepte van 40 cm.
Omdat ik perse een diepere wil heb ik een bak laten maken, voor 120 euro heb je een nieuwe bak van 100 x 50 x 50
Een meubel + kap heb je al gemaakt voor zo'n 150 euro (incl. verf en sluitwerk) en dan nog de verlichting wat niet duur hoeft te zijn (als je voor tl kiest) ik was voor alles 30 euro kwijt.

Een beetje knutselen moet je dan wel kunnen uiteraard.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook op zoek geweest naar een meterbak, maar al deze bakken hebben een diepte van 40 cm.
Omdat ik perse een diepere wil heb ik een bak laten maken, voor 120 euro heb je een nieuwe bak van 100 x 50 x 50
Een meubel + kap heb je al gemaakt voor zo'n 150 euro (incl. verf en sluitwerk) en dan nog de verlichting wat niet duur hoeft te zijn (als je voor tl kiest) ik was voor alles 30 euro kwijt.

Een beetje knutselen moet je dan wel kunnen uiteraard.

Daar zat ik momenteel ook naar te kijken. Heb jij eventueel paar tips stel ik wil zelf een meubel gaan maken? Ben vooral bang dat het niet sterk genoeg is uiteindelijk.
 
Poeh daar vraag je me wat.

Zelf heb ik mdf platen van 16 mm gebruikt, en een paar balken van 44 x 44 in de kast geplaatst (als frame) voor de stevigheid, maar als ik kijk naar de Juwel meubels is dat niet perse nodig.
Ook heb ik alle verbindingen van de platen verlijmd, met goede houtlijm.

Als je de kap ook van hout gaat maken dien je het goed waterafstotend te maken, de binnenkant heb ik geverfd met jachtlak (eerst 2 lagen grondverf is aan te raden)
Dit had ik niet gedaan en moest heel veel lagen lak aanbrengen omdat mdf zuigt als een baby, dus heb ik er alsnog twee lagen grondverf tussendoor gedaan.

IMG_20181231_132633.jpg


IMG_20181231_120236.jpg


Gronverf.jpeg


De bak heb ik bij Van Wolferen besteld, dat schijnt een goede bouwer te zijn, je moet de bak wel zelf halen, laten bezorgen is te duur in verhouding met de bak.
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens aan, dat ziet er ook goed uit. Was je qua kosten wel een stuk voordeliger uit dan een standaard meubel te halen?
 
Kijk eens aan, dat ziet er ook goed uit. Was je qua kosten wel een stuk voordeliger uit dan een standaard meubel te halen?
Dat zal denk ik meevallen, maar dit is wel praktischer en sluit vaak beter aan bij je eigen wensen en interieur
 
Dat zal denk ik meevallen, maar dit is wel praktischer en sluit vaak beter aan bij je eigen wensen en interieur
Nu is het wel zo dat ik maar een studenten appartementje heb. Als het maar een strakke zwarte meubel is ben ik al lang tevreden haha. Daarom vraag ik me wel even af of de moeite & risico het opwegen tegen de kosten.
 
Zwarte meubels zijn er in de aquarium wereld genoeg.
 
Zwarte meubels zijn er in de aquarium wereld genoeg.
Dat zeker, vind ze allemaal ook wel even mooi. Een mooi meubel vinden zou daarom ook geen probleem zijn.
 
Was je qua kosten wel een stuk voordeliger uit dan een standaard meubel te halen
Ik was 90 euro kwijt voor het hout, reken daar nog wat schroeven en verf bij.
Een kant en klaar meubel begint bij 150 euro, maar dat is niet meer dan een paar spaanplaatjes, en vaak niet dieper dan 40 cm, en dan heb je nog geen kap.
Op marktplaats staan ook wel meubels te koop, voor een paar tientjes koop je een gebruikt Juwel meubel.
maar dit is wel praktischer en sluit vaak beter aan bij je eigen wensen en interieur
Ja precies, en leuk om te doen ook.
De platen heb ik wel op maat laten zagen, koste niets extra en op de mm correct.
 
Ik zou ook een tweedehandsje nemen, tenzij je goed in de slappe was zit. Ik was voor mijn bak met Eheim professional 3 filter, meubel en diverse toebehoren slechts 150 euro kwijt.

Je kunt ook eens naar een trofis colisa kijken als je toch nieuw wilt, die hebben vaak wat dikker glas en zijn net even beter afgewerkt dan Juwel maar toch nog redelijk geprijsd.
Ze worden zonder filter geleverd maar de filters die je bij een aquarium standaard krijgt zijn over het algemeen Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.
 
Een mooi meubel vinden zou daarom ook geen probleem zijn.
Voor een 40 cm diepe bak geen probleem, 50 cm wordt al een stuk lastiger, en een bredere plank eronder leggen is ook geen gezicht, dan hangt ie enorm over aan de achterzijde
Omdat ik perse een 50 cm diepe bak wil, heb ik het meubel zelf gemaakt.

Welke maat heb je zelf in gedachte? hiervoor had ik ook een 40 cm diepe bak, maar voor je het weet zit je bij de voorruit met het inrichten.
 
Laatst bewerkt:
Voor een 40 cm diepe bak geen probleem, 50 cm wordt al een stuk lastiger, en een bredere plank eronder leggen is ook geen gezicht, dan hangt ie enorm over aan de achterzijde
Omdat ik perse een 50 cm diepe bak wil, heb ik het meubel zelf gemaakt.
Dat is zeker een goeie om mee te nemen! Bedankt!
 
Ik zou ook een tweedehandsje nemen, tenzij je goed in de slappe was zit. Ik was voor mijn bak met Eheim professional 3 filter, meubel en diverse toebehoren slechts 150 euro kwijt.

Je kunt ook eens naar een trofis colisa kijken als je toch nieuw wilt, die hebben vaak wat dikker glas en zijn net even beter afgewerkt dan Juwel maar toch nog redelijk geprijsd.
Ze worden zonder filter geleverd maar de filters die je bij een aquarium standaard krijgt zijn over het algemeen Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.
Zit nu de laatste tijd inderdaad ook wat te kijken naar 2e hands bakken en/of dan zelf ook een meubel te maken. Komen alleen niet mega veel mooie bakken momenteel op Marktplaats. Wil niet graag dat het een aquarium is die al bijna 10 jaar oud is.
 
Geduld is een schone zaak, heb je sowieso nodig bij deze hobby, kun je vast mooi oefenen :D
 
Zou zeggen kijk eens in de rubriek aangeboden hier op het forum
Dan wat betreft je lijstje van bakken overzicht je gaat merken vergelijken prima idee maar geen appels met peren vergelijken een mooie Eheim of Aquatlantis is geen vergelijkings-materiaal met een juwel
al zijn dat ook prima bakken alleen wat minder in afweking (plastic) maar bak op zicht niets mis mee buiten de standaard led verlichting dan
Moet trouwens wel lachen als ik de opmerking lees over de juwel kasten is maar spaanplaat lees je vaak ach ja spaanplaat of mdf of een ander martiaal zolang je er goed mee om gaat is er niets mis mee
 
Dan wat betreft je lijstje van bakken overzicht je gaat merken vergelijken prima idee maar geen appels met peren vergelijken een mooie Eheim of Aquatlantis is geen vergelijkings-materiaal met een juwel
Ondertussen ben ik daar ook achter ja. Veel gechat in de chatroom en op het forum rondsnuffelen helpt echt. Nog steeds superblij met dit forum.
 
Succes ermee! tweedehands bakken zijn er in overvloed, en daar zullen best mooie tussen zitten, maar er gaat toch niets boven een nieuwe, heerlijk lijkt me dat, zo'n fris onbeschadigd voorruitje

Dit wordt ook mijn eerste nieuwe bak:stars:
 
Zou zeggen kijk eens in de rubriek aangeboden hier op het forum
Dan wat betreft je lijstje van bakken overzicht je gaat merken vergelijken prima idee maar geen appels met peren vergelijken een mooie Eheim of Aquatlantis is geen vergelijkings-materiaal met een juwel
al zijn dat ook prima bakken alleen wat minder in afweking (plastic) maar bak op zicht niets mis mee buiten de standaard led verlichting dan
Moet trouwens wel lachen als ik de opmerking lees over de juwel kasten is maar spaanplaat lees je vaak ach ja spaanplaat of mdf of een ander martiaal zolang je er goed mee om gaat is er niets mis mee
trouwens zie dat je ook kijkt naar een rio 240 maar met een rio 300 heb je meer mogelijkheden is 50 diep de 240 is 40 diep
 
Succes ermee! tweedehands bakken zijn er in overvloed, en daar zullen best mooie tussen zitten, maar er gaat toch niets boven een nieuwe, heerlijk lijkt me dat, zo'n fris onbeschadigd voorruitje

Dit wordt ook mijn eerste nieuwe bak:stars:
Ja, dat gevoel is heerlijk! Heb ik destijds gedaan met een Juwel setje van 70L. Toch net wat fijner om het nieuw te hebben. Maarja ik heb nu helaas nog niet een geldboompje op m'n rug :(
 
trouwens zie dat je ook kijkt naar een rio 240 maar met een rio 300 heb je meer mogelijkheden is 50 diep de 240 is 40 diep
Die is volgens mij ook nog 120cm toch? Dat is wel de max wat zou passen hier. Ga ik daar ook nog eens naar kijken! Bedankt voor je tip.
 
ach ja spaanplaat of mdf of een ander martiaal zolang je er goed mee om gaat is er niets mis mee
Dat is waar, maar zodra er iets mis gaat met spaanplaat is het ook echt stuk en niet meer te repareren, randen laten vaak los etc.
Mdf is ook geen hoogwaardig spul, maar goed te bewerken en zodoende altijd weer te repareren en over te schilderen.
 
Die is volgens mij ook nog 120cm toch? Dat is wel de max wat zou passen hier. Ga ik daar ook nog eens naar kijken! Bedankt voor je tip.
klopt 121 cm lang 50 diep en 66 hoog heet niet de rio 300 maar de 350 tegenwoordig zag ik net
 
Dat is waar, maar zodra er iets mis gaat met spaanplaat is het ook echt stuk en niet meer te repareren, randen laten vaak los etc.
Mdf is ook geen hoogwaardig spul, maar goed te bewerken en zodoende altijd weer te repareren en over te schilderen.
Och dat moet je het wel heel bond maken met het natte gebeuren heb er hier een paar staan van zon 8 a 10 jaar oud en geen last
 
.
Och dat moet je het wel heel bond maken met het natte gebeuren heb er hier een paar staan van zon 8 a 10 jaar oud en geen last
Kan ook wel als je er zuinig op bent, maar ik heb genoeg van die kromgetrokken meubels voorbij zien komen op marktplaats, die krijg je nooit meer strak.
 
Erg mooie bakken allemaal. Alleen een grote nadeel is dat ik zelf geen rijbewijs heb waardoor ik bakken niet zelf zou kunnen ophalen.

Dan kun je eens kijken naar de slimme vervoerder , voor 5 tientjes haalt die hem voor je op. Ik weet niet of hij ook in eindhoven komt maar het is het proberen waard!
 
En mdf zet genadeloos uit als het vochtig wordt. Heb ik met de gelamineerde kast van mijn Fluval Fresh set en er is weinig aan te repareren als er vocht door de naden tussen het kunstof fineer kruipt.
 

Terug
Bovenaan