Wat is er nieuw

Hydropone planten in aquarium

Kajiwes

Member
Lid geworden
22 september 2024
Leeftijd
32
Hallo allemaal,

Ik heb een Juwel Rio Vision 260 staan. Ik ben me aan het oriënteren op Hydropone planten. Heeft iemand hier ervaring mee opgedaan?

Het liefst wil ik de bak zoveel mogelijk gesloten houden. Ik zou het het mooiste vinden om de achterste klep te vervangen door een (rij met) plantenbak(ken) waar de wortels dan doorheen het water in kunnen groeien. Nu geloof ik niet dat er iets op de markt is dat direct een oplossing biedt. Een andere optie zou dan zijn om gaten in de huidige klep te maken en hier plantenbakken in te monteren.

Wie heeft zoiets als succesvol ondernomen? Welke methoden heb je gebruikt? En welke planten? Heb je ook foto's en adviezen?

Gaten maken met een gatenzaag en/of dremel en dan bakjes op maat 3dprinten van PETG lijkt mij de kortste klap.
Nieuwe kleppenset is overigens circa 40 euro.

De meeste Araceae kunnen wel, denk dan aan monstera, spathiphyllum, anthurium, alocasia, aglaonema en dat soort plantengeslachten. Ook ficus pumila, nephrolepis en asperge varen worden veel gebruikt! Je kan het beste googlen op riparium. In mijn fotoalbum kan je verschillende manieren zien om ze te bevestigen. Altijd alle potgrond van de wortels afspoelen.

Er zijn ook mensen die plantjes zoals zoeteaardappel en aarbei groeien:

Je zou misschien gaten kunnen boren waar dan precies 6 of 7cm plantenpotjes in kunnen, maar waarom wil je de bak zo dicht mogelijk houden? ik denk dat met een flinke beplanting er het ook redelijk goed dicht is. Hoe zit dit trouwens met je verlichtingsbuizen?

Ik heb hier nog wel een grote drskenklimop plant staan, misschien dat ik daarvan eerst eens een stekje door het gat voor de filter slangen doe om te zien hoe dat gaat. Ik ben alleen bang dat die wortels veel te groot gaan worden?

Qua verichting heb ik achteraan een buis voor de planten, en vooraan een buis voor het zicht op de vissen. Sterke verlichting, beide op de standaard plek in het middenpaneel bevestigd. Denk je dat het licht belemmerd gaat worden?

WWaar kan ik je fotoalbum vinden? Ik zie zo snel niet wat op je profiel staan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk! Wel even goed afspoelen vooraf, misschien dat het ook kan helpen om het eerst in een glas/mok met aquairumwater te laten wortelen.

Wortels kan je wel trimmen met een schaartje. Ik ben meer bang dat de plantjes misschien tegen de lamp aan gaan groeien en dan verbranden/verwelken.

Hier een linkje:
https://aquaforum.nl/threads/kogelvissen-van-nilo1804.181022/post-2491538

Laatst bewerkt:
Drakenklimop heb ik ook in een aquarium gehad. De wortels geven ook mooie schuilmogelijkheden voor de vissen, maar het Jan inderdaad een beetje teveel van het goede worden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan