Hydor Professional 600 filter


sschot

Well-known member
Lid geworden
8 oktober 2015
Berichten
3,805
Locatie
Krimpen aan den IJssel
Niet het meest bekende filter, maar zoals sommige weten, ben ik nu ruim een jaar de eigenaar van 2 van deze units.

Ik ben hier vanaf het begin heel enthousiast over, en gebruik ze nog steeds naar grote tevredenheid, makkelijk, stil en efficient.

IMG_20200115_182413.jpg
IMG_20200115_182400.jpg


Onlangs had ik bij 1 unit wat problemen, maar die zijn door mijn eigen toedoen ontstaan. Ik had de pomp tegen de zijkant van mijn kastje gezet, en daarmee wat krachten op de slang en de aansluiting op de pomp. Na een onderhoudsbeurt, bemerkte ik dat deze wat lucht bleef pakken, vooral bij het dichtdraaien van de aanzuig.

Na enige inspectie heb ik de kap er af geschroefd en verder gekeken. Het bleek dat de o-ringen die voor de dichting zorgen, niet meer rond waren, maar scheef door de continu druk die hierop had gestaan. Bij de lokale ijzerhandel nieuwe o-ringen gehaald, er in gezet en probleem verholpen.

Ik ben niet de enige die enthousiast is (ongeacht zijn media advies)..



Op dit moment niet meer zo goedkoop als waar in ze voor aangeschaft heb, maar nog steeds geen hele dure jongen........
 
Welke hydor raadt je aan voor 160/180 liter aquarium?
 
ik denk zelf de 450

lijkt me trouwens een tof filter, denk dat ik daar ook voor gaat de volgende keer.
Ben alleen benieuwd of hij wel stil is, lees er wel wat tegenstrijdige berichten over.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Welke hydor raadt je aan voor 160/180 liter aquarium?

Volgens de fabrikant zou een 250 kunnen, maar ik denk dat ik ook voor de 450 zou gaan.

Ben alleen benieuwd of hij wel stil is, lees er wel wat tegenstrijdige berichten over.

In vergelijk met Eheim Pro diverrse modellen en de Fluval 406 is deze heerlijk stil. Ik heb na lang "zoeken" er nu ander half jaar 2 draaien, en ben nog steeds super tevreden, zeker ook over het geluid
 
Volgens de fabrikant zou een 250 kunnen, maar ik denk dat ik ook voor de 450 zou gaan.



In vergelijk met Eheim Pro diverrse modellen en de Fluval 406 is deze heerlijk stil. Ik heb na lang "zoeken" er nu ander half jaar 2 draaien, en ben nog steeds super tevreden, zeker ook over het geluid


Zou 600 te veel zijn voor een 180 liter aquarium?
 
Nee denk het niet maar 450 lijkt me prima.
Ik weet niet of je vissenbestand van stroming houdt?
Sommige vissen zoals bv betta's en gourami's houden niet zo van stroming.
Volgens mij hebben deze filters wel kraantjes waar je wat mee kan knijpen, maar echt goed kan dat nooit zijn...
 
Volgens mij hebben deze filters wel kraantjes waar je wat mee kan knijpen, maar echt goed kan dat nooit zijn...
Zodra ik dit lees, want je bent niet de enige die dit 'zomaar' roept denk ik altijd waarom? Waarom kan dat nooit goed zijn? Een aquarium pompje werkt met een spoel en een magneetje op de impeller waardoor die rond gaat draaien. Door de uitgang te beperken komt er minder water doorheen en zal er wat druk ontstaan. Wordt de impeller dan echter zwaarder belast? Nee want die is niet mechanisch verbonden met een motor, hij draait door een magnetisch veld. Die beperking van de uitgang zal over tijd ook organisch gebeuren door bijvoorbeeld aanslag in de slang. Ook bochten en eventueel hoekjes in een spraybar o.i.d. zorgen voor een beperking in de uitgang en zal het debiet wat laten afzwakken. Dit kan mijn inziens echt geen kwaad. Het enige waar je voor moet zorgen is dat je de uitgang niet volledig dicht zet omdat dan ook de koelende werking van het water verdwijnt.

Het is natuurlijk wel efficiënter, als je constant het debiet wilt verlagen om een motor te nemen waarbij je het vermogen zelf kunt beperken want dan gaat de motor ook minder energie verbruiken en in bovenstaand voorbeeld niet. Als die mogelijkheid er is, natuurlijk altijd doen maar in de prijsrange van zo'n Hydor filter zul je dat niet vinden.

Anyway, zo'n Hydor 450 is voldoende maar het kan ook geen kwaad als je de 600 versie neemt en daarbij het debiet iets verlaagd met een spraybar of via de schuif op het filter zelf. Je hebt dan wel een groter volume voor het plaatsen van filtermedia en wellicht handig als je in de toekomst nog groter wil gaan.
 
Alleen is het op dit moment moeilijk aan een 600 te komen.
Zelf al een mailtje gestuurt naar hydor in Italy.
Maar nog geen antwoord gekregen.

Mvg
 
Gewoon op plaatje filter klikken.
Dan gaat de link opene

Mvg
 
Of misschien de duitse hornbach
 

Terug
Bovenaan