Wat is er nieuw

Hulp nodig met mijn green spotted puffer

Freyalien

Member
Lid geworden
5 augustus 2021
Leeftijd
41
Hey iedereen,
Mijn gsp heeft sinds 2 dagen een bult onder zijn kaak... ik weet niet wat ik moet doen.. op een fb pagina zei iemand dat hij pop eye heeft en zo snel mogelijk op brak water moet ( dat was ik al van plan heb alles in huis ervoor maar weet niet zo goed hoe ik het moet omzetten.. tijdens een water wisseling of kan ik dat zout er zo in doen.. is er iemand die mij daar mee kan begeleiden? ) ik zelf denk dat die bult los staat van zijn ogen maar ik weet het niet...
Screenshot_20210804-222049_Gallery.jpg

Dat is inderdaad een pop eye.

Wacht even op @MarliesR . Zij doet aan kogelvissen. Die zal er meer van weten, zout etc.

Super bedankt voor je reactie!!!
Screenshot_20210805-143513_Gallery.jpg
Screenshot_20210805-143620_Gallery.jpg
Dit is een foto van bovenaf en van voor ivm zijn oog.. ik probeer even een betere foto te maken van de zwelling bij zijn mond. Of kan dat met elkaar in verband staan? Groetjes freyalien

Een pop eye is meestal bacterieel en dat er andere onderdelen zijn aangetast is niet zo heel raar. Het kan eerst een klein wondje zijn geweest en kan er ook vocht/etter etc. achter zitten. Dat is moeilijk te bepalen. Sosm kan een vis zich zelf een heel stuk "genezen" maar bacterieel is vaak moeilijk en van belang dat je snel start met behandeling.

Even afwachten met dat zout. Als de vis zout nodig heeft kan dit ook al een eind helpen met genezing. Anders zul je anti biotica moeten inzetten en ik weet niet of dit handig is met zout.

@Vis&versa kijkt nu ook mee die heeft ook kogels dus kan je wellicht een eind op weg helpen.

Super dank jullie wel!

Hoi hoi,

Oei, dat ziet er niet zo florisant uit!
Je GSP zou inderdaad op hoog brak moeten zitten. Op zoetwater zijn ze veel vatbaarder voor allerlei problemen en leven ze ook beduidend minder lang.

Je kan niet gewoon zo het zout in de bak doen, dat overleven je filterbacteriën niet waardoor je dan effectief met een niet ingedraaid aquarium zou zitten. Mocht je iemand kennen met een hoog brak aquarium zou je misschien kunnen vragen of je wat filtermedium over kan nemen. Beste is een aparte bak op brak goed in te draaien. Daarna kan je je kogelvis gedurende ongeveer een uur drup=acclimatiseren en overzetten.

Voor nu direct, heb je je waterwaarden al gemeten? En dan in het bijzonder NH, NO2 en NO3?

Dank je wel voor het andwoorden! Ik ken niemand die brak water heeft jammer genoeg. En ook geen extra bak waar ik hem in kan doen om zijn bak in te draaien... Deze bak is ook pas 3 maanden aan het draaien ik had gelezen dat ik per week 1.001 zout kon toevoegen desnoods druppelen. Is dat een optie? Hier een foto van de water waardes
20210805_155016.jpg

Ik denk dat je nu in eerste plaats moet bepalen welke gsp je juist hebt. Zoals ik terugvinden zijn er vele soorten die onder deze noemer vallen.
Ik zou denken dat je een T. nigroviridis hebt.
Voor andere vissen zou ik aanraden om je water zuurder te maken, bacteriën houden daar niet van.
Maar in dit geval lijkt me een zoutbad wel een mogelijkse behandeling.
Welke dosering zout je daarbij moet aanhouden kan ik zo niet zeggen. M'n gevoel zegt minstens half zeewater.

Die geleidelijke verhoging van het zoutgehalte in je aquarium lijkt me sterk overdreven voor deze vissen. Als ze in de natuur migreren lijkt me de verandering veel sneller plaats te zullen vinden. Natuurlijk migreer je hier je planten en je bacteriecultuur ook mee. Deze zullen dat zout alles behalve leuk vinden.

Het totaal opgooien van je aquarium of het opstarten van een andere lijkt me dan ook de beste optie.
Het lijkt me dit of de vis een nieuwe thuis zoeken.

Ik heb deze bak opgestart voor hem om hem op brak water te zetten dus het omgooien van deze kan dan toch gewoon? Dan heb ik niet een 2e nodig

Tot welke zoutconcentratie wil je eigenlijk gaan? Om er een brakwaterbak van te maken. Ik lees dat nitrificerende bacteriën nog een aardige zouttolerantie hebben.

Op het kogelforum las ik dit
Zoutgehalte: laag-brakwater (zoutgraad van 1.005-1.008) tot 5 cm, midden-brakwater (zoutgraad 1.010-1.015) tussen de 5 en 10 cm en zoutwater (zoutgraad 1.018-1.022) volwassen >10 cm

Dus wou zelf rond de 1.018 eindigen

het beste voor de vis is denk ik te gaan naar een plek met de juiste omstandigheden. als je deze zelf kan realiseren moet je rekening houden met veel arbeid. veel verversen, veel meten (beter een labsetje gebruiken) er is denk ik weinig tijd voor indraaien zoals het hoort om deze vis nog te helpen.

Kan je geen quarantainebak regelen? Al dan niet een goedkope tijdelijke optie via marktplaats? Deze bak zou ik dan gelijk op de juiste waarden zitten qua brak. En ondertussen je "hoofdaquarium" omzetten naar brak in indraaien. De planten kan je er allemaal uithalen, die gaan dat niet redden en gaan dan alleen maar extra vervuiling geven.

Pop-eye kan je behandelen met medicatie die ook voor vinrot wordt ingezet. Je hebt daarnaast echter wel ook een goed leefmilieu nodig om herstel mogelijk te maken. Dat betekend dus de juiste waardenwaarden voor je vis (in dit geval in elk geval dus hoog-brak) en echt goed schoon water. En aangezien je linksom of rechtsom feitelijk een direct nieuwe start moet maken, zal je sowieso al hele regelmatige grote waterwissels gaan doen.

Daarnaast is het wel erg aan te raden een druppeltest meetsetje te kopen. Die papiertjes kennen een veel grote foutmarge/afwijking. En aangezien je al met een zieke vis begint, zijn de juiste waarden wel erg belangrijk.

Dat geleidelijk het zoutgehalte opvoeren is ook een gevaarlijk spelletje. Ik zie in de internationale kogelvissengroep waar ik actief deel van maak bijna wekelijks degelijke situaties voorbij komen met dode of zieke vissen omdat de filterbacteriën zijn gecrasht. Zoetwater nitrificerende bacteriën kunnen niet goed tegen zout en rond 1.005 gaan ze massaal dood.

Ik heb verder geen verstand van brak water etc. maar gezien de staat van de vis kan ze niet alvast enig zout in dat aquarium doen. Dat zal de vis wel enig steun geven met bestrijding van zijn aandoening. Ik noem maar wat 1 week beetje zout, week erop wat meer etc?

Al moet ik alle planten eruit halen en zand en nieuwe filtermateriaal erin zodat ik hem op brak kan zetten zal ik dat doen. Wil hem niet kwijt en ik kan toch langzaam zout toevoegen ( als iemand weet hoeveel per week graag hulp ) en veel water wisselingen ik doe heb de tijd ervoor alleen niet de kennis...

Gewone zoetwatervissen zie ik hier zonder enig probleem 3gram zout per liter water verdragen (zonder enige overwenning)
3gram per liter is zowat 10% zeewater.
Me dunkt dat een vis die gemaakt is voor hoog brak water een veelvoud hiervan kan verdragen.

Nog even het praktisch maken voor haar. Helft water aquarium eruit(voor geval strips niet goed zijn) en bijvullen dezelfde temperatuur en zout in emmer met water en met garde roeren tot opgelost is en erbij gooien?

Aquarium systems Instant Ocean Zout en als ik op 100 liter 350 gram erin doet zou het water 1.001 zijn de 1e week en als ik dat elke week opbouw of om de 2 weken en een test set haal in die tussentijd ?

Laatst bewerkt door een moderator:
Aquarium systems Instant Ocean Zout en als ik op 100 liter 350 gram erin doet zou het water 1.001 zijn de 1e week en als ik dat elke week opbouw of om de 2 weken en een test set haal in die tussentijd ]
3,5g per liter is meer dan 10% van vol zeewater.
Voor zover ik iets snap van saliniteit zou dit bijna 1.003 moeten zijn

Laatst bewerkt door een moderator:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan