Hydra, vooruitstrevend in het filteren?

Discussie in 'Experts uitgedaagd' gestart door luc, 4 apr 2016.

View Users: View Users
  1. Juliette

Juliette

Lid geworden:
    15 jul 2010
    Ik heb diverse filters gehad en grote profi installaties gezien bij enorme roofvisbakken maar nog nooit ééntje die zo efficiënt de no3 kon afbreken als de hydra.

2. Juliette

Juliette

Lid geworden:
    15 jul 2010
    Gister een mailtje gestuurd naar aquabilzen dat er toch een beetje haast bij zit en of hij zsm kan verzenden. Kreeg al snel een mailtje terug dat de blokjes onderweg zijn. Maar hij vond het ook vreemd dat ze na 7 maanden op zijn en vroeg of ik de kooltjes goed schoon maak. Tja ik spoel de mandjes regelmatig uit maar blijkbaar kunnen ze ook open en daarna weer netjes dicht. Heb me goed ingelezen maar dat was me helemaal nieuw. Vanmorgen dus meteen de hydra er onderuit en mandjes open gemaakt......

2evxi5f.jpg

.......en verklaart een hoop. Buitenkant maakte ik altijd schoon met een oude tandenborstel maar van binnen kan je niets en slibt helemaal dicht. Is geen vuil maar van die typische bacterieslijm.

Alles goed uitgespoeld en nu draait er weer een schone hydra. Ga zo nog even water testen en dan volgende week eens kijken hoeveel effect deze schoonmaak heeft.

3. tuinkabouter

tuinkabouter

Lid geworden:
    18 jan 2010
    Das een beste lading stront..

4. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Wat zit er eigenlijk in die doosjes? Behalve die koolstof?

Zit daar nog een electrode in? En in de hydra zelf, zit daar een electrode in??

Want het apparaat gebruikt wel stroom.

Want als ik dit zo zie, denk ik dat je helemaal nooit meer nieuwe doosjes hoeft te kopen.

Er zit namelijk alleen hoog actieve koolstof staafjes in. Die kun je per kilo kopen van een goed merk.

5. Juliette

Juliette

Lid geworden:
    15 jul 2010
    De kool is wel bewerkt. Het zijn ronde staafjes, niet van die grillige brokjes. Volgens mij had iemand hier in het forum uitgevogeld dat er een deel titanium in zit voor de reactie.

De electroden zitten in de hydra zelf. Dus dit zijn alleen mandjes met kool.

Net even gemeten en zit op 25 no3 en 2 po4.

6. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    das ook nieuw voor mij dat de doosjes open en weer netjes dicht kunnen weer wat geleerd dus :thumbs::D:D
    heb het nergens terug kunnen vinden in de handleiding :juggle::S

7. MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Dit is volgens mij de bedoeling. Als je niet weet dat ze open kunnen, blijf je steeds nieuwe doosjes kopen, dat is dus meer geld voor hen.

8. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Eheim verkoopt deze hoog aktieve koolstof in staafjes.
    Daar lijkt het sprekend op.

https://www.eheim.com/en_GB/products/filter-media/adsoptive/aktiv

Over die tatanium. Dat was ik. Dat principe heb ik op het net gevonden.
    Maar nu ik dit zie, geloof ik niet dat hun daar mee werken!

Als er een vrijwiliger is, die de doosjes met Eheim wil vullen en testen.
    Gat in de markt! Verkoop je navul zakjes voor hydra.

9. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    nauw nauw is dat niet wat negatief :sorry:
    lijkt me trouwens niet zon goede reclame voor het gebeuren zelf als het zo zou zijn :juggle:
    kan best zijn dat er de vertaling van de handleiding niet helemaal vlekkeloos is verlopen :S:D:D

10. MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Nou ja, zo is de business wereld nou eenmaal. Bij de superfish binnenfilters staat er dat je de cartridges elke maand moet vervangen (rip bacteriecultuur). Wat ze niet vertellen, is dat je de cartridges ook open kan maken en de media in aquariumwater schoonmaken, om niet elke maand nieuwe vissen te moeten kopen door een nitrietpiek, en om niet elke 2 maanden 11 euro kwijt te zijn...

11. Juliette

Juliette

Lid geworden:
    15 jul 2010
    Ik had wel gezien dat je die bakjes open kan maken maar durfde het destijds met schoonmaken niet aan, omdat de kans vrij groot is bij die dingen dat je ze niet meer dicht krijgt. Vooral omdat de fabrikant ze daar eigenlijk niet voor bedoelt.

@biljoenblik; waar had je toen gevonden dat er een titanium kathalysator in zou zitten?

Wat is het verschil tussen de eheim karbon en aktiv kool? Wil het namelijk best wel uitproberen.

Heb nu vanwege de opgelopen waarden nog no3 en po4 hars in de overloop zitten maar die zal ik er morgen uit halen zodat er betere metingen komen.

12. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Pagina 21 van dit topic.

In dit artikel worden de hydroxylen gevormd dmv een titanium catalyst. Dus daarom dacht ik dat dit ook in hydra moet zitten.
    En ook een verklaring waarom die casettes vervangen moeten worden.

Maar de electrodes staan niet in contact met de casettes, dus de titanium catalyst zit daar dan niet in.
    Qua uiterlijk lijkt het gewoon hoog actief kool. En die Eheim staafjes heb ik vroeger gehad, dus daarom herkende ik ze direct.

Hoog sctief koolstof wordt anders verkregen, en heeft een sterkere binding.

13. Juliette

Juliette

Lid geworden:
    15 jul 2010
    Thanks voor het likje!

Nee de kooltjes zitten in de mandjes en komen niet rechtstreeks in contact met de metalen platen in de hydra. Maar waarom zou er raakvlak moeten zijn tussen de electrodes en het titanium?

Zie dat veldhuis die aktiv koolstaafjes heeft. Heb daar toevallig een pompje in bestelling staan dus ga morgen meteen bellen of ik daar nog iets aan toe kan voegen.

Kunnen we mooi de proef op de som nemen met:
    - grondig gewassen gebruikte cata-pure
    - eheim koolstaafjes
    - nieuw uit de verpakking cata-pure

14. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    maar dat geld natuurlijk ook voor andere merken net zo goed noem meer op juwel jbl eheim
    wat betreft de nitrietpiek tja over het vervangen van filter martiaal ook daar zijn de meningen behoorlijk over verdeelt net als het volledig schoonmaken van filters trouwens
    maar das een hele andere discussie die hier niet thuis hoort

15. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Die titanium is een catalist en dat is eigenlijk alleen maar een reactie versneller. Alleen om het hydroxyl te vormen heb je dus de reactieversneller nodig, maar ook elektronen.
    Want een hydroxyl radicaal heeft een elektron teveel.
    En dat levert die stroom voorziening.

Dat experiment lijkt me een zeer nuttig en leuk experiment.

Voeder routine handhaven als normaal.

Blokjes vervangen na een waterwissel en dan 4 weken je routine volgen.
    Vervolgens herhalen na een waterwissel met de Eheim kool. En weer 4 weken monitoren.

16. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Waarbij ook Eheim vervolgens wel vertelt dat je de kool niet langer dan 4 weken moet gebruiken...

17. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Dat geld voor alle kool. Dus eigenlijk ook voor die kool in de hydra.

Maar ja. De kool in het osmose filter mag er 2 jaar in blijven.

18. bderooij

bderooij

Lid geworden:
    22 aug 2014
    Dit principe is hetzelfde als printerinkt. Jaren lang heeft HP mensen voorgelogen dat je printerinkt niet langer dan 6 maanden kunt gebruiken, daarna droogt het uit en werkt de cartridge niet meer. Bleek een chip te zijn die hem simpelweg uitschakelde, inkt deed het nog prima na het resetten van de chip.
    Fabrikanten maken nu eenmaal erg veel winst op verbruiksartikelen en willen dat zoveel mogelijk uitbuiten.
    Oude draadloze telefoons met zo'n 'battery pack?' Gewoon 2 AA's aan elkaar gesoldeerd met een draadje eraan. Zo zijn er nog legio voorbeelden.
    Filtermedia zou ik pas verwisselen als je het niet meer schoon krijgt, als het helemaal dicht geslibt is of echt begint af te takelen. De mensen die die standaard filters met standaard media gebruiken zullen erin trappen, degenen die iets verder kijken en watermetingen doen zullen niet zo snel in dit soort trucjes trappen.

19. Juliette

Juliette

Lid geworden:
    15 jul 2010
    Mn bestelling was nog niet verzonden dus net uitgebreid met die eheim aktiv kooltjes.

Vanmorgen de hars uit de overloop gehaald zodat er weer goed gemeten kan worden.

20. Juliette

Juliette

Lid geworden:
    15 jul 2010
    Vandaag de aktiv kooltjes binnen gekregen. Dat zijn inderdaad van die staafjes. Wat wel meteen opviel is dat ze kleiner zijn dan die van de hydra. Zowel in diameter als kleinere brokjes. Ben heel benieuwd of ze wel goed in de mandjes blijven zitten.

De komende weken draai ik nog even op de schoon gespoelde catapure en zodra ik over stap op deze eheim kooltjes geef ik een seintje.

21. Juliette

Juliette

Lid geworden:
    15 jul 2010
    De bak draait nu een week op de gewassen cata-pure en zonder de hars.

Nitraat is stabiel op 25 maar de fosfaat is weer gigantisch gestegen naar >4 (geen tijd om verder te verdunnen). Dus de hydra doet weer iets maar komt niet meer in de buurt bij de eerdere prestaties.

Komende zondag grote schoonmaak en dan ga ik over naar de aktiv kooltjes.

22. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Ben heel benieuwd!

23. Juliette

Juliette

Lid geworden:
    15 jul 2010
    Vandaag eventjes 700L water ververst :o

De cata-pure eruit en vervangen door de eheim aktiv. De kooltjes zijn echt heel veel kleiner dan de originele en blijven niet goed in de mandjes zitten. De mandjes zitten wel strak in de hydra dus ik heb alleen over de onderkant een stukje panty getrokken zodat de kooltjes niet met de stroming mee weg kunnen.

Waardes na verversen zijn no3 = 20 en po4 = 2.

24. Juliette

Juliette

Lid geworden:
    15 jul 2010
    We zijn een weekje verder en vandaag getest.

No3 zit qua kleur dichter bij de 50 dan de 25. Po4 is 2.

Durf voorzichtig wel te concluderen dat de eheim aktiv niet hetzelfde is en de cata-pure dus meer dan gewone kool.

Volgende week vrijdag gaan we een weekje op vakantie en ik wil geen risico lopen aangezien de vissen wel om de dag gevoerd worden maar geen water verversen. Dus de dag voor vertrek weer een 50% wissel en de nieuwe catapure erin. Heel benieuwd hoe de waardes dan na een weekje geen onderhoud zijn.

25. Juliette

Juliette

Lid geworden:
    15 jul 2010
    Bijna 2 weken getest met de eheim aktiv en mijn bak heeft er nog nooit zo slecht bij gestaan :oops:. Eindwaardes: no3 = 50 en po4 = 4.

Dus de hydra catapure is onomstotelijk wel iets meer dan gewone kool.........

Nu zit er een nieuwe lading catapure in en ben ik weer bezig met een 50% waterwissel. Komende week wordt er vanwege vakantie om de dag gevoerd en om de dag de grootste drollen met een netje verwijderd. Maar verder geen vers water. Ben heel benieuwd hoe de bak er eind van de week uit ziet en wat de waardes dan zijn.

26. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Dan weten we dat ook weer. Dan zal het toch een speciale samenstelling zijn.
    En wie weet zit er toch wel een catalist in verwerkt.