Wat is er nieuw

Hvp goldline Z/A schema vraag!!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter staelns
  • Startdatum Startdatum
S

staelns

Guest
Hallo
Ik heb de hvp goldline aangeschaft dus hier is mijn vraag.
Heeft iemand hier een goede schema voor een Z/A aquarium met plante?
Hij staat nu op amazone maar vind het savonds toch teveel licht/ teveel licht over hans de dag naar mijn mening.

Alvast bedankt
72127920_521750071729928_6187486352276193280_n.jpg
 
Het program welke je hebt ingeladen is maar een voorbeeld, dat kan je natuurlijk naar eigen inzicht aanpassen.
 
Probleem is heb geen ervaring in Z/A met planten dus hoe de verlichting juist zou moeten zijn 🙂
Hoop dus hier mensen te vinden met een licht programma die al meer ervaring hebben als mij 🙂
 
Gezien de planten zou ik de lichtintensiteit laag houden, en zuid Amerika vraagt wat gelig licht dacht ik.
waarschijnlijk gebruik je geen Co2 dus dan zou ik de verlichtingsduur niet langer zetten dan 7 a 8 uur, in de ochtend en avonduren dus op een laag pitje

Op hoeveel % (en hoelang) draait de boel nu gedurende de dag?
 
patrix u hebt toevalig geen programma ervoor liggen staan of gemaakt? want geen ervaring hierin om een programma samen te stellen
 
Nee dat heb ik helaas niet, maar je kan het programma toch aanpassen neem ik aan?
Werkt dit met software op de PC/Laptop?
 
Het is gewoon deze zie ik?

Die kan je zelf helemaal programmeren dus.
 
werkt inderdaad op pc. Maar heb jammer gng niet de achtergrond van wat op hoeveel procent moet 🙂 daarmee hopelijk vind ik hier iemand met ervaring hierin
 
Welke controller heb je hierbij?
 
De 5kanaals controller datj bij hen kan kopen wat is het de tc420 als ik mij niet vergis.
 
Maar heb jammer gng niet de achtergrond van wat op hoeveel procent moet
Dat is toch voor iedere bak verschillend, als je het nu te fel vind dan zet je alles 10% lager bijvoorbeeld
 
dat is waar patrix maar is het dan nog goed voor de planten? dat is dan de vraag 🙂
 
Als je de gebruikelijke planten zoals anubias en echinodorus hebt kan je heel laag gaan zitten met je belichting, voor de wat meer rodere planten is het wat anders, heb je een planten lijst?
 
ja hoor heb een lijstj ervan zal eens opsommen

Vallisneria spiralis/recht
Echinodorus magdalenensis
Helanthium tenellum (Echinodorus tenellus)
Echinodorus paniculatus/bleheri
Limnobium laevigatum
 
dat is waar patrix maar is het dan nog goed voor de planten? dat is dan de vraag
Dat zal je toch zelf een beetje moeten ondervinden, er is niet concreet te zeggen op hoeveel procent jouw ledbalk moet branden boven jouw aquarium.
Alhoewel, welke balk is het precies (wattage) hoeveel liter en hoe hoog is de bak?
 
het is de hvp aqualine gold 1150mm bak is 40 hoog ik normaal 300l maar met alles erin schat ik 250l
 
Probleem is heb geen ervaring in Z/A met planten dus hoe de verlichting juist zou moeten zijn 🙂
Hoop dus hier mensen te vinden met een licht programma die al meer ervaring hebben als mij 🙂

Eigenlijk is dit geen juiste vraag. Jouw plantenbak bevat jouw plantenkeuze welke dan ook de lichtsterkte bepalen. Jij hebt dus niets aan een schema van een ander. Het advies van Ton was een goed advies; wijzig het voorbeeld schema naar de lichtvraag van de planten in jouw bak.. Hoeveel lichtintensiteit je planten vragen is eenvoudig te achterhalen door te googelen op de soorten die je in je bak hebt.
 
Als je kijkt wat van licht ze moeten hebben zijn ze allemaal behalve de Echinodorus paniculatus/bleheri die veel tot normaal licht moeten hebben en aangezien de Echinodorus paniculatus/bleheri wat in de schaduw staan zou het redelijk licht mogen zijn 🙂 Maar hoeveel uur best een uur of 10?
 
Als je kijkt wat van licht ze moeten hebben zijn ze allemaal behalve de Echinodorus paniculatus/bleheri die veel tot normaal licht moeten hebben en aangezien de Echinodorus paniculatus/bleheri wat in de schaduw staan zou het redelijk licht mogen zijn 🙂 Maar hoeveel uur best een uur of 10?

De hoogste intensiteit zou ik op een uur of acht zetten. Daarvoor en daarna kan je gewenste dimtijden toevoegen.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: hier ook droog en 19 graden
      Terug
      Bovenaan