Wat is er nieuw

Hygrophila compacta mini

amanda27

Well-known member
Lid geworden
27 april 2012
Hallo allemaal,

Vraagje, sinds 21 mei mijn 140 liter bak opgestart. Nu heb ik de hygrophila compacta mini geplant. Ik heb de stekjes van elkaar gehaald, steenwol verwijderd. Nu laat hij de bovenste bladeren los, is dit normaal? Vanwege aanpassing?

Ik heb een zandbodem zonder voedingsbodem.
Afgelopen vrijdag sera florena toegediend.
Gisteren jbl proflora ijzerhoudende klei bij de wortels in de bodem gestopt.
Ik geef elke dag klein beetje visvoer voor de bacteriegroei
Temp 25 graden
8 uur licht per dag.

Hoop dat iemand mij kan vertellen of ik het goed doe, dit is het 1e1gerote aquarium wat ik heb.

Groetjes

Bijlagen

• 15904960933721705973030625705626.jpg
    15904960933721705973030625705626.jpg
    116.7 KB · Weergaven: 135
  • 15904961212187748882840008576115.jpg
    15904961212187748882840008576115.jpg
    132 KB · Weergaven: 142
Heeft echt niemand een idee? Ik kan er op internet niks over vinden helaas

Hoi amanda, ik kan over de plant weinig zinnigs zeggen omdat er veel dingen een rol kunnen spelen, maar wat ook weer anders kan zijn.

Er zijn planten die boven water gekweekt worden (de meeste planten die wij in ons aquarium hebben, emers noemen ze dat), en die zich wanneer je ze onder water zet aan moeten passen naar de onderwatergroei (submers).

Dat maakt bij veel planten dat ze het een tijd (variërend tussen 1 en 6 weken ongeveer) slecht doen. Vaak laten ze de blaadjes van de emerse groei los en komen er blaadjes voor submerse groei voor terug.

Ik heb dat zelf gehad met een Hygrophila, maar dat was wel een andere variant.

Of dit bij jou de oorzaak is weet ik niet, maar het zou kunnen. Dit speelt vooral in de eerste maand na het planten onder water. Sommige planten zie je eerst weken niets geks, en dan gaan ze pas over naar hun nieuwe vorm.

Het zou dus kunnen zijn dat het vanzelf weer goed komt.

En van wat je zo vertelt over het opstarten van je aquarium, klinkt het voor mij erg goed. Ook dat dagelijks een beetje voer verkruimelen. Dat zal voorlopig wel behoorlijk hoge waarden kunnen geven van de slechte stoffen, maar dat is juist goed. Dan bereid je aquarium zich voor op de nieuwe bewoners 🙂

Wij geven zelf ook 8 uur licht op een dag en dat werkt hier uitstekend.

Het enige waar ik nog naar kijk is de temperatuur. Heb je die zo hoog staan voor het indraaien of met het oog op de toekomstige bewoners?

En ga je je waterwaarden ook testen met druppeltesten?

Veel plezier alvast 🙂

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk ook dat dit komt doordat je plant van emers naar submers aan 't wennen is. Time will tell. 🙂
Hou er rekening mee dat je fertiliser geen all-in-one is, sera florena bevat geen nitraat en fosfaat. Die waarden zul je extra in de gaten moeten houden om tekorten te voorkomen.

Oke dank je wel!

Hoi amanda, ik kan over de plant weinig zinnigs zeggen omdat er veel dingen een rol kunnen spelen, maar wat ook weer anders kan zijn.

Er zijn planten die boven water gekweekt worden (de meeste planten die wij in ons aquarium hebben, emers noemen ze dat), en die zich wanneer je ze onder water zet aan moeten passen naar de onderwatergroei (submers).

Dat maakt bij veel planten dat ze het een tijd (variërend tussen 1 en 6 weken ongeveer) slecht doen. Vaak laten ze de blaadjes van de emerse groei los en komen er blaadjes voor submerse groei voor terug.

Ik heb dat zelf gehad met een Hygrophila, maar dat was wel een andere variant.

Of dit bij jou de oorzaak is weet ik niet, maar het zou kunnen. Dit speelt vooral in de eerste maand na het planten onder water. Sommige planten zie je eerst weken niets geks, en dan gaan ze pas over naar hun nieuwe vorm.

Het zou dus kunnen zijn dat het vanzelf weer goed komt.

En van wat je zo vertelt over het opstarten van je aquarium, klinkt het voor mij erg goed. Ook dat dagelijks een beetje voer verkruimelen. Dat zal voorlopig wel behoorlijk hoge waarden kunnen geven van de slechte stoffen, maar dat is juist goed. Dan bereid je aquarium zich voor op de nieuwe bewoners 🙂

Wij geven zelf ook 8 uur licht op een dag en dat werkt hier uitstekend.

Het enige waar ik nog naar kijk is de temperatuur. Heb je die zo hoog staan voor het indraaien of met het oog op de toekomstige bewoners?

En ga je je waterwaarden ook testen met druppeltesten?

Veel plezier alvast 🙂
Ja ik heb die temperatuur zo hoog, vanwege de planten. Ik test nu nog niet omdat de waardes sowieso hoger zijn dus dat heeft niet veel nut. Dit ga ik de laatste week voordat er vissen in komen doen. Is het verstandig voordat de bewoners erin komen nog een grote waterwissel te doen of niet?

Groetjes Amanda

Voor de planten, ok, dat had ik niet verwacht. De meeste planten zijn blij met iets koeler water dacht ik, maar misschien zijn er planten voor welke deze temperatuur beter is. Of voor welke het beter is in de opstartperiode. Dat is voor mij onbekend.

Weet je al welke bewoners je er in wil doen en welke temperatuur die nodig hebben?

Wat betreft de waterwissel, wij starten het aquarium meestal zoals we ook door willen gaan.
In ons geval betekent dat dat we elke dag wat voeren, dat we het licht 8 uur per dag aanhebben, en dat we wekelijkse waterwissels doen tussen de 20 en 50%. Meestal zitten we meer richting de 50%.

Op die manier komen zowel het aquarium als wij vast in het ritme. Dat werkt hier goed.

Het meten nu is in mijn ogen alleen nuttig als je het hele proces wil volgen omdat je dat leuk vindt.

Wanneer na een week of 4 de ammoniak/ammonium en de nitriet een aantal dagen stabiel op 0 blijven ondanks het dagelijks toevoegen van wat voer is het aquarium in mijn ogen klaar voor de eerste bewoners.

Planten groeien sneller in warmer water. Plantafval gaat ook sneller rotten in warmer water, dus je krijgt iets sneller alggroei. Als je je daarvan bewust bent, kun je je water prima op 25 graden houden hoor.

Planten groeien sneller in warmer water. Plantafval gaat ook sneller rotten in warmer water, dus je krijgt iets sneller alggroei. Als je je daarvan bewust bent, kun je je water prima op 25 graden houden hoor.

Mijn vraag/opmerking ging niet over of het kon, meer over of het de beste optie is voor de planten, zeker op het moment dat ze nog moeten settelen.

Mijn vraag/opmerking ging niet over of het kon, meer over of het de beste optie is voor de planten, zeker op het moment dat ze nog moeten settelen.
Tja, als je 't zo wil benaderen. Zet 't water dan juist warmer, groeien ze sneller en dus wortelen ze ook sneller. Gaan ze ook sneller van emers naar submers.

Jou Hygrophilla corymbosa 'Kompakt' want zo heet de plant officieel is een kweekvorm. Hygrophilla corymbosa soorten houden eigenlijk niet van al te zacht/zuur water. Ze groeien het best op middelhard tot hard water, licht alkalisch. Temperatuur 24 tot 28 graden Celcius. Maar de tolerantie is wel groot op dit gebied. De plant staat het liefst in een wat zanderige bodem maar wil beslist bodemvoeding. Het is een langgroeier dit kweekvorm van jou in tegenstelling tot de grote nicht de Hygrophilla corymbosa. De plant kan groeien met wat gemiddelde lichtsterkte maar ze doet het pas goed bij intensief licht.

Jou Hygrophilla corymbosa 'Kompakt' want zo heet de plant officieel is een kweekvorm. Hygrophilla corymbosa soorten houden eigenlijk niet van al te zacht/zuur water. Ze groeien het best op middelhard tot hard water, licht alkalisch. Temperatuur 24 tot 28 graden Celcius. Maar de tolerantie is wel groot op dit gebied. De plant staat het liefst in een wat zanderige bodem maar wil beslist bodemvoeding. Het is een langgroeier dit kweekvorm van jou in tegenstelling tot de grote nicht de Hygrophilla corymbosa. De plant kan groeien met wat gemiddelde lichtsterkte maar ze doet het pas goed bij intensief licht.
Dank je wel voor de aanvulling, laat ik nou net aan die eisen voldoen ?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan