Hydrocleys nymphoides bloemen gaan nooit open?


Y

yov

Guest
Hallo,

Dit weekend liet ik al weten dat mijn Hydrocleys nymphoides een bloem ontwikkeld had. Deze zag er tegen de middag zo uit:

2017-01-21 16.56.06.jpg


Echter die zelfde avond is de bloemknop weer toe gegaan en tegen s'morgens was deze alweer verwelkt.(verslijmd)

Gisteren zag ik terug een bloem. Deze zag er toen zo uit:

2017-01-24 23.23.46.jpg


Deze morgen echter was ook deze precies terug aan het verslijmen...

Nu zit er terug een knop klaar onder water die (ik gok op) morgen bovenkomt.

Wat kan er verkeerd gaan, of is het volkomen normaal dat deze bloemen in het aquarium niet volledig in bloei komen ?

Mvg,

Yov
 
Inmiddels heb ik alweer 3 bloemknoppen klaar zitten. Wie weet hoe lang deze normaal bloeien?
 
Hmmm welke omstandigheden verlangen deze bloemen? Ik heb de indruk dat ze het overdag wel goed doen maar snachts afsterven. Mss is het gewoon te koud ik de lichtkap dan?
 
Hier bleven de bloemen van de Hn ook maar 1 dag mooi als ze helemaal open waren.
 
Hier bleven de bloemen van de Hn ook maar 1 dag mooi als ze helemaal open waren.
Ik heb ze nog nooit open gezien. De blaadjes komen er uit ik zie het hartje maar echt vol bloeien doen ze niet. Zoals op de foto's is de max stand waarin ik ze vind.
 
Hier zijn ze ook maar kort open, sochtends gaan ze langzaam open, aan het eind van de dag weer dicht, volgende dag verwelken ze. Dit is in een gesloten lichtkap. Warm zat dus, misschien te vochtig? Probeer eens met de kap open.
 
Bloem 3! Maar vandaag merkte ik op dat de bloem dus naast mijn lampen zit en geen licht meer krijgt... Mss is het hierdoor? Ik heb nu een tijdelijke opstelling gemaakt waardoor er licht op de bloem kan vallen.
 
IMG_0159.JPG
IMG_0160.JPG
IMG_0162.JPG
 
Vanmorgen stonden er weer 2 knoppen boven! Hopelijk bloeien ze straks nog als ik thuis ben!
 
Vandaag de mooiste tot nu toe! Het is een kwestie van de omstandighedenperfect juist te hebben denk ik! Te dicht tegen het licht en de blaadjes verslijmen, te ver van licht en de knop gaat niet open! Volgende keer nog beter!

IMG_0201.JPG
 
Ik heb weer wat om naar uit te zien! Hoe oud is jouw plant?
 
Ik heb weer wat om naar uit te zien! Hoe oud is jouw plant?
Deze die bloemen hebben zijn telkens heel jong! Ik heb scheuten die nog maar net blad hebben en al bloemknoppen ontwikkelen! Bij mijn oudere planten zie ik geen bloemen maar wel bijna om de dag een scheut... ik durf haast niet snoeien maar ik ben bang dat 50% van het blad er echt wel af moet!

Voorheen stond mijn water op20 graden. Toen maakte de planten eerder blad aan. De bloemen zijn nieuw sinds het water op 22 kwam.
 
Zo te zien heb ik zo ongeveer om de halve week een bloem nu! Ik probeer ze telkens te doen bloeien!

Maar wat met de uitgebloeide exemplaren? Heeft het nut om deze te laten staan? Ik heb ze nu telkens afgeknipt zo diep mogelijk onder water.

Verder heb ik nog een aantal vraagen over de stekken. Nu laat ik ze aan de moederplant tot er voldoende blad en wortels zijn. MAar zou ik deze vroeger kunnen knippen en in het zand zetten of overleven ze dit dan niet?

Mocht er eventueel interesse zijn ik kan weer wat stekjes verzenden dus laat maar weten via PM.
 
Vandaag na 2 weken verwaarlozing (reis naar Amerika) de bak opengetrokken! Ik wou de horror van de HN toch even met jullie delen! Onderwater heb ik geen foto's genomen want het is om te wenen! :p

HN1.JPG
HN2.JPG
HN3.JPG
HN4.JPG


Maar wie stekjes nodig heeft.... ik heb er dus! Ik heb wel alles losgeknipt wat al blad had anders kon ik het niet ontwaren! Mijn ervaring leert mij wel dat de HN sneller wortels maakt als de nood hoog word! dus los van de moederplant gaan ze nog sneller !
 
Gaaf man die bloemen, heel erg mooi.

Onkruid....:)

Wij hebben de stekjes al geregeld en kan niet wachten om ze een plekje te geven.
 
heb er net besteld..... deze zien er wel erg gaaf uit..
 
Gaaf man die bloemen, heel erg mooi.

Onkruid....:)

Wij hebben de stekjes al geregeld en kan niet wachten om ze een plekje te geven.

Ja soms doen ze het als een bom en soms willen ze niet voorruit! Helaas voor alle andere planten in mijn bak deden ze het eerste toen ik er 14 dagen niet was... dit alles van slechts 3 plantjes die vast in mijn bak blijven staan! Die met het bloemetje komt jouw kant op! al vrees ik dat hij uitgebloeid zal zijn tegen dan :p...
 
Optimaal genieten met de temperaturen van de laatste dagen!

Nu:

IMG_1764.JPG
IMG_1765.JPG
IMG_1766.JPG

Deze morgen vroeg:


IMG_1757.JPG


Deze middag:

IMG_1759.JPG
IMG_1760.JPG


Misschien moet ik de topicnaam eens veranderen van "gaan niet open" naar: "gaan wel open!" :p
 
Wauw!!
 
  • Leuk
Waarderingen: yov
Mooi :daisy:
 
  • Leuk
Waarderingen: yov
Zo vol open heb ik ze bog nooit gehad! Hij is nu (in het donker) nog steeds open! :)

Maar wel al aan het verwelken.
IMG_1778.JPG
 
Hoi.
Vele jaren later.....
Ik heb hetzelfde probleem: genoeg knoppen maar ze gaan maar half open. Exact hetzelfde als de eerste foto's van dit item.
Ik heb een open bak met ledverlichting.
 

Bijlagen

  • 20230528_195504.jpg
    20230528_195504.jpg
    42.5 KB · Weergaven: 31
  • 20230527_135317.jpg
    20230527_135317.jpg
    65.1 KB · Weergaven: 38
  • 20230527_135332.jpg
    20230527_135332.jpg
    76.3 KB · Weergaven: 33
Ik heb deze plant al jaren en die groeit als kool maar een bloem zie ik nooit.
 

Terug
Bovenaan