Hulp vinden van externe filter


Yeve

Member
Lid geworden
6 juli 2021
Berichten
7
Leeftijd
22
Hallo iedereen

Ik heb een klein probleempje ik heb een nieuwe juwel rio 125 gekocht deze draait nu al 2 weken en ik ben opzoek naar een externe filter die ik liefst in mijn kast zou zetten, Hier komt het probleem ik heb een costume kast gemaakt maar deze is niet echt hoog (33cm hoog, 40cm breed, 40 cm diep) en het vinden van een filter die in de kast past is wat moeilijk dus nu kwam ik naar dit forum om te vragen of iemand suggesties weet.

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet.
 
Hallo iedereen

Ik heb een klein probleempje ik heb een nieuwe juwel rio 125 gekocht deze draait nu al 2 weken en ik ben opzoek naar een externe filter die ik liefst in mijn kast zou zetten, Hier komt het probleem ik heb een costume kast gemaakt maar deze is niet echt hoog (33cm hoog, 40cm breed, 40 cm diep) en het vinden van een filter die in de kast past is wat moeilijk dus nu kwam ik naar dit forum om te vragen of iemand suggesties weet.

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet.

Pfoeh dat is inderdaad wel een lage kast ja...welk visbestand ben je van plan om er in te gaan doen? Dan kun je een beetje nagaan hoe zwaar je filtratie straks moet zijn.
 
Pfoeh dat is inderdaad wel een lage kast ja...welk visbestand ben je van plan om er in te gaan doen? Dan kun je een beetje nagaan hoe zwaar je filtratie straks moet zijn.
ik was van plan hem understocked te houden heb nog geen idee wat soort ging wel veel planten doen. Ik denk niet dat het al te zware filtratie moet zijn.
 
Volgens mij zouden onderstaande qua hoogte moeten passen?


 
Volgens mij zouden onderstaande qua hoogte moeten passen?


Bedankt voor al je moeite roberto ik ga eens wat reviews lezen en kijken nogmaals bedankt :)
 
Bedankt voor al je moeite roberto ik ga eens wat reviews lezen en kijken nogmaals bedankt :)

No problemo, succes met het vinden van een oplossing! 😄
 
Is het geen optie om hem naast de kast te zetten want ik vindt zelf de 2211 wel matig op 125 liter.
 
Is het geen optie om hem naast de kast te zetten want ik vindt zelf de 2211 wel matig op 125 liter.
Dat was zeker een optie voor mij maar ik wou proberen al mijn opties te bekijken ik heb er persoonlijk geen probleem om deze naast de kast te zetten ik heb daarvoor zelf een eheim prof 2 maar mijn vriendin zei vond dat ik eens moest kijken of het mogenlijk was om een filter in de kast te krijgen.
 
Ben benieuwd waar je op uitkomt! Ben nu zelf een rio 125 aan het indraaien. Wordt ook een understocked bak en ik gebruik een fluval 306 (800 l/u) maar ik heb er al een interne pompje bijgezet (200 l/u). Ik denk dat ik nog meer nodig ga hebben. Vooral tegen deadspots.
Qua filtratie redt de eheim het waarschijnlijk wel. Maar de stroming zal wel minimaal zijn. Zeker met veel planten.
 
Ben benieuwd waar je op uitkomt! Ben nu zelf een rio 125 aan het indraaien. Wordt ook een understocked bak en ik gebruik een fluval 306 (800 l/u) maar ik heb er al een interne pompje bijgezet (200 l/u). Ik denk dat ik nog meer nodig ga hebben. Vooral tegen deadspots.
Qua filtratie redt de eheim het waarschijnlijk wel. Maar de stroming zal wel minimaal zijn. Zeker met veel planten.
ooh veel suc6. Ik denk als ik de eheim ga gebruiken dat ik er miss een powerhead inzet voor meer stroming
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
De classic 150 (en aanverwanten?) zou ik ten sterkste afraden, tenzij die kasthoogte ook de hoogte is waar de bodem van het aquarium op begint.
Deze filter heeft een opvoerhoogte van amper 1,2meter.
Dit wil zeggen dat aan 1,2m hoogte er geen druppel water meer uit komt.
De afstand tussen filterkop en wateroppervlak mag dus max de helft daarvan zijn om nog een beetje stroming te garanderen.
 
Ben benieuwd waar je op uitkomt! Ben nu zelf een rio 125 aan het indraaien. Wordt ook een understocked bak en ik gebruik een fluval 306 (800 l/u) maar ik heb er al een interne pompje bijgezet (200 l/u). Ik denk dat ik nog meer nodig ga hebben. Vooral tegen deadspots.
Qua filtratie redt de eheim het waarschijnlijk wel. Maar de stroming zal wel minimaal zijn. Zeker met veel planten.
Voor een 125 liter zou ik gewoon die fluval filter en een circulatie pomp nemen
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Mijn gedachte is. Ik zou gewoon een filter naast de kast zetten uit praktische overwegingen. Wat overcapaciteit kan bij een filter nooit kwaad. Je hebt meer je handen vrij om de restlucht eruit te krijgen. Je kunt dan eenvoudig het filter in een lekbak plaatsen, bijvoorbeeld van de action. Je hebt dan meer filtervolume, meer keuze in filtermateriaal. Wil je er ook iets op aansluiten zoals een inline diffuser voor Co2 heb je ook meer keuze.

Ter vergelijking wat betreft mogelijkheden.

Opvoerhoogte is 1,8 meter.
 
De classic 150 (en aanverwanten?) zou ik ten sterkste afraden, tenzij die kasthoogte ook de hoogte is waar de bodem van het aquarium op begint.
Deze filter heeft een opvoerhoogte van amper 1,2meter.
Dit wil zeggen dat aan 1,2m hoogte er geen druppel water meer uit komt.
De afstand tussen filterkop en wateroppervlak mag dus max de helft daarvan zijn om nog een beetje stroming te garanderen.
Is dit alleen bij de classic zo?

Ik heb een oase biomaster 250 staan. Maximale opvoerhoogte is hier ook 'maar' 1,3 meter. Maar de hoogte van filterkop tot aan bovenkant aquarium is toch zo'n 85cm. De stroming gaat hard genoeg hier🤔
 
Is dit alleen bij de classic zo?

Ik heb een oase biomaster 250 staan. Maximale opvoerhoogte is hier ook 'maar' 1,3 meter. Maar de hoogte van filterkop tot aan bovenkant aquarium is toch zo'n 85cm. De stroming gaat hard genoeg hier🤔

flow ervaring is behoorlijk relatief denk ik, ik had een biomaster 350 die ook ongeveer 80cm omhoog moest, en ik vond de stroming behoorlijk tegenvallen, pas nu bij de 850 heb ik het gevoel dat ie wat water verplaatst. Hangt ook af van je aquarium afmeting natuurlijk.
 
Is dit alleen bij de classic zo?

Ik heb een oase biomaster 250 staan. Maximale opvoerhoogte is hier ook 'maar' 1,3 meter. Maar de hoogte van filterkop tot aan bovenkant aquarium is toch zo'n 85cm. De stroming gaat hard genoeg hier🤔
Dat is bij iedere filter en pomp zo.
De opgegeven opvoerhoogte is de hoogte waarbij er geen water meer uit de pomp komt.
 
Dat is bij iedere filter en pomp zo.
De opgegeven opvoerhoogte is de hoogte waarbij er geen water meer uit de pomp komt.
Oké. De maximale opgegeven opvoerhoogte kan ik wel begrijpen. Maar maximaal de helft voor nog een beetje stroming herken ik er niet echt in.. 🤔
Maar ik heb dus geen ervaring met de Eheim classic.
 
Oké. De maximale opgegeven opvoerhoogte kan ik wel begrijpen. Maar maximaal de helft voor nog een beetje stroming herken ik er niet echt in.. 🤔
Maar ik heb dus geen ervaring met de Eheim classic.
Een tabel voor deze filters heb ik zo niet gevonden maar die loopt veelal vrij rechtlijnig.
De halve opvoerhoogte geeft mss net iets meer dan de helft debiet
 
Een tabel voor deze filters heb ik zo niet gevonden maar die loopt veelal vrij rechtlijnig.
De halve opvoerhoogte geeft mss net iets meer dan de helft debiet
Ik kon het niet laten en heb de proef op de som genomen 😬
Ik heb het filter op een verhoging gezet. De filterkop ongeveer op gelijke hoogte met de bodem van het aquarium. Hoger kan/mag niet, want er moet wel een hoogteverschil zijn met een extern filter.
De slangen heb ik zo ver mogelijk recht gehangen, zodat deze niet veel lager hangen dan de filterkop. Ik heb de uitflow hiervan gefilmd.

Als tweede heb ik de filter gewoon op de grond staan in een bak (dus zo'n 85cm van filterkop tot bovenkant aquarium). Dit ook gefilmd. Ik zie geen verschil t.o.v. de vorige opstelling qua uitstroom 🤔

Ik denk wel zeker dat een grotere opvoerhoogte verschil maakt, maar ik kan me niet voorstellen dat de helft van de maximale opvoerhoogte de helft minder debiet geeft. Dan zou ik dat duidelijk aan de uitstroom moeten hebben kunnen zien. Toch?
 
Ik kon het niet laten en heb de proef op de som genomen 😬
Ik heb het filter op een verhoging gezet. De filterkop ongeveer op gelijke hoogte met de bodem van het aquarium. Hoger kan/mag niet, want er moet wel een hoogteverschil zijn met een extern filter.
De slangen heb ik zo ver mogelijk recht gehangen, zodat deze niet veel lager hangen dan de filterkop. Ik heb de uitflow hiervan gefilmd.

Als tweede heb ik de filter gewoon op de grond staan in een bak (dus zo'n 85cm van filterkop tot bovenkant aquarium). Dit ook gefilmd. Ik zie geen verschil t.o.v. de vorige opstelling qua uitstroom 🤔

Ik denk wel zeker dat een grotere opvoerhoogte verschil maakt, maar ik kan me niet voorstellen dat de helft van de maximale opvoerhoogte de helft minder debiet geeft. Dan zou ik dat duidelijk aan de uitstroom moeten hebben kunnen zien. Toch?

Als je het echt secuur wil checken zou je nog het vullen van een bepaalde inhoud (maatbeker, emmer) kunnen timen, het zou wel iets verschil moeten maken, maar de helft lijkt me wel heel straf inderdaad.
 
Als je het echt secuur wil checken zou je nog het vullen van een bepaalde inhoud (maatbeker, emmer) kunnen timen, het zou wel iets verschil moeten maken, maar de helft lijkt me wel heel straf inderdaad.
Ja precies. Daar had ik nu niet zo veel zin in🙈 maar wel leuk om eens te doen. Als ik toch water moet verversen een keer.
 
Ik kon het niet laten en heb de proef op de som genomen 😬
Ik heb het filter op een verhoging gezet. De filterkop ongeveer op gelijke hoogte met de bodem van het aquarium. Hoger kan/mag niet, want er moet wel een hoogteverschil zijn met een extern filter.
De slangen heb ik zo ver mogelijk recht gehangen, zodat deze niet veel lager hangen dan de filterkop. Ik heb de uitflow hiervan gefilmd.

Als tweede heb ik de filter gewoon op de grond staan in een bak (dus zo'n 85cm van filterkop tot bovenkant aquarium). Dit ook gefilmd. Ik zie geen verschil t.o.v. de vorige opstelling qua uitstroom 🤔

Ik denk wel zeker dat een grotere opvoerhoogte verschil maakt, maar ik kan me niet voorstellen dat de helft van de maximale opvoerhoogte de helft minder debiet geeft. Dan zou ik dat duidelijk aan de uitstroom moeten hebben kunnen zien. Toch?
Je hebt je hoogtes verkeerd op.
De pompkop moet onder het wateroppervlak blijven. Dat geeft opvoerhoogte 0
Op bijgaande curve is duidelijk te zien, halve opvoerhoogte geeft minder dan de helft debiet. (ander type pomp maar dat zal niet veel anders zijn bij een potfiter) Screenshot_2021-07-08-22-10-15-430_com.opera.browser.jpg
 
Je hebt je hoogtes verkeerd op.
De pompkop moet onder het wateroppervlak blijven. Dat geeft opvoerhoogte 0
Op bijgaande curve is duidelijk te zien, halve opvoerhoogte geeft minder dan de helft debiet. (ander type pomp maar dat zal niet veel anders zijn bij een potfiter)Bekijk bijlage 328082
Oké, dan kan ik het dus nog hoger proberen zonder problemen.

Dan verminder ik in dat geval de opvoerhoogte niet met de helft, maar driekwart... (Pompkop heeft normaal een opvoerhoogte van 85 cm, en vandaag met de test werd de opvoerhoogte nog maar 35 cm). Maximale opvoerhoogte is 120cm volgens opgave.

Wil de opvoerhoogte op max. 10cm nog wel een keer testen. Dan doe ik drie emmers en timer. Als ik dan toch bezig ben :)

Maar dat wordt niet meer vanavond 😬
 
Ik heb op dit forum eens gelezen dat dat voor een extern potfilter niet zou gelden, omdat het een gesloten systeem is? Dat het dus vooral zou gelden bij bijvoorbeeld opvoerpompen.

Welke is het nou? Geldt opvoerhoogte wel of niet voor een extern potfilter?
 
Ik heb op dit forum eens gelezen dat dat voor een extern potfilter niet zou gelden, omdat het een gesloten systeem is? Dat het dus vooral zou gelden bij bijvoorbeeld opvoerpompen.

Welke is het nou? Geldt opvoerhoogte wel of niet voor een extern potfilter?
zie Hmax
 

Bijlagen

  • Screenshot_2021-07-09-07-37-42-224_com.opera.browser.jpg
    Screenshot_2021-07-09-07-37-42-224_com.opera.browser.jpg
    141.7 KB · Weergaven: 42

Ik ken die lijstjes, dat was toen ook mijn argument. Maar er werd mij bezworen dat het voor een extern potfilter niet geldt, vanwege gesloten systeem.

En verder laat ik het hier maar even bij, het voelt wat onzinnig het standpunt van iemand anders te verdedigen :)

Ik was alleen benieuwd waarom dat argument nu niet aangevoerd werd.

Het lijkt me vreemd dat iets als dit de ene keer zus is, en de andere keer zo.
 
Dat is bij iedere filter en pomp zo.
De opgegeven opvoerhoogte is de hoogte waarbij er geen water meer uit de pomp komt.
Gelukkig gaat het bij externe filters om de waterhoogte tussen aanzuig en uitstroom. Dus in de praktijk nooit meer dan 30 cm.

Als jou theorie opgaat dan zou er niks uit mijn classic 150 komen. De rand van het aquarium is 150 cm. Filter staat op de grond.

De opgegeven hoogte is wat de pompkop op kan pompen als deze op vloer hoogte aanzuigt uit een emmer. En je de uitstroomslang op 120 cm hoogte houd. Dan komt er geen water uit.
Maar dat heb je niet, want je hevelt het water uit het aquarium naar de vloer (via aanzuigslang) dat gaat vanzelf.
De pomp merkt dus alleen de hoogte tussen aanzuig en uitstroom in het aquarium.
 
Gelukkig gaat het bij externe filters om de waterhoogte tussen aanzuig en uitstroom. Dus in de praktijk nooit meer dan 30 cm.

Als jou theorie opgaat dan zou er niks uit mijn classic 150 komen. De rand van het aquarium is 150 cm. Filter staat op de grond.

De opgegeven hoogte is wat de pompkop op kan pompen als deze op vloer hoogte aanzuigt uit een emmer. En je de uitstroomslang op 120 cm hoogte houd. Dan komt er geen water uit.
Maar dat heb je niet, want je hevelt het water uit het aquarium naar de vloer (via aanzuigslang) dat gaat vanzelf.
De pomp merkt dus alleen de hoogte tussen aanzuig en uitstroom in het aquarium.
Het enige relevante wat ik kan vinden bij eheim zelf is de volgende tekening

Screenshot_2021-07-09-14-00-42-297_com.adobe.reader.jpg
 
Het enige relevante wat ik kan vinden bij eheim zelf is de volgende tekening

Bekijk bijlage 328112
Klopt.

Dit kan voor verwarring zorgen. Deze max hoogte heeft te maken met de druk die de filter aan kan.
Hoe hoger de slang, des te meer druk komt er op de klemmen te staan.
Vooral de klemmen van de classic kunnen niet veel hebben.

Als je hoger gaat dan aangegeven, dan komt er nog wel gewoon water uit. Alleen als je de pomp uitzet. Klapt het deksel er vanaf.

Heb dit met de 2217 een keer gehad. Ik had toen per ongeluk eerst de pers kraan dicht gedaan ipv de zuig kraan.
Plop. Kon net op tijd m’n hand erop drukken. Want de klemmen schoten los.

De vierkante filters, kunnen veel meer druk hebben. Die klemmen zijn veel sterker.

Per meter komt er 0,1 bar (kg per cm2) op de kop te staan.

Bij de Eheim 2217 is dat dus: 10.25 x 10.25 x 3.1415927 = 330 cm2
Bij 2 meter is dat 0.2 bar / cm2
Dus 0.2 x 330 = 66 kg

Is 10 kg per clip!!
 

Terug
Bovenaan