Hydra, vooruitstrevend in het filteren?

Juliette

Well-known member
Lid geworden
15 jul 2010
De catapure zit veel strakker in de bakjes. De aktiv kooltjes had ik iets losser gedaan, omdat ze anders helemaal eruit vielen. Dus qua doorstroom zal er weinig verschil zijn en was voor mij ook niet merkbaar in de bak.

Wat je ook verwacht feit blijft dat ik met de catapure aanzienlijk betere waterwaarden behaal dan met gewone kool.

Fijne toevoeging voor bakken met alleen vis. Een te hoge bezetting los je er niet mee op en zou ook niet het doel mogen zijn. Maar met grote vervuilers maakt het het onderhoud een flink stuk makkelijker.

jkurt

Well-known member
Lid geworden
27 apr 2005
Website
www.aquabilzen.be
Cata-Pure heeft als basis kool, maar deze is behandeld met metaalachtige toevoegingen om de Hydro-Pure Technology te laten werken. Met een multimeter ingesteld op weerstand (ohm) kan u controleren dat de weerstand erg laag zit tov van normale actieve kool. Cata-Pure vervangen door aktieve kool zal niet werken.

Wesley87

Well-known member
Lid geworden
11 jan 2018
Leeftijd
33
Ik haak al af bij het feit dat dergelijke technologie uw water steriel maakt.
Steriel aquariumwater is niet iets waar ikzelf op zit te wachten.
Bij een Goed aquarium kan dat ook niet

Nickey

Well-known member
Lid geworden
30 aug 2015
Website
m.youtube.com
Ben me zelf een aantal weken geleden ook opnieuw gaan verdiepen in Hydra, en kan zeggen dat ik extreem positief verrast ben!

Heb me er eens flink in verdiept en heb behoorlijk mee lopen lezen bij anderen met een Hydra. En heb ook in januari een interne Hydra 40 aangeschaft voor de 1m (200l) naast mijn externe JBL.

Tja, en dit is de foto over 3 dagen met de Hydra erop (eerste foto is net na het snoeien)
Screenshot_20180310-233411.png

Planten waren zo extreem gegroeid! Bak kraak helder en waterwaarden niet verrandert.

Na ook de interne een paar dagen te hebben gezet op de 1.20 hier met dezelfde vooruitgangen (alleen was de plantengroei niet zo enorm ontploft maar wel een verbetering van groei!) Dat we na 3 weken een 2e Hydra hebben aangeschaft, Hydra stream 1, externe Hydra dus.
Nu is het verschil dat de 1.20m niet super draaide, bak nooit helemaal helder, een beetje teveel in de bodem bezig en nitriet weer omhoog, planten die het steeds half doen. Gewoon steeds net niet dus. Staat nu ook een maand een Hydra op en geen problemen meer gehad met schommelingen in waterwaarden en opnieuw een enorm heldere bak. Ook wat in de bodem bezig geweest wat ik eerder niet gedurft zou hebben en nu opnieuw geen problemen met waterwaarden of vissen.

Dus, je raad het al, ook de 3e Hydra is in huis, staat nu bijna een week. Hydra 30 op mijn 80cm kweek bak voor planten. En jawel, opnieuw tevreden. Waterwaarden blijven opnieuw stabiel. Wat hierin anders is dan in de andere bakken is dat ik de Hydra de bak alleen wil laten draaien, geen ander filter erbij dus. Alleen hij draaid nu nog even samen met de oude.
Screenshot_20180310-234610.png

Hier dus zeer tevreden over de Hydra.

MaestroCygni

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2015
Leeftijd
18
Ben me zelf een aantal weken geleden ook opnieuw gaan verdiepen in Hydra, en kan zeggen dat ik extreem positief verrast ben!

Heb me er eens flink in verdiept en heb behoorlijk mee lopen lezen bij anderen met een Hydra. En heb ook in januari een interne Hydra 40 aangeschaft voor de 1m (200l) naast mijn externe JBL.

Tja, en dit is de foto over 3 dagen met de Hydra erop (eerste foto is net na het snoeien)
Bekijk bijlage 245650

Planten waren zo extreem gegroeid! Bak kraak helder en waterwaarden niet verrandert.

Na ook de interne een paar dagen te hebben gezet op de 1.20 hier met dezelfde vooruitgangen (alleen was de plantengroei niet zo enorm ontploft maar wel een verbetering van groei!) Dat we na 3 weken een 2e Hydra hebben aangeschaft, Hydra stream 1, externe Hydra dus.
Nu is het verschil dat de 1.20m niet super draaide, bak nooit helemaal helder, een beetje teveel in de bodem bezig en nitriet weer omhoog, planten die het steeds half doen. Gewoon steeds net niet dus. Staat nu ook een maand een Hydra op en geen problemen meer gehad met schommelingen in waterwaarden en opnieuw een enorm heldere bak. Ook wat in de bodem bezig geweest wat ik eerder niet gedurft zou hebben en nu opnieuw geen problemen met waterwaarden of vissen.

Dus, je raad het al, ook de 3e Hydra is in huis, staat nu bijna een week. Hydra 30 op mijn 80cm kweek bak voor planten. En jawel, opnieuw tevreden. Waterwaarden blijven opnieuw stabiel. Wat hierin anders is dan in de andere bakken is dat ik de Hydra de bak alleen wil laten draaien, geen ander filter erbij dus. Alleen hij draaid nu nog even samen met de oude.
Bekijk bijlage 245651

Hier dus zeer tevreden over de Hydra.
Denk je dat dat misschien zou kunnen komen omdat de vorige filters alleen niet genoeg capaciteit hadden?

Wesley87

Well-known member
Lid geworden
11 jan 2018
Leeftijd
33
Filter zonder Hydra. Actieve kool en bio Rio van ada. (Edit/) en een schepnetje

IMG-20180309-WA0003.jpeg

biljoenblik

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 sep 2015
Leeftijd
40

Bekijk bijlage 245660
Ja, nu zit ik dus dat netje te zoeken he! Maar je bak is kraakhelder! Planten zien er fris uit.

Denk je dat dat misschien zou kunnen komen omdat de vorige filters alleen niet genoeg capaciteit hadden?
Ik denk dat hier ook de kern van waarheid in gevonden moet worden. Samen met een niet consequent onderhoud.

@Juliette heeft ook een hydra. Maar ook alleen omdat ze geen enorm groot filter kwijt kan, in combinatie met een zeer vervuilende kogelvis. Dus dan bied een hydra wel uitkomst.

Maar als jouw bezetting goed is. Je onderhoud is consequent en voldoende. Je hebt een passend filter. Dan heb je een goede balans in de bak. Dan is een hydra niet nodig.

Maar ik weet uit ervaring dat er veel mensen zijn die een awuarium hebben. Met ook goede bedoelingen. Maar hun leven is te druk. Dan wordt er snel een weekje overgeslagen. Tja en dan gaat de balans eruit. En daar kan een hydra net een stukje stabiliteit geven. Maar dat is ook deels symptoom bestrijding.

De werking van de hydra, daar twijfel ik niet aan! Daar hebben we destijds tot in detail naar geken! Dus dat geloof ik wel. Het doet ook meer dan alleen een korfje met koolstof.

Nickey

Well-known member
Lid geworden
30 aug 2015
Website
m.youtube.com
200l bak staat een JBL 1500 op
265l bak staat een JBL 900 op en een tetra ex 800 als ik het goed heb
100l bak staat een tetra intern 800l op. Alleen die doet totaal niet wat hij moet doen :D

Begrijp me niet verkeerd, je kan prachtige bakken houden zonder Hydra. :)

En zoals @biljoenblik al zegt, het is ook een groot gedeelte gemak voor mij. Als ik nu een weekje niet ververs, geen enkel probleem, mocht ik op vakantie gaan weet ik dat als ik terug kom de bak gewoon goed draaid, dat als er iets te veel gevoerd is hydra dat oppakt etc.
Dat de planten sneller groeien vind ik helemaal geweldig natuurlijk!

De 80 cm kweekbak zit bomvol planten, en ik ben continu bezig in die bak, planten erin, planten eruit, snoeien, anders neerzetten etc, die bak is dus ook nooit echt in balans, nu ook voor het eerst de waterwaarden stabiel in die bak.

Dus, is het noodzaak, nee zeker niet. Is het vooruitstrevend in het filteren? Ik vind van wel :)

Maar zoals ik zei, prachtige bakken zonder Hydra zijn er ook!

Bekijk bijlage 245660
Zoals deze ;) (mooi!!!)

Juliette

Well-known member
Lid geworden
15 jul 2010
Ik draai sinds medio februari niet meer op de hydra. Ook met nieuwe koolblokjes vond ik de prestaties tegen vallen en haalde ik bij lange na niet meer de eerdere resultaten. Ik denk dat mijn visbelasting veel te hoog was geworden.

Inmiddels weer in de plan en tekenfase voor de nieuwe bak. In ons nieuwe huis meteen de watertoevoer en afvoer geplaatst zodat ik straks naast een bioloog ook met continu verversing kan gaan werken.

Ik blijf de hydra een mooi product vinden maar niet geschikt voor de grote bakken met grote roofvissen. Of je moet er meerdere naast elkaar gaan zetten maar daarvoor vind ik hem veel te duur.

Erikdebrabander

Well-known member
Lid geworden
3 mrt 2018
Leeftijd
47
Hoi Allen,
Ik probeer al een tijdje een besluit te nemen of Hydra voor mijn visbestand een toegevoegde waarde heeft. Ik heb een Stream2 aangeschaft en ben er vrij zeker van dat dit een meerwaarde heeft echter nog steeds wat twijfel om die in mijn leidingen te bouwvakken.

Ik heb een 530Liter (open) bak waar een FX6 met biohome (als in de Pondguru vdo opgebouwd) draaien. Richard mailde me al dat ik voor fancy goldfish (nu 1small, 2medium,1large) straks een dubbel aan biohome nodig heb dus 2x een FX6, Echter waar ik mijn Ryukins heb gekocht vertelde me hetzelfde, maar gaf ook de optie voor een Hydra50.

Een Hydra50 ben ik niet zo enthousiast over omdat een binnenfilter ook mechanisch vuil meezuigt en geeft dan de voorkeur voor een inline.

Nu heb ik ook nog een jbl401 aan de aftap van de FX6 gekoppeld. De aanzuig van de 401 is een gravel klok op gezet die permanent in de bak blijft. Hier doe ik het mechanisch vuil elke dag even opzuigen.
Om de 4 dagen ook 300L waterwissel. Ik heb er wel iets van beplanting in zitten maar voor het gemak een woekerplant (ooit eens van een klant in een aquariumwinkel gekregen maar weet de naam niet).

Nu heb ik deze 500L bak een week of 4 in gebruik, ben met Easy Carbo gestopt en de planten groeien nog steeds door dus op daglicht en deze belasting eigenlijk niets mis.
Nu groeien ze dus als kool en zal de belasting dus ook zwaarder worden. Mijn doel is om max 5 Ryukins te hebben dus blijf ruimschoots boven de 50-70L per vis wat wordt aanbevolen. Hierdoor twijfel ik ook een beetje of een tweede fx6 echt een must is.
Als de belasting inderdaad hoger gaat worden zal de woeker beplanting met een Stream2 nog steeds blijven leven toch?
Ook merk ik dat ik een iets van schuimvorming heb tegen het glas en het oppervlak niet helemaal helder. Als ik roer en bellen maak gingen die niet vlot weg wat deels door de lillypipe ontwerp uitstroom van de fx6 te wijten is die net niet de hele bak besloeg. Met een Superfish skimmer ben ik hier meteen vanaf dus ook hier kan de hydra uitkomst bieden.

De Stream2 wil ik ook inzetten om de groei van deze Ryukins zo goed mogelijk te zetten. Dus elke 4 dagen een 60% waterwissel en mechanisch vuil verwijderen icm Biohome en Hydra is dan een goede stap?
Ook neem ik een dat het gebruik van een Stream2 behoorlijk wat overcapaciteit heeft echter ga ik ervan uit dat het verbruik ook afhankelijk is van de belasting dus een vrij lange onderhoudsinterval zal hebben.

Iemand die hier nog iets aan kan toevoegen of corrigeren in mijn gedachtengang?

mvg, Erik

vdo laat kort mijn huidig vis en plantenbestand zien. Stroming aan de oppervlak is inmiddels vergroot door de nozzle dieper te plaatsen en omhoog te wijzen. Omdat dit een open bak is komt er dus ook iets van huis stof op het oppervlak wat dus niet direct een kaamlaag is. Met de skimmer is dit nu een super golvend oppervlakje op mijn 145x70x55 bak.

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 jun 2019
Website
www.lasignoramusica.com
Misschien is de Hydra voor mij ook interessant. Voorlopig draait mijn bak met 2x Fluval U4 binnenfilter, 1x Eheim Powerhead, 3 vissen ( 1 ancistrus en 2 sluiers) en 60 % WW iedere 3 dagen, wellicht is een Hydra efficienter. Ik weet alleen niet wat het geluidsniveau van de Hydra is, in mijn bak moet er eigenlijk geen geluidshinder zijn. Het zou zonde van het geld zijn om in een Hydra te investeren als deze te veel herrie maakt.

flipper34

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 mei 2013
Leeftijd
57
Misschien is de Hydra voor mij ook interessant. Voorlopig draait mijn bak met 2x Fluval U4 binnenfilter, 1x Eheim Powerhead, 3 vissen ( 1 ancistrus en 2 sluiers) en 60 % WW iedere 3 dagen, wellicht is een Hydra efficienter. Ik weet alleen niet wat het geluidsniveau van de Hydra is, in mijn bak moet er eigenlijk geen geluidshinder zijn. Het zou zonde van het geld zijn om in een Hydra te investeren als deze te veel herrie maakt.
Dan kun je de hydra beter links laten liggen want deze maakt geluid en behoorlijk ook.

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 jun 2019
Website
www.lasignoramusica.com
Bij jou misschien wel. Jij hebt 'm toch al in huis? Ik ben ook heel benieuwd of de Stream net zo luidruichtig is als de Hydra zoals @flipper34 hierboven schrijft...

Erikdebrabander

Well-known member
Lid geworden
3 mrt 2018
Leeftijd
47
Daar zit niks mechanisch in de binnenkant. Enkel 2 metalen plaatjes waar de boxjes tussen geklemd worden. En een snoer...kan geen herrie maken.
Als je daar een potfilter voor zet zal die ook minder snel dichtslibben dan een interna denk ik. Ook kan die nog op een tijdklok als het te veel van het goede is.

je kan ook de uitgang van je binnenfilter naar buiten leiden door de stream en weer terug de bak in of aan een spraybar oid.

Bijlagen

flipper34

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 mei 2013
Leeftijd
57
Bij jou misschien wel. Jij hebt 'm toch al in huis? Ik ben ook heel benieuwd of de Stream net zo luidruichtig is als de Hydra zoals @flipper34 hierboven schrijft...
Oeps even niet na gedacht ik heb het over de interne versie Schermafdruk op 2020-08-07 20-32-10.png de externe heb ik geen ervaring mee

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 jun 2019
Website
www.lasignoramusica.com
Dat was wel degene waar ik benieuwd naar was, aangezien ik gezien mijn ingebouwde bak gebonden ben aan interne filtering. Ik heb nu 2 interne Fluval U4 minus de carbon cartridges, dus eigenlijk binnenbiologen, en vroeg mij af of de interne Hydra nog iets zou kunnen toevoegen. Mijn water is kraakhelder, mijn NO2 en NH4 stabiel op 0, maar gezien de kwetsbaarheid van LFS sluiers die toch mogelijk bacteriestammen bij zich dragen blijf ik zoeken naar methoden ter preventie van infecties. Maar een herriemakende Hydra gaat het 'm dus niet worden. Thnx voor de info, Jaap.

Erikdebrabander

Well-known member
Lid geworden
3 mrt 2018
Leeftijd
47
Heb je wel ruimte om die stream op een glaslijst te plaatsen?Ik zou verwachten dat je U4 die enkele cm opvoerhoogte wel kan opbrengen of je verbind beide U4 uitgangen met ee T-stuk naar de Stream.

Private conversations
Help Users
    Bovenaan