Wat is er nieuw

Hulp voor sluierstaart in slechte conditie...

• Onderwerp starter Onderwerp starter Maj
  • Startdatum Startdatum
M

Maj

Guest
Hallo allemaal.

Voordat ik begin wil ik graag zeggen dat ik een leek en op het gebied van vissen houden. Kritiek is prima, maar doe het a.u.b. wel opbouwend, ik wil graag leren.

Wij hebben onze vis bluppie al ongeveer 7 jaar in ons bezit. Onlangs zag ik dat zijn staart wat aan het rafelen was, dus ik was bang dat hij misschien vinrot had. Zie: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1668259

Ik kreeg van Jones de mededeling dat mijn vis er erg slecht uitzag. Ik ben daar ontzettend van geschrokken, want ik ben gek op mijn vis en wil graag dat hij zich ook lekker voelt. Verder merk ik inderdaad dat hij niet erg actief is. Hij zit vaak in de hoek van de bak onder zijn filter te 'slapen'. Daarom vraag ik jullie advies.

Mijn bak ziet er op het moment als volgt uit. Het is een 45l. bak waar mijn in zijn eentje zwemt, omdat wij in het verleden slechte ervaringen hadden met twee vissen in ��n kom/bak. De bodem bestaat uit grind. Voorheen had ik kleine kiezels, maar die gingen vastzitten in zijn mond. Ik heb toen grotere, ronde kiezels gehaald, want zand hadden ze er niet. Verder zit er een filter in voor 50l. en een zuurstofpompje (bellenblazer). Tot slot zitten er wat gemengde takjes groen in die ik om de zoveel tijd vernieuw. Qua eten krijgt hij discus sluierstaart-voer en het groen haalt hij van de plantjes.

Op het moment weet ik dat ik het volgende kan verbeteren:
- Vaker verversen (voorheen deed ik het maar eens per 3 week, ga het nu eens per week doen voor 50%). Hoe vaak moet ik ong. het filter schoonmaken?
- Zand i.p.v. grind (waar kan ik goed zand halen?)
- Meer afwisselend voer (groente geven?)
- Het liefst een visje erbij (dat betekent echter ook een grotere bak). Mijn zus heeft nog wel flink wat vissen, maar deze zijn heel klein. Kunnen deze erbij?
- Water testen. Ik wil een paar quick test stripjes aanschaffen en kijken hoe (slecht) het water ervoor staat.

Zijn er verder nog tips? Ik zal later foto's plaatsen.

De bak is te klein, Voor sluierstaarten moet je minimaal 50 liter per vis rekenen en het zijn groepsdiertjes dus eigenlijk zijn er 2 beter, dus 100 liter is eigenlijk de minimum bak voor sluierstaarten....

p.s. Teststripjes zijn niet betrouwbaar genoeg om je waterwaardes echt goed te meten, jhe kunt dan beter een druppeltest aanschaffen.

Is het ook mogelijk om guppys te doen bij mijn vis? Of gaat dat niet samen? Ik heb ze al eens eerder in mijn bak gehad, maar ze hadden veel moeite met de stroming in het water door het filter dus heb ik ze er weer uit gehaald.

Voor mij is de meetapparatuur te duur om aan te schaffen. Wat ik zie kost dat meer dan 100 euro, of heb ik het mis?

Arm vissie🙁
Maar goed dat je nu wat beters voor m wil.

Ook zou ik tot je de nieuwe bak hebt minstens 2x per week een dikke 50% water verversen. Goudvissen zijn dol op schoon water 😉

100 euro is inderdaad een beetje veel, voor 50 euro kun je ze online al krijgen

remcovoortman zei:
100 euro is inderdaad een beetje veel, voor 50 euro kun je ze online al krijgen

Ik heb mijn bak van 120x50x50 voor �80,- op de kop kunnen tikken, inclusief kast. Dus even goed zoeken op marktplaats en je vis maar gauw een nieuw en groter huisje geven 🙂

Hij had het over meetapparatuur volgens mij met die � 100 hehe

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan