Hulpvraag: Eenvoudige achterwand maken

S

Stefan_D

Guest
Dag allen,

Ik wil in mijn nieuw aquarium lekker veel planten plaatsen.

Daarom wil ik de achterwand graag bekleden met mos/javavarens/Anubius.

Nu gaf aquarium zaak aan dat ik ze gewoon met aquarium lijm direct op het glasplaat kan plakken.
Dit lijkt mij een aparte manier. Bovendien ga ik niet gelijk alles volplakken. Voordeel van planten is dat het groeit en je dus kan opbouwen.

Mijn idee is om gewoon een piepschuim plaat op maat te snijden. Deze donker maken en met metaaldraad oid de planten erop te drukken.

Op internet kom ik van alles tegen over epoxyhars etc.. maar volgens mij is dat niet nodig voor hoe ik het wil gebruiken.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?
 
epoxy hars ga je niks meer in kunnen duwen, dat wordt erg hard.
je kan gewoon van die zwarte juwel plaatjes halen in de aquarium winkel en deze met aquariumkit (siliconen) lijmen aan de glasplaat.
Die Juwel plaatjes zijn zacht en daarin kan je nog wel wat duwen.
 
Zelf heb ik een keer zo n achterwand van kurk gehad in een 60cm. Kurk neemt geen water op en ik had hem vastgekit op de achterruit.
 
 
Bedankt voor de tip, zit al te zoeken naar andere maat. Aquarium is 66*66 en dus vallen ze allemaal net te klein uit. Vandaar dat ik dacht om zelf maar 1 te maken
 
Zelf heb ik een keer zo n achterwand van kurk gehad in een 60cm. Kurk neemt geen water op en ik had hem vastgekit op de achterruit.
Aah, Die ze ook in terrarium gebruiken dat is misschien wel een goed idee
 
Ik heb zo n plaat hier bij de lfs kunnen kopen dus je kan daar eens naar informeren.
 
Heb online een kurken achterwand besteld. Gaan we die mooi volhangen met mossen
 
Ik heb zelf heel lang van groen gaas een achterwand gehad die ik bekleed had met mos. Dat mos was een gouden handel overigens maar dat terzijde. Ik merkte bij mijzelf dat het echt wel goed bijgehouden dient te worden. Bovenin had het mos de neiging harder te groeien dan onderin en als ik dit niet met regelmaat snoeide werd het bovenin veel dikker en kwam het verder naar voren dan onderin. Momenteel heb ik die achterwand van gaas met mos vervangen voor zwarte vellen A3 papier en moet zeggen dat ik dit mooier en prettiger vind werken. :petjeaf:
 
Wij vinden het zelf het makkelijkst om planten met zuignapjes op de wanden te plakken. Soms binden we ze op kleine stukjes hout, en maken we daar met een schroef een zuignap aan.

Beide werkt erg goed en je blijft erg flexibel. Je kan de plantjes makkelijk verplaatsen zonder iets stuk te maken. Ook met onderhoud van de achterwand/wanden vinden we dit het makkelijkst.
 
In mijn bak vind je zowel Javavaren en (helaas) ook veel mos op de achterwand. Dat laatste spul is ooit een keer met planten meegekomen vermoed ik en heeft zich tot plagelijke hoeveelheden ontwikkeld. Maar goed, Javavaren en ook Anubias prik je eenvoudig met een krammetje (bouwmarkt) vast. Na een week of wat kan het krammetje eruit en heeft de plant zich vastgehecht. Het houdt je achterwand heel en werkt heerlijk eenvoudig.
 
Terug
Bovenaan