Wat is er nieuw

hulp nodig bij mijn guppy!

• Onderwerp starter Onderwerp starter brundhir
  • Startdatum Startdatum
B

brundhir

Guest
He iedereen ik ben nieuw hier sorry als hier al een ander topic/onderwerp voor openstaat.

Mijn vraag :
Ik heb sinds een 1 of 1.5 maand een nieuw aqarium. Ik heb hier guppen inzitten waarvan 3 man en 6 vrouw en heb 1 vuurgarnaal had er 3 maar helaas 2 opgegeten toen ze kleim waren.

Ik heb een bak van 60x30x30 of 60x30x40 moet ik even nameten thuis. Ik heb een vrouwlijke gup die wel zwanger is maar niet hoogzwanger en deze blijft linksbovem bij mijn pomp hangen aan de bovenkant van de bak. Ze is niet zo levenfig als de rest maar zwemt af en toe wat op en neer en komt dan later daar weer hangen. Ik heb (denk ik) genoeg ruimte voor het aantal vissen en ook genoeg zuurstof planten. Wat zou het kunnen zijn?

Groetjes brundhir

ik had dit met mijn black molly en deze kreeg later jongen.

Doen je andere vissen wel normaal?

Welkom Brundhir 🙂

Wil je de water waardes even meten? (zelf of bij de dierenwinkel).
Misschien dat daar iets afwijkt.

Je kunt natuurlijk altijd de helft van je water verversen. Als je bijvoorbeeld een te hoog nitriet gehalte hebt word dat verminderd wanneer je ververst.

Misschien is het ook wel gewoon een zwakke vis. Hoe doen de rest van je vissen?

Bedankt voor de tip heb helaas niks bij de hand maar laat dinsdag gelijk even meten. Ik zou het wel raar vinden heb mijn bak 2 weken laten indraaien en heb een bio-pad filter/pomp van juwel met mijn bak. Ik ververs mijn bak door deze bio methode 1x in de 4 weken maar tussendoor natuurlijk wel even klein deel water verversen.

De andere vissen doen het prima al mijn vissen zijn actief, alle vrouwtjes zijn zwanger hb een jonge gup(rest denk ik opgegeten) en 1 hoogzwangere gup. En planten groeien ook goed... dus ik weet het niet. Is er nog iets wat ik kan doen op dit moment?

ik kan natuurlijk niks met zekerheid zeggen maar ik denk zelf dat er niks aan de hand is anders waren andere vissen ook raar/anders gedrag gaan vertonen. Ik denk zelf dat ze gewoon gaat jongen. mijn black molly deed al 2 dagen raar en toen pas ging zij jongen. Natuurlijk kan je het water altijd voor de zekerheid laten checken 😀😀
brundhir zei:
Bedankt voor de tip heb helaas niks bij de hand maar laat dinsdag gelijk even meten. Ik zou het wel raar vinden heb mijn bak 2 weken laten indraaien en heb een bio-pad filter/pomp van juwel met mijn bak. Ik ververs mijn bak door deze bio methode 1x in de 4 weken maar tussendoor natuurlijk wel even klein deel water verversen.

De andere vissen doen het prima al mijn vissen zijn actief, alle vrouwtjes zijn zwanger hb een jonge gup(rest denk ik opgegeten) en 1 hoogzwangere gup. En planten groeien ook goed... dus ik weet het niet. Is er nog iets wat ik kan doen op dit moment?

2 weken in draaien is wel kort

Heb je daarna geen nitriet piek gehad?

Ik heb na 2 weken mijn bak laten nakijken qua waardes en alles was erg netjes zij de verkoper ( bij coenen in best) maar zou kunnen zijn dat ze zwanger is maar ze heeft geen dikke buik?

Vandaag is ze helaas overleden. Maar geennidee waarom... misschien zwak ? Ik kan een foto toevoegen maar hoe doe je dat?

Als een aquarium pas staat heb je kans op een nitrietpiek. Ook als er dan vissen ingaan kan die piek nog komen. Waarschijnlijk was dit de zwakste gup maar dat wil (nog) niet zeggen dat het met de rest wel goed gaat. Vooral in de eerste weken is het belangrijk dat als de eerste vissen er ingaan dat je de waterwaarden checkt en dat je vaak ververst (20%). Mijn aquarium staat nu 2 a 3 maanden en ik ververs nog steeds regelmatig ook al zijn de waterwaarden altijd goed geweest. Als ik niet regelmatig ververst had waren de waarden misschien ook niet zo goed gebleven. Aan het oppervlak hangen bij het filter is meestal geen goed teken en kan vanalles zijn, weinig zuurstof, ammoniak, nitraat, nitriet. Dit alles kan door veel verversen in toom gehouden worden tot het biologisch evenwicht in de bak zit. Mijn vermoeden gaat er toch naar uit dat de waterwaarden niet goed zijn/waren. Heb je inmiddels het water laten testen en dagelijks ververst?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan