hygger Aquariumverlichting, ledverlichting voor aquarium


Apua favour

Well-known member
Lid geworden
28 februari 2009
Berichten
946
Locatie
Epe
Goedendag,

Ik ben me aan het oriënteren op een betaalbaar ledverlichting systeem met sunrise optie.
Mijn aquarium is 1,50x0.50x0.50, 375L.
Koudwater Azië "biotoop" met voornamelijk javavaren, anubia en cryptocoryne. Geen co2 of voeding, dus heb weinig verlichting nodig.

Nu kwam ik o.a. een systeem van Hyger tegen:
Hyger Ledbalk

Hoe zijn er ervaringen hiermee, of weet iemand een andere betaalbaar systeem (100a200 euro)?
 
Goedendag,

Ik ben me aan het oriënteren op een betaalbaar ledverlichting systeem met sunrise optie.
Mijn aquarium is 1,50x0.50x0.50, 375L.
Koudwater Azië "biotoop" met voornamelijk javavaren, anubia en cryptocoryne. Geen co2 of voeding, dus heb weinig verlichting nodig.

Nu kwam ik o.a. een systeem van Hyger tegen:
Hyger Ledbalk

Hoe zijn er ervaringen hiermee, of weet iemand een andere betaalbaar systeem (100a200 euro)?
Zonder nu specifiek op deze lamp te reageren denk ik wel dat elke aankoop een kwaliteit biedt gerelateerd aan z'n waarde! Daarbij vindt ik het ook belangrijk te memoreren dat verlichting niet iets zou moeten zijn dat je "bij" je aquarium koopt maar juist een van de belangrijkste items is waar besparen niet bij past!! Nu denk je misschien aan "weinig licht", wat overigens weinig zegt over kwaliteit, maar hoe is dat in de toekomst? Wanneer je die prachtige plantenbak ziet die je ook wel wilt?
 
tis niet goedkoop vanwege goede kwaliteit. Technisch gezien werkt het ws wel voor jouw bak als je met weinig licht tevreden bent.
Maar:
dit soort lampen zijn niet zuiniger dan TL5. in euro per hoeveelheid licht zijn ze niet goedkoop.
de instelbaarheid is niet traploos dus je kunt de lichtkleur en helderheid maar heel beperkt instellen. dat maakt de kleuren van je vissen en planten vaak niet beter tot hun recht komen.
de tijdsduur heeft ook weinig opties....

ik zou het nooit aanraden dit soort lampen te kopen.

als je van de biotopen of lowtech bakken bent hoef je geen gigantische bak licht aan te schaffen. Maar je wilt wel dat het licht van je aquarium de kleuren in je aquarium recht doet. Je kunt veel beter kijken naar de goedkopere uitvoeringen van betere merken. voor 15 piek heb je daar een dimmertje voor die je je sunrise geeft.
 
Het aquarium heb ik al een aantal jaar, had bij aanschaf geen geld voor een toen nog veel duurdere set.
Vandaar dat ik nu even aan het oriënteren ben.
Mijn bakken zullen nooit om de planten draaien, ik ga niet beginnen aan co2, voeding e.d.

Wat prijs/kwaliteit betreft: het is intussen wel bekend dat prijs en kwaliteit zeker niet altijd gelijk opgaan. Vandaar mijn vraag.

Graag zou ik dus een mening onderbouwd zien worden met een argument en bij "alterternatieve opties" zou ik dan ook graag daadwerkelijke opties ontvangen, zoals merk en type.

Hartelijk dank alvast!
 
Laatst bewerkt:
Heb je een lichtkap of openbak/dekruiten?
 
Waarom dan geen bridgelux EB series strip met een IDLC driver erachter welke je stuurt met een TC420?
Heb je dimbaar, veel licht mocht je dat willen, en je blijft Wss nog onder de €100
 

Heb je een lichtkap of openbak/dekruiten?
Lichtbak, met en zonder tl balken. Kan dus alle kanten op.
Heb momenteel t5.

Waarom dan geen bridgelux EB series strip met een IDLC driver erachter welke je stuurt met een TC420?
Heb je dimbaar, veel licht mocht je dat willen, en je blijft Wss nog onder de €100
Omdat ik dat systeem niet ken(de) tot nu, zal het is gaan uitzoeken!
 
Ik vind de ledunit die jij in het begin voorstelde, helemaal geen slecht idee.
Tja, specificaties best aantrekkelijk de reviews kunnen wellicht vertekenend werken.
 
Ik heb zelf op 1 bak een Hygge, op een tweede deze: https://www.aquastorexl.nl/aquasky-...BJfFVL5NS6_HxX_xwfjd2J_DvkdlOgCBoCgQAQAvD_BwE

Qua kwaliteit is het echt een wereld van verschil en zou ik zelf nooit meer een Hygge kopen. Fluval werkt simpel met de app, je kunt precies aangeven hoeveel licht je wilt hebben. Ze zijn er zo te zien net niet voor 150cm, maar als je bak relatief low light is, zou je 2x de 38-61 cm kunnen kopen en onder je budget van 200 euro blijven.
 
Ik heb zelf op 1 bak een Hygge, op een tweede deze: https://www.aquastorexl.nl/aquasky-...BJfFVL5NS6_HxX_xwfjd2J_DvkdlOgCBoCgQAQAvD_BwE

Qua kwaliteit is het echt een wereld van verschil en zou ik zelf nooit meer een Hygge kopen. Fluval werkt simpel met de app, je kunt precies aangeven hoeveel licht je wilt hebben. Ze zijn er zo te zien net niet voor 150cm, maar als je bak relatief low light is, zou je 2x de 38-61 cm kunnen kopen en onder je budget van 200 euro blijven.
Bedankt Eline, dat is een goede optie!

De fluval aquasky led 2.0 30w is voor 115-145 cm.
Hoe moet ik dat zien? De lampen zijn vast niet uitschuifbaar, dus dat betreft de bevestigingsbeugel waarschijnlijk?

Ik zie dat ze ook op t5 bevestigd kunnen worden. Ik heb zelf 2x t5 nu, maar die zijn niet verstelbaar natuurlijk. Zit er dan een koppelstuk bij of iets dergelijks?

Ik vind de ledunit die jij in het begin voorstelde, helemaal geen slecht idee.
Tja, specificaties best aantrekkelijk de reviews kunnen wellicht vertekenend werken.
Nadeel is alleen dat de grotere maten niet leverbaar zijn in Nederland, reviews zijn wel veelal positief...
Al is Eline dan weer niet al te enthousiast
 
Bedankt Eline, dat is een goede optie!

De fluval aquasky led 2.0 30w is voor 115-145 cm.
Hoe moet ik dat zien? De lampen zijn vast niet uitschuifbaar, dus dat betreft de bevestigingsbeugel waarschijnlijk?

Ik zie dat ze ook op t5 bevestigd kunnen worden. Ik heb zelf 2x t5 nu, maar die zijn niet verstelbaar natuurlijk. Zit er dan een koppelstuk bij of iets dergelijks?

Smaken kunnen natuurlijk altijd verschillen he :)
Klopt, de beugel is verschuifbaar.
t5 zegt me zelf helemaal niets, maar daar is vast online meer over te vinden. Voordat ik deze kocht heb ik ook wat filmpjes op Youtube gekeken van anderen die ze gekocht/gereviewed hebben, dat geeft ook wel een duidelijk beeld.
 
Dan zou ik voor een setje van HVP kiezen
Ik heb hvp gemaild voor de opties!
Wordt een keuze tussen hvp of aquasky, even uitzoeken wat de opties zijn en welke er het beste uit gaat komen!

Bedankt allemaal, ik hou jullie op de hoogte als ik meer weet.
En als iemand in de tussentijd nog een ander alternatief heeft, hoe meer opties hoe beter dus dat hoor ik dan graag!
 

Terug
Bovenaan