Wat is er nieuw

hydrocleis nymphoides verslijmd

• Onderwerp starter Onderwerp starter Berry76
  • Startdatum Startdatum
B

Berry76

Guest
HAllo mensen,

Wat doe ik verkeerd. In mijn discusbak met een ph van 6.6, kh van 2 en wat n03 en po4 en co2 bemesting, verslijmen steeds de bladeren en stengels van de HN.

Ik geef vloeibare plantenvoeding en heb voedingstabletten bij de wortels gedaan.

Er staat wel een redelijke stroming aan het oppervlakte.

Wie heeft tips?

Hier is het net onkruid,schiet door heel de bak maar gebruik helemaal niks geen middeltjes van voeding.
Staat hier ook aardig stroming aan het oppervlak dus dat moet het probleem iig niet zijn.

Hoe lang staat hij al in je aquarium?
Indien het om een nieuwe plant gaat, kan het zijn dat hij zich nog aan moet passen.

Leg eens uit Zora? 😉

Ben ook benieuwd, want bij mij doet ie het als kool.
En stast er al ruim een jaar. Ook stekken geregeld.

Hoelang duurt het voor ze verslijmen? Planten maken nieuwe bladeren en oude sterven af in de regel.

Nu effe inhakend op de HN.Heb een klein plantje wat nu weer een beetje aan het groeien is.

Kan ik tzt als het een volle plant is de wortels scheuren en er daarna een tweede plant van maken??

Mijn plantje heeft het beter gedaan maar laatste tijd ontwikkelen zich weer nieuwe blaadjes die langzaam richting wateroppervlakte moeten gaan.

Beste is om te wachten tot er flink wat wortels aan de nieuwe scheut zitten maar dan kan je gewoon de scheut afknippen en planten.

@ Seabait:Thnx.Moet gewoon geduld hebben met dit nog iele plantje.Had er voorheen twee over de post laten versturen.Eentje was al niet veel meer en werd toen door mijn vissen gesloopt.In deze heb ik wel vertrouwen en zal er tijd voor moeten nemen eer ie een flinke plant is.

Komt wel goed denk ik. :thumbs:

Ik lees net nog een keer je vraag maar je moet bij Hn wel wachten tot de plant zelf een uitloper maakt waar een nieuwe plant uitkomt hoor.
dus niet aan een plant zelf gaan scheuren.

en niet te diep planten, zet m met de wortel in de gronden laat het groen er buiten..Moet goed komen hoor het is net onkruid.

En ik zou er een paar kleibollen bij steken. Mocht je dat nog niet hebben

Ik denk ook aan een aanpassingsprobleem want dan zie je dat wel vaker.
Als dat zo is dan komt ie vast wel weer terug hoor.

Deze stekken staan nu 2 a 3 weken in de bak. In het begin gingen ze nieuwe bladeren aanmaken. Nu maakt 1 stek weer een nieuw blad aan. De andere lijkt meer wortels aan te maken. Ik zal het nog even aanzien en er volgende week een voedingstabletje bij gooien.

Kan het zijn dat de stengel calcium nodig heeft om stevigheid te krijgen?
Ook heb ik een lage ijzerwaarde

Fozzy zei:
En ik zou er een paar kleibollen bij steken. Mocht je dat nog niet hebben
Dit!

Heb zelf het idee dat de plant z'n voeding uit het water haalt,als pure drijfplant gaat het ook als een malle.

CO2 kan 'ie uit de lucht opnemen met de drijf bladeren in ieder geval. Dat is een ontzettend groot voordeel tegenover volledig submerse planten. Zonder kleibollen heeft ie het hier nooit goed gedaan.

welke kleibollen gebruiken jullie, van welk merk?

Ik maak ze zelf van de mix van aquariumbemesting.nl omdat die bevallen en omgerekend niet duur zijn.

Zora zei:
Hoe lang staat hij al in je aquarium?
Indien het om een nieuwe plant gaat, kan het zijn dat hij zich nog aan moet passen.

Seabait zei:
Leg eens uit Zora? 😉

Dat is toch met de meeste planten zo, dat ze zich eerst nog aan moeten passen aan een "onderwater leven"?

Of dat ze eerst moeten wennen aan een nieuwe omstandigheden?

Als ik me niet vergis, kan de HN na verplaatsing ook een terugslag krijgen, of valt dat wel mee?

Heb er verder geen ervaring mee hoor, maar las het vaker op het forum over andere planten.

Of zie ik iets over het hoofd nu ?

Ik denk dat je het over het hoofd ziet Zora dat deze lelieachtige reeds als als onderwatervorm bij mensen aankomt. Sterker nog, ik betwijfel of deze plant �berhaupt een bovenwatervorm heeft.
Maar, aanpassen in het begin is helemaal geen gekke gedachte! Ga er gemakshalve inderdaad maar vanuit dat elke plant in een nieuwe omgeving even zal moeten aanpassen.

Kasselman schrijft trouwens duidelijk dat een voedingsrijke bodem erg belangrijk is.

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Ik denk dat je het over het hoofd ziet Zora dat deze lelieachtige reeds als als onderwatervorm bij mensen aankomt. Sterker nog, ik betwijfel of deze plant �berhaupt een bovenwatervorm heeft.
Maar, aanpassen in het begin is helemaal geen gekke gedachte! Ga er gemakshalve inderdaad maar vanuit dat elke plant in een nieuwe omgeving even zal moeten aanpassen.

Kasselman schrijft trouwens duidelijk dat een voedingsrijke bodem erg belangrijk is.

~ Ivo

Ok, duidelijk :thumbs:

@Seabait:Ok thnx.Is te hopen dat de HN dan tzt een mooie uitloper krijgt.
Ben allang blij dat er weer leven zit in mijn enige HN!! :thumbs:

In een ander aquarium, waar ik eigenlijk alleen maar water aanvul staat een stek van een eerdere plant, deze heeft onlangs een nieuwe uitloper gemaakt.

De stekken met co2, voedingstabletten en voldoende licht hebben het naar 2 weken moeilijk.

Echter de temp in de verzamelbak is rond de 26 a 27 grd, in de andere bak was deze 30 grd omdat ik daar 4 nieuwe heckels in quarantaine had.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan