1. Bezoekt u onderstaande sponsor om onze server in stand te houden?

Hydra, vooruitstrevend in het filteren?

Discussie in 'Experts uitgedaagd' gestart door luc, 4 apr 2016.

View Users: View Users
  1. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    In een plantenbak heb je helemaal geen hydra nodig!! Daar heb je al snel Nitraat tekort.

Hydra meer voor bakken met veel vis en weinig planten.

2. Rogerke45

Rogerke45

Lid geworden:
    24 dec 2012
    Ik heb de Hydra er uitgehaald. Nu, een week later, ruikt mijn bak weer zoals het behoort te zijn, lekker fris en biologisch. Hopelijk hersteld alles zich weer. Waarschijnlijk heeft de Hydra het biologisch evenwicht flink ontregeld in mijn bak.

3. Froggies

Froggies

Lid geworden:
    16 feb 2014
    Rogerke, wat jij beschrijft denk ik ook. Sinds ik de Hydra aan had, leek het erop dat het werkte, maar toen begon bij mij de ellende. ik heb hem uitstaan en de bak komt langzaam terug zoals het was.
    Zoals ik al eerder schreef, waar het allemaal goed voor is weet ik niet, wel voor de beurs van de ontwerper.
    Om algen te doden althans de kiemen ervan is denk ik uv nog het beste.
    Mijn les die ik weer geleerd heb, laat de bak met rust, kloot er niet te veel aan.

biljoenblik en tuinkabouter vinden dit leuk.
  4. Rogerke45

Rogerke45

Lid geworden:
    24 dec 2012
    Froggies, wat jij beschrijft neem ik ook waar mbt de zwarte aanslag op bladeren. Nu de Hydra eruit is verdwijnt die troep als sneeuw voor de zon. Mijn bak draait nu weer op 2 Eheims 350 en alles lijkt weer gezonder te worden.

Een Hydra kan nut hebben, bv in een bak vol goudvissen, maar voor een bak vol planten is ie beslist niet goed. In het begin lijkt het idd allemaal hosanna te zijn maar na 3-4 maanden Hydra zie je je bak duidelijk achteruit gaan. Achteraf ben ik blij niet gekozen te hebben voor de Hydra filtron.

Inmiddels heb ik meer dan 30jr aquariumervaring maar heb een bak nog nooit zo snel zien achteruit zien gaan :(

Ik ben trouwens zeer benieuwd naar de ervaringen van Jurgen met zijn Hydra stream op zijn plantenbak.

Froggies vindt dit leuk.
  5. Rogerke45

Rogerke45

Lid geworden:
    24 dec 2012
    Vreemde waarneming: nu de Hydra eruit is laten de slakken zich ook weer zien.

6. Froggies

Froggies

Lid geworden:
    16 feb 2014
    Dat is hier ook zo, je hebt wel vaker wat meer en minder slakken. Sinds ik de hydra eruit heb gehaald zie je dat het het aantal slakken weer toeneemt. Ik heb niet zozeer die link gelegd maar nu je het zegt moet ik hetzelfde constateren.

7. BigSmoke

BigSmoke Erelid

Lid geworden:
    4 nov 2003
    Kan er niks aan doen, maar moet ff iets kwijt...... Ik heb heel erg lang een natdroog filter van Eheim ( interval 2227 en 2229)gehad en tot voor een 6 maanden ook werkend gebruikt. Ik had NOOIT bruinalg alleen af e en toe wat sliertjes draadalg, niks mis mee!
    Om mij onbekende redenen ( heb werkelijk alles geprobeerd wat ik wist en opgezocht kon krijgen) wil de filter niet meer " intervallen" wat betekent dat de 7 liter inhoud niet meer elke 1½iniuut in no time in de bak wordt gestort, flinke stroming en daarom ook nooit geen kaamlaag.

Nu werkt de filter als gewoon potfilter en ik heb echt last van EN een kaamlaag EN ook bruine alg....
    Kaamlaag te lijf met oppervlakteafzuiging en de bruinalg met de onovertroffen Crossocheilus siamensis.

Maar ideaal is het NIET....! Vind het heel erg jammer dat ik het interval systeem niet meer aan de gang krijg!!

8. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    @BigSmoke

Dat is inderdaad heel erg vervelend. Om heel eerlijk te zijn, moest ik net wel even youtube raadplegen.
    Want een interval filter in werking heb ik dus nog nooit gezien.

Wat mij dus opviel aan dit filter is het volgende.

1 je krijgt een wisselende stroming uit het filter. Afwisselend een rustige en een harde stroming.

2 het filtermateriaal komt tussen deze stappen echt even droog te staan.

Graag corrigeren als ik hieronder foutieve aannames maak.

1 De afwisselende stroming zorgt voor een goede distributie van het water en ook het oppervlak krijgt een goede circulatie. Luwe plekken krijgen zodoende ook even een portie vers water.

Deze functie is echter nu uitgevallen. Is de constante flow nu echt drastisch minder. Zo ja. Dan heb je nu een heel ander patroon in de bak en zul je dit moeten corrigeren om toch overal wat stroming te krijgen. Vooral ook het oppervlakte.
    Waarbij een afweging gemaakt wordt tussen zuurstof opname en co2 verlies.

2 Deze functie werkt niet meer, het filter is nu een klasiek potfilter. In princiepe niets mis mee, want dat is wat 80% heeft.
    Echter dit filter is daar niet op ontworpen, dus zal nu minder presteren.
    Daarnaast zal ook de cultuur in het filter drastisch veranderen (kaamlaag vorming). Ook zal het filter nu zuurstof van de bak zelf gebruiken (ook 's nachts) dus het co2 gehalte in de bak (zonder ph sturing) zal nu hoger liggen.

Hierdoor zullen planten in eerste instantie iets harder groeien. En kunnen er tekorten ontstaan.
    Zeker als u al jaren een afgestemt bemestingsplan uitvoert.
    Deze zal dan ook enigzins aangepast moeten worden.
    Daarnaast kent een interval een zeer goede omzetting naar nitraat. En eigenlijk geen denitrificatie.
    In een klasiek potfilter ontstaat (weliswaar klein) ook denitrificatie. Dit kan een iets lager nitraat gehalte geven.

Aangezien uw jarenlange ervaring. En dat u (net als ik) geen grote hoeveelheden plantenvoeding gebruikt.
    Denk ik, dat door de verandering van filterfunctie. Ook even het wekelijkse patroon doorbroken moet worden.
    En er opnieuw een balans gezocht moet worden. En dat kan best wat tijd kosten. Vooral in een bak die al jaren op dezelfde manier draait.

Mocht het filter echt een stuk minder flow geven, zou ik toch een klasiek potfilter met de juiste output aanraden.
    Omdat het huidige filter ontworpen is voor een andere functie.

Een goed afgestemd potfilter werkt ook heel goed. En zonder hulpmiddelen kun je ook zonder kaamlaag blijven.
    Echter de afgelopen weken (extra warmte) hebben meerdere mensen (ook ik) tijdelijk een kaamlaagje gehad.
    Zie https://www.aquaforum.nl/threads/kaamlaag.101023/

Al het bovenstaande is opbouwend bedoeld en misschien werkt het verhelderend.
    Veel succes, en hopelijk komt alles snel weer goed.

Wil je hierover verder blijven discussieren, dan misschien een ander topic maken. Of ben je een hydra aan het overwegen??:juggle:

9. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    2 het filtermateriaal komt tussen deze stappen echt even droog te staan zou daar wel echt sprake van zijn lijkt me dat de spons toch wel vochtig blijft toch:juggle::S

10. Juliette

Juliette

Lid geworden:
    15 jul 2010
    Thuis heel erg druk met verbouwing dus veel tijd om uitgebreid te meten is er niet.

Vandaag wel groot onderhoud gedaan dus hydra en pomp er onderuit voor een schoonmaak. Stroomt nu allemaal net weer wat lekkerder door.

Heb helaas wel wat last van groenalgjes. Eerst alleen precies onder de lampen maar nu ook wat aanslag op de ruiten. Waterwaardes gemeten en no3 is met 25 erg netjes maar de po4 is iets hoger dan 4. Die laatste zal voornamelijk de oorzaak zijn dus ik ga van de week weer even de fosfaathars uit de kast halen.

Maar ben verder nog steeds erg tevreden met de hydra. Het onderhoud wat ik doe is echt lachwekkend weinig voor een bak als deze. In de toekomst (als de vissen volwassen worden) komt er een 2de hydra en een zwaardere pomp bij.

11. Froggies

Froggies

Lid geworden:
    16 feb 2014
    De hydra heeft mij 2 stiphodons gekost, de foto is wat nog rest helaas.:stom:

12. Juliette

Juliette

Lid geworden:
    15 jul 2010
    Op welke manier is de hydra daar de oorzaak van is als ik vragen mag?

13. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    ehh welke foto
    plus 1 daar ben ik ook heel benieuwd naar :S:S:juggle:

14. Froggies

Froggies

Lid geworden:
    16 feb 2014
    Zie mijn avatar.

15. Froggies

Froggies

Lid geworden:
    16 feb 2014
    Wat de reden is weet ik niet. Weet alleen dat beide vissen dood zijn gegaan toen ik de Hydra gebruikt heb.
    Bewijzen kan ik niet, maar beide vissen zijn dood gegaan in de periode dat ik de hydra heb gebruikt. Dat een keer een vis dood gaat snap ik maar beide stiphodons vind ik verdacht.

16. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    om daar nu de hydra de schuld van te geven das wel erg kort door de bocht denk ik zo
    nu ken ik het soort niet echt dus of ze gevoelig zijn voor veranderen water waarden
    maar daar word in de beschrijving voor gewaarschuwd dus tja
    soms is het moeilijk aan te wijzen waarom een visje gaat hemelen helaas

17. Froggies

Froggies

Lid geworden:
    16 feb 2014
    Of het kort door de bocht is of niet, feit is dat van 1 soort beide vissen dood zijn en wel tijdens dat de hydra in de bak zat.
    Dat een vis dood gaat geloof ik wel maar van 1 soort ongeveer gelijk moet er iets aan de hand zijn. De enige verandering in mijn bak was de Hydra.
    Voor mij is het dus geen wonder filter, het zou zomaar kunnen zijn dat de stiphodons er niet tegen kunnen en dus iemand die stiphodons heeft en de hydra wil aanschaffen met bovenstaande ook geconfronteerd kan worden.

18. TS
    TS
    luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    1 zwaluw maakt nog niet de zomer ;)

Het zou zomaar iets anders kunnen geweest zijn, toevalligheden bestaan ook.

19. Froggies

Froggies

Lid geworden:
    16 feb 2014
    Klopt allemaal, ik zeg maar zo, bezint eer ge begint. Dit is mijn ervaring wat een ander doet moet hij zelf weten.

20. Rogerke45

Rogerke45

Lid geworden:
    24 dec 2012
    Na 3 maanden zonder Hydra is mijn bak terug op z'n oude niveau. Alle bruinalg en zwarte aanslag op bladeren is weg, alles groeit goed en staat er lekker fris bij. Waterwaarden zijn perfect en de 2 Eheims houden het water goed schoon en met 2 zakjes Purigen erin zelfs kristalhelder.

Les die is geleerd: plaats geen Hydra in een plantenbak.

21. Juliette

Juliette

Lid geworden:
    15 jul 2010
    Ook vanuit mij weer even een update; helaas krijg ik steeds meer last van alg en worden mijn no3 en po4 met 50 en 4 ook veel te hoog. No2 is nog steeds 0 dus de hydra doet nog wel iets. Maar na 8 maanden is blijkbaar de werking van de cata-pure blokjes wel dusdanig terug gelopen dat er er geen no3 en po4 meer kan worden afgebroken.

Helaas heeft aquabilzen vakantie tot half juli. Dus nieuwe blokjes moeten nog even wachten en tot die tijd maar flink verversen. Zodra er nieuwe blokjes in zitten zal ik jullie op de hoogte houden van de waterwaarden.

22. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Zijn die dingen maar op 1 plek te verkrijgen?

23. tuinkabouter

tuinkabouter

Lid geworden:
    18 jan 2010
    Apo verkoopt ze ook dacht ik..
    Maar er zitten toch 2 sets cata-pure dingen bij?

24. Juliette

Juliette

Lid geworden:
    15 jul 2010
    Ja bij de grote hydra's zitten er 2 sets van 4 bij maar daar gaan er ook 8 in.

Aquabilzen is de goedkoopste. Heb 2 sets nodig en prijsverschil is een tientje per set. Dus daar wacht ik wel een weekje voor.

Nu grote waterwissel aan het doen.......50% kost me bijna 2 uur :stars:

25. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    dat de cata-pure blokjes hun werking na 8 maanden verloren gaat valt me nog alles mee
    gezien de voeder cyclus van je mooie bewoners

26. Juliette

Juliette

Lid geworden:
    15 jul 2010
    Als je er echt op tijd bij wil zijn dan zou ik met 7 maanden al moeten vervangen. In de toekomst (als de vissen volwassen zijn) wil ik er een 2de hydra bij en dan kom je op een kleine 400,- per jaar aan blokjes. Best prijzig. Aan de andere kant is 1x per week een flinke badkuip verversen en aanvullen met verwarmd water ook niet gratis. Maar een dealtje voor grootafname van die blokjes zou echt niet verkeerd zijn.

27. TonHageraats

TonHageraats Beheerder Beheer

Lid geworden:
    30 aug 2011
    Dat is een best prijskaartje :mad:

28. Juliette

Juliette

Lid geworden:
    15 jul 2010
    Monsterbakken zijn per definitie niet goedkoop helaas :o

Maar als de hydra groter aan gaat slaan zullen de toebehoren hopelijk ook betaalbaarder worden.

29. MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Nou, daar heb ik geen hydra voor nodig hoor... En als je echt om de zoveel tijd cartridges moet kopen zodat het überhaupt wat doet, vind ik een hydra het niet waard...
    Ik begrijp ook wel dat je een monster bak hebt met monster vissen, maar dat heeft Joey (King of DIY) ook en ik zie bij hem geen hydra...

30. tuinkabouter

tuinkabouter

Lid geworden:
    18 jan 2010
    Nee maar Joey heeft een continu verversing..
    Naast zijn wervelbed filter..

31. RichD1011

RichD1011

Lid geworden:
    3 dec 2015
    Goed opgemerkt.

is dat trouwens geen optie voor jou Juliette? zo´n auto waterverversing lijkt mij een pak goedkoper dan een hydra.

zeker als je op ten duur overgaat op een nog grotere bak.

32. Juliette

Juliette

Lid geworden:
    15 jul 2010
    Continu verversing is duur hoor. Dat koude kraanwater moet ook opgewarmd worden......

Wervelbed of beadfilter nemen heel veel ruimte in beslag en dat moet maar net kunnen. Bij voorkeur in een aparte ruimte achter of onder het aquarium.

Auto waterverversing zou ik heel graag willen maar is in dit huis niet haalbaar. Zowel geen aanvoer als afvoer aanwezig. Maar ons huis staat te koop dus misschien voor de toekomst.

33. Juliette

Juliette

Lid geworden:
    15 jul 2010
    De nieuwe catapure is besteld. Hopelijk begin volgende week binnen.

Ook een droogopstelling opvoerpompje besteld zodat ik de bak wat sneller leeg kan laten lopen en een grote verversing niet meer zoveel tijd kost.

34. MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Dat klopt inderdaad. Toch denk ik dat een potfilter/bioloog hetzelfde bereikt als een hydra.

35. tuinkabouter

tuinkabouter

Lid geworden:
    18 jan 2010
    Bioloog met voldoende denitrificerende bacteriën wel
    Potfilter weet ik niet
    PO4 is redelijk goed te doen met zweefvuil uitvangen met watten en die geregeld wisselen