Hydra, Flubenol en sluiers


BartT

Well-known member
Lid geworden
17 februari 2023
Berichten
58
Leeftijd
33
Dag allemaal,

Helaas heb ik in mijn bak last van hydra en wormpjes, nadat ik hier nieuwe planten en hout in heb gezet. Ik had gelezen dat Flubenol hier goed tegen werkt en krijg vandaag een aantal gram binnen. Nu was ik nog eens verder aan het lezen over de behandeling en las ik dat dit middel kennelijk niet goed samengaat met goudvissen en dus ook niet met sluiers. De vraag is nu, wat nu?

Heeft iemand ervaring met het toepassen van Flubanol bij Oranda's? Gaat dat inderdaad niet samen en zo niet, hoe krijg ik de hydra uit mijn bak? Ik heb de oude 120 liter bak nog staan. Is het dan slim de vissen hierin te doen terwijl ik mijn 240 liter bak met Flubenol behandel? En hoe lang duurt het voordat de vissen weer terug kunnen?

Een hoop vragen, maar hopelijk kan iemand me helpen.

Bedankt!

Gr Bart
 
Of het kan durf ik niet te zeggen. Wel gaat het zover ik weet in de bodem zitten en zal er wat achterblijven ook al doe je een grote verversing.
 
Flubenol zou voor goudvissen niet giftiger moeten zijn dan voor andere soorten. 🤷‍♂️ Sowieso niet voor normale goudvissen (ook in mijn eigen ervaring). En sluiers werken fysiologisch gezien hetzelfde.

Je kunt nog afwachten wat anderen adviseren. Ik zou zelf echter niet moeilijk gedaan hebben, tenzij er duidelijk een link zou bestaan tussen gebruik van dit middel en "oversterfte" onder goudvissen.
 
Ik weet dat het zelfs voor garnalen geen invloed heeft en die zijn nogal gevoelig en ik heb het zelf vaak gebruikt. Sluiers dat weet ik niet uit ervaring.
 
Bedankt voor jullie reacties! Helaas was ik gisteren ten tijde van het bericht van Gino de 120 liter bak al aan het vullen, dus ik heb maar even doorgepakt en de vissen apart gezet haha.

De Flubenol zit sinds gisteren in mn goede bak en laat ik even een paar dagen zitten, voordat ik de actieve kool terugstop en de vissen er na een dag ofzo weer in doe. Geeft me ook een iets beter gevoel, zou toch zonde zijn als ze er niet tegen blijken te kunnen...

Hopelijk zijn er naast Gino hier nog meer mensen die goede ervaring met Flubenol en sluiers/goudvissen hebben die me er nog wat meer over kunnen vertellen. Over twee weken volgt mogelijk een herhaalkuur, dus zou fijn zijn als de vissen dan kunnen blijven zitten:)
 
Misschien had ik eerst eens een foto moeten plaatsen van de "hydra". Omdat de flubenol niet zo werkt zoals wat ik erover lees (binnen 24 uur al verdwijnen van tentakels), heb ik nog wat verder onderzoek gedaan. Het blijkt dat we last hebben van Zoothamnium... er schijnt weinig over bekend te zijn, maar wat ik erover lees zou het vanzelf weer weggaan. Iemand die hier ervaring mee heeft?
20230311_083317.jpg
 
Lijkt wel wat op hydra als je snel kijkt maar dit heb ik nog nooit eerder gezien.
 
Nee er schijnt ook niet heel veel over bekend te zijn... Ik kwam wel een ouder bericht tegen van @Gino88 die het ook had en waarbij het ook vanzelf verdwenen is, als ik het goed begrepen heb. Hopen dat dat inderdaad zo is. Ik laat de Flubenol nog even werken en daarna voorlopig maar weer lekker veel water verversen
 
Voor hydra is 1/3 van de aanbevolen hoeveelheid geadviseerd bij Planaria voldoende. En dat hoeft dan 1x uitgevoerd te worden. Posthoorn slakken overleven die dosering wel.
 
Nee er schijnt ook niet heel veel over bekend te zijn... Ik kwam wel een ouder bericht tegen van @Gino88 die het ook had en waarbij het ook vanzelf verdwenen is, als ik het goed begrepen heb. Hopen dat dat inderdaad zo is. Ik laat de Flubenol nog even werken en daarna voorlopig maar weer lekker veel water verversen
Bij jou ziet het glas er net wat pluiziger uit lijkt wel. Alsof er allemaal deeltjes van die beesten achter zijn gebleven na een schrobbeurt zeg maar. Hmmm. Zie je ze ook bewegingen maken, of gaan ze alleen heen en weer op de stroming?

Het lijkt me in elk geval niet iets om je druk om te maken hoor. ^^ Kan me niet voorstellen dat je goudvissen er last van hebben. Ook niet als het echte hydra zou zijn geweest overigens. Het gebeurt maar heel weinig dat via hout of planten dingen in een bak belanden die voor vissen een gevaar vormen. Zeker vissen van deze grootte. Kan me eigenlijk geen voorbeeld van zoiets bedenken.
 
Van Crustahobby en zo te lezen moeten hydra eerst een prooi in de tentakels hebben alvorens ze gif "afschieten" en dat zal met een grote vis denk ik niet gebeuren:

Net als de andere familieleden vangt de hydra zijn prooien met zijn tentakels. In de tentakels bevinden zich netelcellen. Als een netelcel wordt aangeraakt, schiet er een “stekel” uit die een verlammende vloeistof in het lichaam van de prooi spuit. Ze brengen de prooi met de tentakels naar de mond. In de holte vindt de vertering plaats.
 

Terug
Bovenaan