1. !!Een bezoek aan onderstaande sponsors houdt deze deze snelle server in stand. Dank voor uw support!!

Hydra, vooruitstrevend in het filteren?

Discussie in 'Experts uitgedaagd' gestart door luc, 4 apr 2016.

View Users: View Users
  1. Froggies

Froggies

Lid geworden:
    16 feb 2014
    Nu ik het filter uit heb gezet, is het zwart van de bladeren af, nog wel iets van draadalg, dus eigenlijk de situatie voor het filter, tja wat is het nu?
    Ik weet het niet, vroeger heel lang geleden voor mij dan:D had ik een aquarium, intern filter met alleen filterwatten, geen co2, meststoffen nooit van gehoord. Alles groeide goed, hoeveelheid vissen werd niet zo nagekeken, laat staan wat bij elkaar mocht of kon, al die middeltjes GH+ of - PO4 enz. Waren mij niet bekend. Water uit de kraan, elke week verversen, ben je gek, dat deed je alleen maar als het nodig was. Algen groei had ik nauwelijks, mijn bakkie stond er top op. Veel nakweek gehad enz.
    Ik vraag mij wel eens af zijn wij niet te ver doorgeschoten en eerlijk ik doe er ook aan mee hoor.

2. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Natuurlijk is dat zo. Wat vroeger kon, kan ook nu nog steeds.

Alles wordt bepaald door het evenwicht. En als je dit bereikt met van alles heel weinig, dan kan dat ook.
    Maar de trent is nu, van alles HEEL VEEL! En ook daarin kun je een evenwicht krijgen.

3. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Toch bespeur ik een neiging tot gemakzucht. Net zoals voorheen is het belangrijk om oorzaken van ongemak op te sporen en te verhelpen. Ik geloof best dat een Hydra effect zal sorteren evenals een UV-C lamp dat doet en een Twinstar. Maar wondermiddelen die ervoor zorgen dat er geen problemen ontstaan zijn het niet. Als gezegd, het beste is én blijft om de oorzaken van al deze problemen op te sporen en te verhelpen.

4. Juliette

Juliette

Lid geworden:
    15 jul 2010
    Dat herken ik. Heb een tijd een 80cm bakje gehad met 8cm dikke kogelvis en ferplast intern filter. Draaide op filterwatten, beluchte syporax pijpjes een beetje kool en nitraathars. Waterverversing deed ik minimaal. Stonden geen planten in. Heb een hele tijd last gehad van groenalg en aanslag op de ruiten. Door tijdgebrek heb ik daar nooit iets aan gepoetst en na een paar maanden was mn bak vanzelf alg vrij geworden.

5. Rogerke45

Rogerke45

Lid geworden:
    24 dec 2012
    Na een paar maanden Hydra begin ik nu toch te twijfelen, in het begin ging het best goed en was er sprake van afname van bruinalg. Nu, 3-4 maanden verder, begint het weer flink de kop op te steken ondanks dat ik bijna niks veranderd heb aan mijn bak. Ook de groene alg begint op te komen, met name op de binnenkant van de ruiten. Waterwaarden zijn normaal, geen rare dingen.
    Een wondermiddel tegen algen is de Hydra zeer zeker niet.

6. Juliette

Juliette

Lid geworden:
    15 jul 2010
    Mijn laatste uitgebreide meting was alweer ruim 2 maanden geleden dus nu toch even tijd voor gemaakt.

ph, kh, gh, nh en no2 zijn stabiel. No3 en po4 zijn gestegen naar 25 en 2. Geen zorgwekkende waardes maar wel opvallend, omdat er qua voeding en onderhoudsinterval niets is gewijzigd.

Het kan in mijn ogen 3 dingen betekenen; de kool pakketjes zijn op hun eind (7 maanden gebruik), de hydra trekt de rap groeiende bezetting niet meer of de hydra heeft te lang verstopt gezeten en niet goed kunnen werken.

Ik zal komende week een grote waterwissel doen en dan wat vaker kijken of de no3 weer oploopt.

7. Froggies

Froggies

Lid geworden:
    16 feb 2014
    Heb de Hydra uitgezet zoals eerder vermeldt. Wat valt mij op, minder groene algen op het glas. Wel nog last van draadalg zwarte aanslag op de bladeren is weg.
    Ik gebruik de Hydra alleen nog als ik aquarium schoon heb gemaakt zodat zweefvuil snel uit de bak komt :D
    Voor mij absoluut niet het droomfilter.

8. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Ik heb dit topic niet echt gevolgd maar lees net op FB dat onze lfs ze ook gaat verkopen en ze vooral aanraadt voor zeewaterbakken en dan zou deze de eiwitafschuimer kunnen vervangen. Tja,............................:S

9. Rogerke45

Rogerke45

Lid geworden:
    24 dec 2012
    Na een paar maanden Hydra 40 ben ik niet overtuigd, sterker nog ik geef het ding de schuld van alle ellende nu in de bak. Bruinalg is weer massaal terug, op het glas, op de verwarming, co2 eitje, aan en afvoerbuizen en ja zelfs op de Hydra 40 zelf.

Mijn vermoeden, in een rijk bezette plantenbak maakt een Hydra je bacterieleven lui. Het neemt immers stoffen op waar bacterieën en planten van moeten leven. Het water wordt te steriel en doods en bruinalg krijgt een kans.

Schiet me maar af, het begon zo goed maar eindigt in tranen vrees ik :(

10. tuinkabouter

tuinkabouter

Lid geworden:
    18 jan 2010
    Je bent denk ik niet de enige..
    Op een facebookgroep waar ik op zat heeft een hydra bijna iemands zeebak opgekloot..
    Door de afbraak van NO3 was zijn wierenfilter niet meer in staat om PO4 af te breken middels fotosynthese.. resultaat een machtig hoge PO4..

11. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    In een plantenbak heb je helemaal geen hydra nodig!! Daar heb je al snel Nitraat tekort.

Hydra meer voor bakken met veel vis en weinig planten.

12. Rogerke45

Rogerke45

Lid geworden:
    24 dec 2012
    Ik heb de Hydra er uitgehaald. Nu, een week later, ruikt mijn bak weer zoals het behoort te zijn, lekker fris en biologisch. Hopelijk hersteld alles zich weer. Waarschijnlijk heeft de Hydra het biologisch evenwicht flink ontregeld in mijn bak.

13. Froggies

Froggies

Lid geworden:
    16 feb 2014
    Rogerke, wat jij beschrijft denk ik ook. Sinds ik de Hydra aan had, leek het erop dat het werkte, maar toen begon bij mij de ellende. ik heb hem uitstaan en de bak komt langzaam terug zoals het was.
    Zoals ik al eerder schreef, waar het allemaal goed voor is weet ik niet, wel voor de beurs van de ontwerper.
    Om algen te doden althans de kiemen ervan is denk ik uv nog het beste.
    Mijn les die ik weer geleerd heb, laat de bak met rust, kloot er niet te veel aan.

biljoenblik en tuinkabouter vinden dit leuk.
  14. Rogerke45

Rogerke45

Lid geworden:
    24 dec 2012
    Froggies, wat jij beschrijft neem ik ook waar mbt de zwarte aanslag op bladeren. Nu de Hydra eruit is verdwijnt die troep als sneeuw voor de zon. Mijn bak draait nu weer op 2 Eheims 350 en alles lijkt weer gezonder te worden.

Een Hydra kan nut hebben, bv in een bak vol goudvissen, maar voor een bak vol planten is ie beslist niet goed. In het begin lijkt het idd allemaal hosanna te zijn maar na 3-4 maanden Hydra zie je je bak duidelijk achteruit gaan. Achteraf ben ik blij niet gekozen te hebben voor de Hydra filtron.

Inmiddels heb ik meer dan 30jr aquariumervaring maar heb een bak nog nooit zo snel zien achteruit zien gaan :(

Ik ben trouwens zeer benieuwd naar de ervaringen van Jurgen met zijn Hydra stream op zijn plantenbak.

Froggies vindt dit leuk.
  15. Rogerke45

Rogerke45

Lid geworden:
    24 dec 2012
    Vreemde waarneming: nu de Hydra eruit is laten de slakken zich ook weer zien.