Wat is er nieuw

Hydor EHT 200: geschikt voor 60 L bak?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Norfisk
  • Startdatum Startdatum
N

Norfisk

Guest
Voor mijn nieuwe aquarium ben ik aan het kijken voor een externe verwaming want ik wil zo min mogelijk storende elementen in mijn bak. Tot nu toe ben ik alleen de Hydor tegengekomen. De kleinste Hydor (200 watt) is voor aquaria van 100 tot 200 liter staat op de website. Nu is mijn vraag of je deze ook nog voor een aquarium van 60 liter zou kunnen gebruiken. Iemand ervaring hiermee misschien?
 
Vraag is, wat is je kamertemperatuur.?

Hier constant 24-25 graden.
geen verwarmingen aan.
 
Wij verwarmen heel ouderwets met een houtkachel. De cv springt pas aan bij 13 graden. De temperatuur schommelt dus nogal.
 
Bertus zei:
Vraag is, wat is je kamertemperatuur.?

Hier constant 24-25 graden.
geen verwarmingen aan.

Zooo, Bertus zit er lekker warmpjes bij! 😀
 
Norfisk zei:
Wij verwarmen heel ouderwets met een houtkachel. De cv springt pas aan bij 13 graden. De temperatuur schommelt dus nogal.

Zelf zou ik voor een Eheim extern filter gaan met ingebouwde verwarming.
Bijvoorbeeld https://www.eheim.com/en_GB/products/te ... rience250T

Ik heb deze op mijn vorige bak (9 jaar) gehad. Staat nu als reserve op zolder.
Afgezien van 1 keer de rubber ring vervangen, nooit problemen gehad.
 
Die Eheim thermofilters heb ik ook gezien, maar die zijn redelijk prijzig helaas en misschien ook veel te sterk voor een bak van 60 liter. Mijn plan was eigenlijk een Eheim Classic 250 (de 2213) icm met de Hydor. Ik denk dat dat wel een goede combinatie is, alleen vroeg ik me dus af of die heater ook gebruikt kan worden met een kleiner volume water dan aangegeven.
 
Zelf zie ik niet zo snel het verschil tussen de classic250 en de experience250 qua water circulatie en filtervolume. Ze gebruiken hetzelfde vermogen, alleen de experience haalt meer capaciteit uit de 8 watt.

Ik weet wel dat de experience makkelijker zal zijn. Omdat deze ingebouwde kranen heeft met snel koppeling.
Ook de filter mandjes zorgen voor betere doorstroming, en gemakkelijk onderhoud.
Dus waarom een mindere pomp nemen met een externe verwarming terwijl je ook alles netjes in een kunt nemen.
Alles opgeteld, losse kranen, verwarmer etc. zal het niet veel schelen.
Daarnaast het gebruiksgemak.

Ik heb hier ook op het forum gelezen dat die hydor verwarmingen snel stuk gaan.

Om je vraag te beantwoorden. Ik denk dat het wel goed kan. Het warme water wordt mooi verdeeld.
 
Norfisk zei:
De temperatuur schommelt dus nogal.
Dat hoeft helemaal niet erg te zijn. Welke vissen heb je (op het oog) ?
 
Ik heb op dit moment garnalen en in de nieuwe bak die er gaat komen wil ik dezelfde garnalen. Vissen heb ik nog niet op het oog. Misschien een paar boraras brigittae.

@Marcel: Ja dat had ik ook gelezen. Maar ik neem aan dat er toch een jaar garantie op zit? Voor hoeveel liter gebruik jij de experience?
 
Norfisk zei:
Ik heb op dit moment garnalen en in de nieuwe bak die er gaat komen wil ik dezelfde garnalen. Vissen heb ik nog niet op het oog. Misschien een paar boraras brigittae.

@Marcel: Ja dat had ik ook gelezen. Maar ik neem aan dat er toch een jaar garantie op zit? Voor hoeveel liter gebruik jij de experience?

Ik had deze op een 150 liter bak. En ik heb een keer de doorstroom getest. Die was 350 l/u net schoon. Na 4 weken nog maar 200 l/u.
Dus volgens mij krijg je niet overdreven veel stroming.
 
Norfisk ? Wat heb je uiteindelijk gedaan ? Hydor aangeschaft of ander filter ? Ik zit een beetje in dezelfde spagaat als jij
 
Ik heb een eheim ecco pro 2032 op 30 liter en dat is ook erg ruim, maar merk er aan de garnalen niets van. Ze vinden het eerder prettig. Wel heb ik sinds me replica lily pipes minder harde stroming is beter verdeeld. Je kan ook is kijken voor een DIY externe verwarming als je een beetje handig bent.
 
Inmiddels is er een externe 200W heater onderweg omdat ik de temp in mijn open bak niet stabiel hou. Win-win: stabielere temp (hoop ik) en minder tech in de bak :engel:
 
o wee als die thermostaat ook stuk gaat...
Visfondue...
 
nope, voorbeelden zat op dit forum van uitgekookte vissen....
Gebeurt niet zo heel vaak, maar als je in de prijzen valt is het meestal niet te overzien.
Daarom beter niet overdrijven met verwarming. Beetje overschot is prima.
Maar op 60L zou ik niet over de 100 watt durven gaan. Met 100 watt ga je de bak al 20� warmer maken dan zijn omgeving.

Met 200watt is dit +38�C warmer dan de omgeving.(!!!)
 
Ik heb in alle 60cm bakjes 50W zitten en dat is meer dan voldoende.
 
Je hebt zeker een punt hoor Jurgen! Ik had verwacht dat er wel een beveiliging op zou zitten....

Aan de andere kant: als je ruit knapt tijdens een weekend weg heb je gedroogde vis en een laminaatje wat op springen staat.
 
Nu, je hebt ��n troost.
Die externe verwarmingen werken met een ETH element, dat gaat meestal sneller stuk dan de thermostaat.
Ze gaan dus sneller koud hebben dan dat ze uitgekookt zijn.

ETH is een soort membraan dat verwarmt wordt ipv een klassiek spiraalelement.
Zou veiliger zijn omdat het minder warmte af geeft, maar heeft een kortere levensduur om een of andere reden.

Heb nog nooit een klassieke verwarming versleten, wel al 2x een ETH verwarming. Eentje van hydor en eentje van Rena. Beide net buiten garantie.
 
We gaan het zien....bedankt voor de geruststellende woorden ;( :petjeaf:
 
Het valt natuurlijk te relativeren. Alles gaat vroeg of laat stuk. Het ene sneller dan de andere.
Koude kunnen ze wel even hebben. Maar 2 min warmer dan 42� en het is game over.
 
Klopt. Degene die ik krijg heeft een elektronische thermostaat. Deze schijnen betrouwbaarder te zijn dan de uitvoeringen met bi-metaal/relais....tot ik het tegendeel bewijs 😉
 
Ik heb de inline nu ongeveer twee weken in gebruik. Wat een heerlijkheid! Hij houdt de bak keurig op temperatuur.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan