hulp nodig met de licht kap

T

tim.g

Guest
Hallo,

ik heb nu bijna een jaar mijn ciano emotions 100 aquarium en al bijna dat hele jaar zeurt mijn vriendin aan mijn kop om garnaaltjes er in te doen.

heel erg leuk en wil ik zelf ook wel maar ik heb kogelvisjes in mijn bak en dat schijnt niet goed samen te gaan.
dus heb ik maar een 15 liter bakje voor der gekocht.
nu zit ik met een probleem.

de kap die op het bakje zit is geen rekening gehouden met het verwarming elementje waardoor de kap niet meer dicht kan.
ik zit te denken aan een plexiglas plaatje er boven (aangezien we een kat hebben) dan zaag ik een hoekje uit voor het verwarming elementje.

maar hoe ga ik dat doen met de verlichting?
er zit een plastic lijst om het glas waardoor zo een led lampje wat je op de rand plaatst er niet op kan plus ik lees toch veel negatieve dingen over led verlichting.

wie o wie heeft een idee?
 
Afhankelijk van de garnalensoort en de omgevingstemperatuur heb je misschien helemaal geen verwarming nodig.
Edit: Ook kun je de meeste verwarmingselementen best horizontaal hangen ;)
 
hey kellemes,

ik hou van een koud huis dus de kans is best groot dat er verwarming in moet en ik hou niet zo van elektronica tot aan het snoer onder te dompelen vandaar.
 
Wat zeg je nou?hou van een koud huis? hoe koud is dat.
Koud betekent ook vocht.
Je weet dat kou ook reumathiek op kan leveren,he.

Zaag er een gaatje in.

En ,tegenwoordig zijn ze goed beschermd ,hoor, die verwarmingen.

Of rap omruilen voor wat groter ,waar je niets aan hoeft te doen.
 
Uitgaande van vuurgarnalen of 1 van de vele kweeksoorten, zoals rili's.. die heb ik hier in een onverwarmde ruimte, vari�rend van 17/18 graden (winternachten) tot (in het ergste geval) 27 graden (afhankelijk van nacht/dag en winter/zomer).. en die floreren.

Voor het knutsel/zaag-werk moet je Bertus spreken ;)
 
IK zou toch echt niet in 17/18 graden wonen ,hoor.
Veels te koud.
Kunnen mijn ouwe botten niet hebben. :D
 
Nee, ik ook niet, maar in de winter, in de nacht kan het soms wel zo koud worden bij ons in de zolderruimte, we zetten de thermostaat voor de nacht uit, maar nooit lager dan 17 graden ongeveer. En de temp van deze garnalenbak schommelt mee met de omgevingstemperatuur, gaat prima.
Edit: De soms hete periodes in de zomer is een groter risico (26/27 graden op zolder), ventilator derop is wel belangrijk.
 
Wat dacht van isolatie? Mark?
 
Heb zelf nog nooit gehoord van een kat die garnalen op eet�
 
Bertus zei:
Wat dacht van isolatie? Mark?
Prima ge�soleerd hier Bertus..
Maar luister, als het in de winter vriest en de cv staat op 17 graden dan is het in de late nacht 17 graden.. en als in de zomer de zon op het dakraam schijnt dan wordt het 27 graden in zo'n ruimte, isolatie heeft daar niets mee te maken ;)
 
Prima ge�soleerd hier Bertus..

Goed zo, Mark, hahahah

En hier Boris ook, hoor. eet ook van alles wat er op grond valt.
 
Misschien een idee om een kleiner/korter verwarmingselementje te nemen?
Zit er een filter in het bakje?
 
zo even een avondje niet gekeken en het staat gelijk vol met reacties haha.

@bertus het is meestal 19 graden in huis en ik ventileer regelmatig dus ik heb geen last van vocht.
en zaag er een gaatje in daar had ik stom genoeg nog niet eens aan gedacht maar dan zit ik alleen nog met de verlichting.
het lampje en fitting wat in de kap zat zijn stuk dus moet ook de fitting vernieuwen maar ik kan geen losse fitting vinden.
misschien dat een van jullie weet waar ik dat kan vinden?

@kellemes oke bedankt ik wist niet dat sommige garnalen ook zonder verwarming kunnen ze moet zelf maar eerst een kijken welke garnalen ze wilt houden.

@nekoneko mijn kat valt alles aan wat ook maar beweegt en toen ik eens water aan het verversen was en even mijn kap open liet staan toen ik de emmer ging legen toen was ie vrolijk aan het hengelen naar mijn kogelvisjes.

@seabait het is een klein verwarmingselementje maar het puntje waar je de warmte mee instelt steekt te hoog uit voor de verlichting kap.
en ja er zit een heel klein filtertje in en die steekt niet te hoog uit.
ik twijfel wel of dat filtertje goed genoeg is want had eergister de bak gevuld kijken of ie nog wel goed waterdicht is en er dreef wat troep in de bak wat niet opgezogen werd door het filtertje dus vandaar twijfel ik.
 
Kun je iets meer vertellen over deze bak, merk? Model? Welk model filtertje zit er bij?
Anders een foto'tje?
Hebben we meteen een beeld van waar het over gaat.
 
merk bak is een aqua 15 (worden volgens mij niet meer verkocht altans ik kon ze niet vind)

model filtertje tja een ell cheapo volgens mij zat die niet standaard bij de bak kan op de filter ook geen naam of nummer vinden.

zal vanavond of morgen even wat fotos posten (zit midden in een verhuizing)
 
Ik heb de niet waterdichte variant op mn bureau liggen en geeft een bak licht. Daarbij heb ik al meerdere malen led besteld via deze site (ook blauwe verlichting voor 's avonds boven mn aquarium). Tevreden met de site en strips en daarbij durf ik ook wel te zeggen dat deze strip genoeg is voor je aquarium. Daarbij kun je, iig met de 44 knops afstandsbediening, ook de helderheid van je verlichting regelen, maar ook 6 eigen kleuren instellen. Zowel qua helderheid en kleur. Daarbij hebben ze een goede service en reageren ze snel op mails met vragen ed. Eventueel kun je ook mailen en vragen naar de beste set voor jouw bak.
 
@killerfish oke klikt goed allemaal denk dat ik die dan ga bestellen en in de bestaande kap van het bakje plak.

473111tim_0_82_tim_1.jpg


goed dus dit is het bakje het is een aqua 15
 
Leuk garnalen bakje, hoor.
 
557464tim_0_82_tim_2.jpg


het licht kapje met mini reflector plaatje en gat waar de fitting zat
 
231773tim_0_82_tim_3.jpg


boven kant licht kapje
 
311996tim_0_82_tim_4.jpg


het verwarmingselementje van juwel 50 watt
 
522774tim_0_82_tim_5.jpg


en dan als laatste het filtertje wat dus duidelijk wel een naam heeft (denk dat ik het eerst niet zag omdat ik erg moe was door het verhuizen de afgelopen dagen) een rena filstar.
ik vind het een beetje een aggenebbis filtertje zoals ik al zei zag hem ook niet echt het vuil uit de bak zuigen ofzo dus denk dat ik hier wel een andere voor nodig heb.
 
In de kap een fitting maken, dan spaarlampje erin. die geen warmte af geeft.


Oppassen voor vocht.
 
ja oppassen voor vocht hoe dan?
die fitting en lamp zitten dan nog geen 10 cm boven het aquarium.
 
Dat is in de grote aquariums ook,he.
Een kapje erover proberen te maken.
 
Terug
Bovenaan