Wat is er nieuw

Hulp nodig bij extern filter kiezen (SF Home 80)

NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Leeftijd
56
Op termijn wil ik het interne filter van mijn Home 80 vervangen door een extern filter. De huidige bewoners zijn Colisa Chuna, Rasbora espei, Japonica garnalen (en in de toekomst nog een klein schooltje 'mini' Corydoras).
Ik streef naar een goede stroming in de bak maar het moet voor mijn bewoners natuurlijk ook niet teveel worden.

Zelf heb ik ervaring met de JBL e1501, daar ben ik op zich erg tevreden over. Wat ik fijn vind is dat er heel wat hulpstukken bij zitten om de stroming naar wens aan te passen, bv de spraybar, een soort van lily pipe (breed straler), verschillende bochtjes en rechte stukken. Ook het onderhoud vind ik relatief makkelijk en te doen zonder al teveel morsen.

Zou ik op dit bakje van netto 65-70 liter een e401 of 701 plaatsen?

Nu heb ik mijn oog ook laten vallen op de Tetra ex 600 plus. Iemand daar ervaring mee? Hoe makkelijk is het onderhoud? Zitten er voldoende hulpstukken bij of alleen een spraybar?

Dan heb ik ook nog de Eheim experience gezien voor bakjes tot 150 liter. Zou dat geen overkill worden op de Home 80?

Mijn allereerste externe filter was een Superfish, een ouder model, het onderhoud van dat filter ging altijd met veel gemors en het opstarten was ook lang niet even makkelijk. Lucht was erg lastig uit het filter te krijgen.

Vragen die beslist al vaker gesteld zijn en ik heb geprobeerd op het forum mijn antwoorden te vinden maar ik zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer als ik de voor- en nadelen tegen elkaar probeer af te wegen.

Je hebt ook nog van eheim de eccopro filters. Dat is misschien ook nog wel een idee?

Ik besef me dat ik het alleen maar moeilijker maak zo 😀 :sorry:

De experience 150 is geen overkill hoor.
Ten minste, dat vind ik.

Ik besef me dat ik het alleen maar moeilijker maak zo 😀 :sorry:
😀😀😀

Je hebt ook nog van eheim de eccopro filters. Dat is misschien ook nog wel een idee?
Heb je zelf ervaring met dit filter? En zitten bij de eHeims nog steeds groene spraybars en zo?

Edit: zit filmpjes te bekijken, heb alleen het idee dat er erg weinig filtermateriaal in zit maar misschien vergelijk ik het onbewust met de e1501

Laatst bewerkt:
Zou voor +/- 700L p/u gaan. 1 ding en dat is zorgen dat er niet teveel stroming is voor ds chuna's. Dit kan je doen door bijv de gaatjes in de spraybar groter te maken.

Vond de tetratec zelf minder dan de JBL's.

Vond de tetratec zelf minder dan de JBL's.
Daar was ik nou benieuwd naar. Wat vond je er minder aan?

Ik heb vanmiddag op youtube zitten te vergelijken. JBL komt met meer filtermateriaal dan de Tetra ex zover ik kon zien, maar ik heb nog veel filtermateriaal ongebruikt liggen dat ik in een Tetra zou kunnen gebruiken.

Ik had het er op een ronde met de honden met iemand over en daar zou ik mogelijk een Tetra van kunnen overnemen (moest even overleggen met moeder de vrouw). Filtermateriaal heb ik, slangen kopen en klaar... dat is wel verleidelijk natuurlijk. Ben ik voor 3 tientjes helemaal klaar.

Neig iets meer naar de JBL.
De Eheim Ecco Pro heb ik bekeken maar de aanhechting van de slangen aan de instroom/uitstroom vind ik niet fijn en ik vind de kleur groen echt vreselijk (spraybar dus ook).

Debiet van het filter loopt snel terug, waar dat aan ligt durf ik niet te zeggen maar bij mijn JBL´s duurt het een stuk langer voordat er onderhoud nodig is.

stapelen gaat niet altijd even makkelijk, en het voordeel van JBL´s is dat alles in het zwart is uitgevoerd.
zeker de intake van de tetratec valt nogal op.

Debiet van het filter loopt snel terug, waar dat aan ligt durf ik niet te zeggen maar bij mijn JBL´s duurt het een stuk langer voordat er onderhoud nodig is.

stapelen gaat niet altijd even makkelijk, en het voordeel van JBL´s is dat alles in het zwart is uitgevoerd.
zeker de intake van de tetratec valt nogal op.
Goed om te weten dat de JBL's langer meegaan tussen de onderhoudsbeurten. De JBL's zijn inderdaad heel neutraal van kleur al komt het filter van de Home uit het zicht te staan.

Dankjewel, ik heb nog even om na te denken.

Edit: oh wacht de intake, zal het nog eens goed bekijken op afbeeldingen/filmpjes

Heb zelf een tijdje een Tetra EX 400 gehad maar was daar wel tevreden over.

Al langere tijd heb ik een eHeim die ik nauwelijks gebruik maar ook een JBL e901 die ik altijd gebruik. Het voordeel van JBL vind ik is dat het compleet geleverd wordt, niks geen gezeur over het bijkopen van kraantjes o.i.d. Verder moeten pijpen geen gemeen groene kleur hebben die overal door te zien is. JBL verkoopt vervangende onderdelen ook daar geen probleem. De werking is perfect, ik zuig bijvoorbeeld nooit aan slangetjes. Bovendien heb ik géén aandelen bij of van JBL!

Al langere tijd heb ik een eHeim die ik nauwelijks gebruik maar ook een JBL e901 die ik altijd gebruik. Het voordeel van JBL vind ik is dat het compleet geleverd wordt, niks geen gezeur over het bijkopen van kraantjes o.i.d. Verder moeten pijpen geen gemeen groene kleur hebben die overal door te zien is. JBL verkoopt vervangende onderdelen ook daar geen probleem. De werking is perfect, ik zuig bijvoorbeeld nooit aan slangetjes. Bovendien heb ik géén aandelen bij of van JBL!
Yep, dat is JBL. Ben uiterst tevreden over mijn e1501, maar ik heb nog een reserve filter van ze staan voor filtermaterialen en onderdelen van de pompkop. Het filterhuis kreeg spontaan haarbreukjes van boven af gezien. Viel wel nog onder de garantie maar nog geen werk van gemaakt. Toen ik hem kocht zat er 5 jaar garantie op, toch maar eens werk van maken ;-)

Ik hoor in je vergelijkende studie niets over geluid en gebrom van de verschillende filters. Verder volg ik dit topic met veel aandacht🙂

Heb zelf een jbl 701 op mijn lido 120 staan.prima voor dit formaat.
Had eerder op een 60cm/54liter de 401 gehad. Die vondt ik achteraf wat tegenvallen voor een bak van dat formaat.

Heb zelf een jbl 701 op mijn lido 120 staan.prima voor dit formaat.
Had eerder op een 60cm/54liter de 401 gehad. Die vondt ik achteraf wat tegenvallen voor een bak van dat formaat.
Thanks, als het de JBL wordt dan in elk geval de 701. Bedankt voor je info.

Ik hoor in je vergelijkende studie niets over geluid en gebrom van de verschillende filters. Verder volg ik dit topic met veel aandacht🙂

Tja daar ben ik eigenlijk ook niet zoveel over tegengekomen nog ;-) Wel over een superfish en Fluval en dat was niet zo positief...

JBL E701 kan prima. Ik had die ook op een 50 liter bakje staan. Goede stroming. Als hij net nieuw is dan kun je de uitstroom nog een beetje knijpen (niet verder gaan dan de helft ivm mogelijk caviteren van de pomp). Na verloop van tijd raakt de boel ingedraaid en verlies je een stuk van je capaciteit. Die kun je dan mooi opvangen door de uitstroom weer wat verder open te zetten.

JBL E701 kan prima. Ik had die ook op een 50 liter bakje staan. Goede stroming. Als hij net nieuw is dan kun je de uitstroom nog een beetje knijpen (niet verder gaan dan de helft ivm mogelijk caviteren van de pomp). Na verloop van tijd raakt de boel ingedraaid en verlies je een stuk van je capaciteit. Die kun je dan mooi opvangen door de uitstroom weer wat verder open te zetten.
Ik denk dat ik mijn keus heb gemaakt, na het bekijken van het zoveelste Youtube filmpje en jullie reacties. Het gaat de e701 worden. Ook omdat ik deze filters al ken en er op zich heel tevreden over ben qua geluidsniveau. De zwarte buizen en slangen spreken me ook aan, zeker omdat mijn bakje een zwarte achtergrond heeft.

Ik moet alleen nog even wachten met bestellen, ben deze week weinig thuis om een pakje in ontvangst te nemen.

Ik heb nu een 701 en wil er nog eentje bij hebben, ding is doodstil en supersimpel aan de praat te krijgen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan