Wat is er nieuw

Hulp nodig bij openmaken pomp

vinnig

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2022
Leeftijd
40
Mijn pomp is stuk denk ik...
Hij maakt om de 3 tellen een piepgeluid.
Voorheen maakte hij ook soms rare geluiden, en toen hielp het om de douche er met volle kracht op te zetten.
Maar nu maakt ie elke 2 weken dit soort geluiden.
Het pompje in het filter is te vervangen, maar hij zit zo vast, I krijg hem er niet uit.
Het lijkt alsof ie met kalk vast zit?
Hoe krijg ik hem los zodat ik hem kan vervangen
Is het normaal dat pompjes na een jaar al kapot gaan? Ik vind het niet ok dat ik om het jaar een nieuwe pomp moet kopen.

Bijlagen

• 20231207_121511.jpg
    20231207_121511.jpg
    755.7 KB · Weergaven: 147
  • 20231207_121459.jpg
    20231207_121459.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 103
Dat is inderdaad vrij vaak.
Het zier er naar uit dat het pompstuk eruit kan in de richting van de kabel. Je zou onder het hoekje eens een schroevendraaier kunnen steken en kijken of het los komt met enig wrikken.
Misschien vooraf even laten weken in wat citroenzuur oplossing tegen de kalk?
Je zou er ook wat smerends (wd40, kruipolie of zoiets) tussen kunnen spuiten maar dat moet naderhand wel goed schoongemaakt worden.

Wat vaseline aan de rotor zal het piepen voorkomen verwacht ik.

In een ziplock zakje doen met een flinke scheut azijn. Uurtje wachten en dan kan hij er waarschijnlijk wel uit. Misschien werkt hij zelfs weer...

Die moet je er gewoon uit kunnen schuiven:
Bij de bioflow kun je volgens mij ook het deel waar de rotor zit nog uit elkaar draaien om het schoon te maken.
Misschien dat je hem in warm water makkelijker uit elkaar kunt krijgen, wd40 zou ik persoonlijk niet doen ivm risico dat het uiteindelijk in je aquarium terecht komt.

Een filter hoort wel een stukje langer dan een jaar mee te gaan, misschien dat je er nog garantie op hebt? (vraag neerleggen waar je hem gekocht hebt).

Als je perse een ander intern filter wil kun je is kijken naar een eheim biopower of een superfish aquaflow.

Je kan hem een uurtje in een bak met half water half natuurazijn laten liggen, draaiend, en zo ontkalk ik ook de stromingspompjes van de zeewaterbak.

Ik ga het morgen proberen, de azijn manier🙂 van wd40 zou ik niet weten hoe ik dat er zo goed uit ga krijgen dat het niet in aquarium terecht zal komen.
als ik de transactie nog kan vinden ga ik garantie proberen te halen. Ik heb hem bij de hornbach gekocht.

Heb je geen bewijs van de bank dat en wanneer je hem hebt betaald want dan kunnen ze dat op die manier wellicht ook traceren als je geen bon hebt.

Is het niet veel gemakkelijker om een andere, krachtige, pomp te plaatsen? Wil je hetzelfde filter houden verandert er niets behalve de liters per uur.

Voortaan zou ik als tip de kassabon digitaliseren in de app als e-bon.

Succes!

Dat pompje moet je veel vaker schoonmaken dan 1 keer per jaar.
Je kan hem er uitlichten met het lipje met behulp van een platte schroevendraaier of een lepel
als hij er uit is dan kan je met de bijgeleverde tang hem open maken en de binnenkant reinigen.

ik zal de handleiding even voor je opzoeken

Dankje !
Ik kan me niet herinneren dat ik er een onderhouds handleiding bij heb gezien.
Ik ben er nog niet aan toe gekomen, maar zodra ik de pomp eruit heb weten te halen haal ik hem uit elkaar.
Hopelijk met schroevendraaier na azijn behandeling wil het.
Ik heb er wel een tangetje bij.

Hoe lang moet ik de pomp laten draaien in gewoon water om te zorgen dat de azijn niet in het aquarium terecht komt? Ik ben hier bang voor namelijk.
Ik las ergens iets over water voorbereider maar dat heb ik niet.
kan ik het dan uberhaupt wel doen?
Ik heb citroen zuur trouwens ipv azijn, maar dat maakt niet echt verschil geloof ik?

Gelukt! Heb de citroenzuur gebruikt die ik ook voor de Co2 gebruikt, stinkt ook niet.
Zat echt veel kalk in! Impeller liep aan van binnen en nu is ie weer helemaal schoon en loopt weer goed!🙂 was makkelijker ook dan ik me had voorgesteld.

Beetje invetten met vaseline heb je het probleem de volgende keer waarschijnlijk ook niet.

Dankje !
Ik kan me niet herinneren dat ik er een onderhouds handleiding bij heb gezien.
Ik ben er nog niet aan toe gekomen, maar zodra ik de pomp eruit heb weten te halen haal ik hem uit elkaar.
Hopelijk met schroevendraaier na azijn behandeling wil het.
Ik heb er wel een tangetje bij.

zit er misschien ook niet meer bij.
voorheen stond alles op papier daarna kreeg je een cd nu mogelijk alleen nog een QR code op de verpakking.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan