Hulp voor bij de opstart nodig


S

Stefko

Guest
Goedendag aquarianen,

Ik heb 5 jaar Malawi’s gehad en wil nu overstappen op discussen. Ik heb me bak nu 6 weken draaien met kardinaal tetra’s en roodkop zalmen en corydoras. Ik heb een 500 liter aquarium met een 2000 liter filter erop.
Maar als ik sommige verhalen lees dan lijkt het houden van discussen wel hoge wiskunde. Is het nou echt zo ingewikkeld of zijn de verhalen zo groot. Ik wil de bak nog drie weken laten draaien en dan je juiste planten erin doen. Nu ligt mij kienhout al te weken en de stenen heb ik er ook al in liggen ( niet te vol) Ik ben dus wel op weg maar heeft iemand goed advies voor mij ? Waterverversen, volwassen discussen kopen, juist voeren etc is geen probleem. Maar die waterwaardenis dat makkelijk om bij te houden ? Of wordt het osmose werk en etc

Alvast bedankt.

GR stefko

image.jpg
 
Beginnend bij je laatste vraag het op orde houden van de waterwaarden.

Wat zijn de waterwaarden die er bij jou uit de kraan komen. Deze bepalen samen met welke vissen je kiest hoeveel je hier evt. aan moet doen of juist niet.

Maar stel:
10 volwassen discusvissen nakweek
kraanwater in Nederland (redelijk zacht)
en 500 liter bak

Dan zou ik zeggen, temperatuur rond de 28 graden. 2 x per dag voeren en 1 x per week een waterwissel van 50%
Geen runderhart of ander hart voeren.

Mijns inziens hoef je voor het water dan niet meer te doen.

Maar stel 2:
14 jonge discusvissen nakweek (5 cm)
kraanwater in Nederland (redelijk zacht)
en 500 liter bak

Dan zou ik zeggen, 8 x per dag voeren, temperatuur rond de 30 graden en minimaal 2 x per week een waterwissel van 70%

Maar stel 3
10 wildvang discusvissen
kraanwater in Nederland (redelijk zacht)
en 500 liter bak

Water op orde maken, te weten PH/GH/KH omlaag brengen en een geleidbaarheid van je water rond de 300 uS of zelfs lager, weer afhankelijk waar de wlldvang vandaag komt.
Dan zou ik zeggen, temperatuur rond de 28 graden. 2 x per dag voeren en 1 x per week een waterwissel van 50%
Deze waterwissel doen met een x deel osmose om aan de gewenste parameters te komen
Turf gebruiken en evt. eiken extract

En zo zijn er nog wat scenario's te bedenken. Is jouw leidingwater minder zacht of nog keihard, dan kan je beter zelfs bij nakweek een deel osmose gebruiken.

Echter zonder basis info van enige waarden is dit allemaal subjectief, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Het is absoluut geen hoge wiskunde, als je zorgt dat de basis goed is. Dat je met een discus eerder last hebt van wormen en flagellaten is ook bij uitmuntende verzorging een feit, maar door periodiek hiertegen te behandelen, kan je prima voorkomen dat dit omslaat in vervelende zieke vissen met heel veel getob.

Persoonlijk vind ik een Q bak bij een discus wel een soort van must. Verder zou ik zelf even nadenken of je een Inkbird controller gaat gebruiken voor je watertemperatuur, omdat je hiermee:
- heel goed kan bijsturen als je wenst (bijv. warmte kuur)
- ziet wat bij de waterwissel de temp in je bak is

Gezien je visbestand kan je geen warmte kuur in je grote bak uitvoeren, want dan gaan er wat vissen naar andere oorden.

Als je vissen introduceert is het wenselijk om in 1 x de hele groep toe te voegen ivm risico van kruisbesmetting. Dit kan zelfs gebeuren als de vissen bij 1 kweker vandaan komen. Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt tot op dit moment.

Bij onduidelijkheden of vragen, brand maar los :thumbs:
 
Je kan er prima vanaf de opstart planten indoen want deze nemen ook nogeens de nodige stoffen op die je liever niet hebt. Vooral snelgroeiers.
 
Scoot en Jessicapilon bedankt voor jullie reactie,

Ik wil graag volwassen nakweek discussen erin houden omdat dit een goed leer proces is. Wildvang is mooier maar dat komt in een later stadium. De ph waarde die uit de kraan komt is bij ons 7.5 dus vrij hoog helaas. Doe je een warmte wissel met koud lauw of warm water ?

PH is 8.0
KH is DH 8
GH is DH 7

Heb een week geen water verst nu. Heb bewust het water even met rust gelaten de laatste tijd.

Bedankt voor het helpen mensen !!!!!!!
 
Stefko.

Met bovenstaande adviezen kom je al behoorlijk ver,toch wil ik nog een aanvulling geven.

Het succes met Discusvissen staat of valt met de aankoop ervan.Ik lees dat je wil starten met volwassen vissen,is een goed uitgangspunt als je je vooraf heb geinformeerd voor wat betreft de kosten.
Bij volwassen discusvissen denk ik in de zin en groote van 20cm.+
Wees vooraf erg selectief voor wat betreft de winkelier of vorige eigenaar wat volwassen Discusvissen zijn,er zijn helaas erg veel (ex) liefhebbers die hun vissen aanprijzen of verkopen als volwassen en die de standaard hoogte niet hebben of nooit meer zullen halen.

Ik zou als ik jou was geen jonge vissen kopen beneden de 5 cm.De verzorging van dergelijke jonge vissen is erg arbeidsintensief.Ik zou jou adviseren om de groote van de vissen te laten starten bij en vanaf 10 cm.Hoogte,op deze groote hebben ze al een intensieve en hopelijk goede groei achter de rug en wordt het al weer wat makkelijker.

Tevens zou ik adviseren om zo'n 10 vissen aan te schaffen van dezelfde groote vorm en kleur,en bij de zelfde handelaar dan ook gekocht,zo heb je een homogene gemeenschap.
Iedereen die met Discusvissen start wil daar ooit mee kweken,dat gevoel komt vanzelf bovendrijven,en wanneer je dan een mix van kleuren heb rondzwemmen gaan oranje en blauwe en of andere "kleuren"zich als paar vinden / mixen en krijg je dus weer een nieuwe (kweek) kleur waar eigenlijk niemand op zit te wachten.

Persoonlijk vind ik het zelf ook een mooier gezicht wanneer er een school van dezelfde kleur rondzwemd,maar dat is mijn persoonlijke mening.

Je moet ook wat energie steken om diverse winkels te bezoeken zonder vissen te kopen,al was het alleen maar om een indruk te krijgen van wat er allemaal te koop is,Dus pas op voor impulsaankopen,goed rondkijken.

Er is een Discuskweker in Tilburg welke goede vissen verkoopt,ik mag geen adres plaatsen maar even kijken op marktplaats en je hebt hem zo gevonden ,stuur anders even een Pb.

Je schrijft om met volwassen Discusvissen te willen starten vanwege het leerproces,zou ik niet doen,vanaf 10cm.Zie je de vissen indien deze goed verzorgd worden in enkele Jaren uitgroeien tot volwassen vissen,en dan heb je wat bereikt.

Waterwissels met dezelfde temperatuur.

Gr.bert
 
Doe je een warmte wissel met koud lauw of warm water ?

Water verversen met een maximaal 2 graden verschil, maar liever binnen de 1 graad verschil blijven, om de schommelingen zo klein mogelijk te houden

Als je met niet volwassen vissen start, is inderdaad vanaf 10cm een veilige maat waarbij de grootste problemen achter de rug zijn en het makkelijk is om ze netjes groot te krijgen.
Een discus groeit ongeveer 24 maanden trouwens.

Als je veel water moet verversen zou ik kunnen leven met de PH van 7,5. Anders zou ik kijken of het binnen het redelijke is om deze naar ongeveer 7 te krijgen. Je GH en KH zijn acceptabel maar niet heel laag. Evt. zou het gebruik van turf dus een handige zet voor jou kunnen zijn, waarbij je een klein beetje eikenextract gebruikt tijdens je waterwissel.
 

Terug
Bovenaan