Hydra


Ludger

Well-known member
Lid geworden
20 april 2010
Berichten
8,395
Locatie
Heerenveen
Website
www.voervoorvis.nl
In 1 van mijn aquaria heb ik helaas last van Hydra's, omdat het er steeds meer worden wil ik toch maar eens actie ondernemen om ze uit te roeien.

Op deze site las ik een de onderstaande mogelijkheden: http://www.waterwereld.nu/hydra.php

1. Niet meer voeren van de vissen: dit werkt snel,
de hydra's verdwijnen maar hebben wel eitjes gelegd.
2. verander van levend voer, geef geen watervlo of
artemia meer, maar bijvoorbeeld rode muggelarve.
3. verwarmen van het aquarium: verwijder eerst de vissen
en voer de temperatuur op tot 42 graden Celsius.
Dit wordt de "Weense methode genoemd".
4. voeg vissen toe die hydra eten: black molly,
labyrinth vissen en zwaardvissen.
5. De grote poelslak en het stekelbaarsje zijn de
natuurlijke vijanden.
6. Flubendazol (Flubenol 5% / 2g per 100 l Aquariumwater) is effectief, maar doodt ook alle slakken. het lost slecht
op in water, blijft dan liggen op de bodem. Flubenazol is een antiworm middel welke ook tegen platwormen helpt.

1. Hoelang is het nodig om niet meer te voeren? Ik de bak zit een groep Lnummers welke ik het liefst niet heel lang zonder voer laat.
2. Gebruik ik niet.
3. Is niet mogelijk (Geen plek voor de vissen, te veel stress voor de vissen)
4. In de bak zitten een aantal platy's, echter heb ik niet het idee dat die de hydra's eten. Waarschijnlijk vinden ze het visvoer lekkerder :p
5. Niet mogelijk doordat er helena's in de bak aanwezig zijn.
6. Niet mogelijk doordat er helena's in de bak aanwezig zijn.

Dus eigenlijk is alleen optie 1 mogelijk. Of zijn er nog meer mogelijkheden om deze plaag te verwijderen?
 
Is ook iets met een 9 volt batterij en een stroomdraad maar weet niet meer precies hoe dat zat, wel dat het voor de overige bewoners geen kwaad kan.
 
Ludger zei:
4. In de bak zitten een aantal platy's, echter heb ik niet het idee dat die de hydra's eten. Waarschijnlijk vinden ze het visvoer lekkerder :p

Dus eigenlijk is alleen optie 1 mogelijk. Of zijn er nog meer mogelijkheden om deze plaag te verwijderen?

Merkloos visvoer in de LFS kopen, eten ze vanzelf minder :p Dat voer van jou, mijn vissen worden gek!

Te lekker :) Dan zou ik zo'n smerige veelpoot ook links laten liggen :)
 
Is het niet mogelijk om de helena's tijdelijk te verhuizen en dan Flubenol te gebruiken bv?
 
Ik heb ook de ervaring dat vissen de hydras niet snel of niet eten.
In ieder geval niet zoveel om de plaag te bestrijden.
John zijn optie is denk ik wel de beste dan.
 
Er is 1 goede manier om er 100% vanaf te komen .
Flubenol .2 gram per 100l oplossen in een liter water oplossen en voor de uitstoom langzaam uitgieten.
De behandeling na 3 weken herhalen ivm eitjes.
Slakken die je wilt houden eruit halen.

( wij hadden in al onze bakken ook een plaag ,eerst natuurlijk proberen optelossen .maar dit was onbegonnen werk)

Als je garnalen kweekt moet je snel zijn want hydra's zijn echte jonge garnalen killers!!
 
Er zitten echt denk ik wel 100 Henela's in, ook veel jongen en eitjes. Dus die haal ik er liever niet uit. Maar als het niet anders kan....
 
vwbob zei:
Er is 1 goede manier om er 100% vanaf te komen .
Flubenol .2 gram per 100l oplossen in een liter water oplossen en voor de uitstoom langzaam uitgieten.
De behandeling na 3 weken herhalen ivm eitjes.
Slakken die je wilt houden eruit halen.

( wij hadden in al onze bakken ook een plaag ,eerst natuurlijk proberen optelossen .maar dit was onbegonnen werk)

Als je garnalen kweekt moet je snel zijn want hydra's zijn echte jonge garnalen killers!!

Hier staat op het zakje 1gram op 100ml en dan van de oplossing 1 ml op iedere 5 liter water.
Dus in een bakje van 25 liter doe je 5 ml oplossing.
Komt denk ik op hetzelfde neer.
 
Ludger zei:
Er zitten echt denk ik wel 100 Henela's in, ook veel jongen en eitjes. Dus die haal ik er liever niet uit. Maar als het niet anders kan....

Mooie gelegenheid om de helena's in de aanbieding te gooien! ;)
 
Hier staat op het zakje 1gram op 100ml en dan van de oplossing 1 ml op iedere 5 liter water.
Dus in een bakje van 25 liter doe je 5 ml oplossing.
Komt denk ik op hetzelfde neer. [/quote]

Dat staat bij ons ook op de pot , maar dat is de dosering bij pluimvee?
Deze dosering heb ik van de dierenarts gekregen en werkte voor ons.
Ik heb poeder vorm .
Geen pasta of vloeistof ,ik weet niet of dan de dosering afwijkt.
 

Terug
Bovenaan