Wat is er nieuw

Hygrophila polysperma sunset en Hygrophila carymbosa siamensis probleem bladeren

sschot

Well-known member
Lid geworden
8 oktober 2015
Berichten
3,843
Locatie
Krimpen aan den IJssel
Een hele goede avond,

Nadat ik ben over gestapt van de JBL Taifun op de AM1000 CO2 reactor heb ik een goede CO2 waarde in mijn aquarium. Deze is ook goed stabiel en ik zie iedere dag de planten lustig assimeleren.

KH 5
PH 6,6

Sinds nu een 2 maanden draai ik op de AIO plantenvoeding, en eigenlijk alle planten doen het goed, met uitzondering van mijn Hygrophila's.

De bladeren worden lelijk (gaten/verkleuring/vergaan) en deze komen ook automatisch los. Dit gebeurd het sterkste aan de onderkant van de plant, maar ook hoger treedt dit fenomeen wel op.

Is er iemand die een idee heeft wat dit zou kunnen zijn, dan kan ik nog kijken of ik hier een passende oplossing voor kan vinden.......

Op voorhand uiteraard mijn dank voor alle reacties.

Hierbij 2 foto's voor een beeld van het probleem

655434sschot_0_82_img_20160407_184840.jpg


978911sschot_0_82_img_20160407_184902.jpg
 
Om te kijken of het probleem aan de stroming in de bak lag heb ik dit afgelopen weekeinde veranderd.

Oude situatie
horizontale spraybar achterwand -> retour van filter
verticale spraybar rechts achterin -> retour van pomp en externe CO2 reactor
spuitend langs de achterwand tot 20 centimeter van de bodem
Beide inlaten links achterin

Huidige situatie
horizontale spraybar achterwand -> retour van filter
horizontale spraybar achterward -> retour van pomp en externe CO2 reactor
hangt nu onder de andere spraybar
1 inlaat links achterin
1 inlaat rechts achterin

Kijken wat er nu gaat gebeuren.

Mochten er nog andere aanvullende ideeen zijn, ik blijf belangstellend!
 
Hallo Steven,

Bij deze Hygrophylasoorten is het normaal dat de planten hun bladeren na enige tijd verliezen aan de onderkant. Ze hebben veel licht nodig om dit proces zo langzaam mogelijk te laten verlopen. Als de planten onderaan te weinig licht krijgen doordat ze bijvoorbeeld te dicht op elkaar staan gebeurt dit snel.
Verder is het belangrijk om te weten dat dit een moerasplant is. Hij wordt boven water gekweekt en vormt in het aquarium onderwater bladeren.

Ik zie op een foto baardalg op wat planten. Bij Hygrophyla's kunnen de bladeren flink te lijden hebben van baardalgen omdat die de bladeren kunnen verstikken. Ze krijgen dan gaten en laten los van de plant.

L nummers raspen met hun bekken over bladeren heen om voedsel te zoeken. Ik kan me voorstellen dat de bladeren na enige tijd flink slijten omdat het bladmoes ook voor een deel wordt opgegeten. Naaldmeervallen ( Farlowella) in mijn aquarium zorgen er voor dat mijn Amazone zwaardplanten na enige tijd ook doorzichtige bladeren krijgen die los laten.

Verder zet ik mijn vraagtekens bij het gebruik van spraybars. Als die ervoor zorgen dat je planten steeds in de stroming staan dan is dit slecht voor de planten. Ze gaan dan slecht groeien of kwijnen weg. Ik zie niet op de foto hoe je deze gebruikt maar het is zeker een aandachtspunt.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Waarom is de stroming dan slecht voor de planten Jos, en dan bedoel ik een redelijke stroming en niet een veel te harde uitstroom 😉
Ik zorg er juist voor dat alle planten iets bewegen in mijn bakken met de EI.
 
Je ziet in de natuur dat planten groeien in stilstaand of zachtjes stromend water. In snelstromend water groeien geen planten. Tegenwoordig hebben veel liefhebbers sterke pompen op hun aquaria staan die ervoor zorgen dat het water sneller stroomt dan goed is voor de planten. Spraybars zorgen voor kleine harde stralen water. Planten die we in het aquarium gebruiken zijn vaak teer. Die harde waterstraaltjes of snelle stroming richten daardoor schade aan.

Jaren terug had men als stelregel voor plantenaquaria dat een pomp in een aquarium ongeveer 1,5 keer per uur het water van het aquarium rond moest pompen.
Ik lees regelmatig dat liefhebbers pompen van 1500 liter per uur op aquaria plaatsen van 240 liter eventueel ook nog opgetuigd met een spraybar die in het zicht geplaatst is. Zes keer per uur wordt dan het water rondgepompt. Ik verwacht in dergelijke aquaria geen mooie plantengroei.

Als je ervoor zorgt dat de planten iets bewegen is daar niets mis mee. Je zorgt er dan gelijk voor dat je geen zweefvuil op de planten krijgt die dan weer een voedingsbodem vormen voor allerlei algen die je niet wilt hebben.


Hobbygroet,
Jos Hut
 
Ik heb in bijvoorbeeld de 80 cm met 120 liter een 2213 draaien. Dat is dus dik 3x de inhoud van de bak. Dat is natuurlijk niet wat er overblijft en als je dan iets van 250 liter overhoudt dan is dat niet slecht denk ik, en zo heb ik dus water dat ongeveer 2x wordt rondgepompt.
Ik lees ook weleens getallen van 10x de inhoudt van de bak en dat is denk ik ook sterk overdreven.
Daarom zorg ik er ook voor dat de plantjes een beetje bewegen, maar niet dat ze plat liggen.

Er is overigens ook al eens een topic geweest over de invloed op de stikstofkringloop:

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1012314
 
Dese planten staan er om bekend dat ze snel kalium tekorten hebben. Zie het niet heel goed maar de gaatjes in de bladeren wijzen er wel op.

Misschien los wat extra kalium toevoegen ?
 
Kalium en fosfaat kunnen kleine gaatjes veroorzaken inderdaad.
 
Allereerst, hartelijk dank voor alle feedback.

Het zijn inderdaad voornamelijk de onderste bladeren die los laten en ik heb niet overdreven veel licht op de bak staan, dus dat dit de oorzaak zou zijn, dat zou kunnen.

De baardalg klopt, dit had ik heel erg, maar is nu aan het verminderen. Echter nog niet volledig verdwenen.

L-nummers heb ik niet, alleen Oto's, maar ik zie die niet heel vaak op deze planten, dus die verdenk ik er niet van.

Ik ben nu toch wel even benieuwd naar het issue stroming. Ik had juist het idee dat de planten allemaal wat beweging/stroming nodig hebben.

Ik heb 1 spraybar van 90 centimeter 15 links en rechts uit de hoek. Hier stroomt netto 650 liter per uur door heen. Dit zijn geen harde stralen, maar hele flauwe straaltjes. (zie ik als ik water ververs)
De 2de spraybar hangt niet nu direct onder (is nu nog maar 20 centimeter, ivm materiaal gebrek, maar het idee is om deze idem 90 cm lang te maken). De flow die hier netto door loopt weet ik niet, maar er staat een Eheim 2217 (1000 lpu bruto) op.

Mijn idee is dat ik op deze manier het beste de stroming/CO2/voeding door de bak verdeeld krijg. Omdat de uitstromen elkaar versterken en in ieder geval niet tegen werken. Maar als er andere inzichten zijn, dan ben ik altijd benieuwd!

Omdat het best lastig is om dit geheel te laten zien, hierbij een tweetal details om een indruk te geven.

174154sschot_0_82_img_20160411_165321.jpg

987964sschot_0_82_img_20160411_165334.jpg


En dan een totaal plaatje voor het complete overzicht.

856894sschot_0_82_img_20160411_170637.jpg


Of er sprake kan zijn van Kalium of Fosfaat te kort met AllInOne zal ik eens opnemen met onze "belgische vriend".

Ik kijk met belangstelling uit naar aanvullende info en input!
 
Ter informatie:

Allereerst even over de stroming: Met name de Hygophila corymbosa is een plant die het erg goed doet, juist in stromend water! Verder houdt deze plant van middelhard, licht alkalisch water. Ze is ook veel licht nodig.
De Hygrophila polysperma kan wel in zachter water maar geeft toch ook de voorkeur aan hard water. Deze soort wil ook wel wat CO2 toevoegingen. Licht is ook hier weer belangrijk.



Groet,
Ben.
 
Ha Ben,

Met mijn PH van rond de 6,6 is het water eerder licht zuur, dus hier zou een oorzaak kunnen zitten. Combineer dit met mijn enigzinds beperkte hoeveelheid licht, dan zou hier de oorzaak mogelijk kunnen zitten, alhoewel ik toch nog even verder naar Kalium ga kijken.

Er hangen 3 JMB balken boven.
1 x 30W 100cm rood/wit 4500k
1 x 30W 100cm blauw/wit 8000k
1 x 27W 90 cm wit 4500k

Thanks voor je input!


En natuurlijk ben ik nu benieuwd naar het fenomeen: HOE KRIJG IK DE IDEALE STROMING.......
is het verstandig om wel of niet gebruik te maken van de spraybars en waar dan gemonteerd.........
 
Ik heb deze ook gehad en hield hem ook niet echt mooi met een ph van 6.65. In de bakken met een hogere ph van 7.8 deed deze het veel beter.
 
sschot zei:
Ha Ben,

Met mijn PH van rond de 6,6 is het water eerder licht zuur, dus hier zou een oorzaak kunnen zitten. Combineer dit met mijn enigzinds beperkte hoeveelheid licht, dan zou hier de oorzaak mogelijk kunnen zitten, alhoewel ik toch nog even verder naar Kalium ga kijken.

Er hangen 3 JMB balken boven.
1 x 30W 100cm rood/wit 4500k
1 x 30W 100cm blauw/wit 8000k
1 x 27W 90 cm wit 4500k

Thanks voor je input!


En natuurlijk ben ik nu benieuwd naar het fenomeen: HOE KRIJG IK DE IDEALE STROMING.......
is het verstandig om wel of niet gebruik te maken van de spraybars en waar dan gemonteerd.........


Misschien mag ik je op mijn oplossing wijzen? Hopelijk heb je er iets aan. Een spraybar over de volle achterwand. Zie mijn topic hierover.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1874188

Maar je hebt een beperkte hoeveelheid licht?

Ook wij hebben 3x JMB balken. Achter 1x rood/wit, voor blauw/wit en tenslotte een witte midden balk. De witte midden balk staat alleen in de middag aan. We hebben echt zat licht. Dus hoe heb je je licht programma ingesteld?


Groet,
Ben.
 
Misschien handig dat je weet hoe ons JMB licht programma verloopt:

De achter rood/wit balk en de voor blauw/wit balk doorlopen het volgende programma.
9:00 uur Zon op tot 30%
11:00 uur licht tot 100%
20:00 uur licht dimt tot 30%
21:30 uur licht dimt tot 10%
23:00 uur zon onder tot 0%

Toevoeging witte midden
balk van 12:00 uur tot 17:30 uur.

Alle balken zijn 27 led's balken van 90 cm.


Groet,
Ben.
 
bij mij is de licht indeling als volgt

achter rood wit
midden wit
voor blauw wit

interval duur ongeveer 45 minuten
RW + BW
9:00 10%
11:00 80%
21:00 20%
22:00 10%
23:45 2% (dit gaat in 8 stapjes in een paar minuten)

Wit
12:00 tot 20:00 aan
 
ik heb trouwens persoonlijk ook wel het idee dat de spraybar over de achterwand een goede oplossing is. En omdat ik nu voor mijn externe reactor een externe pomp heb, ben ik eerst van een horizontale en verticale spraybar over gestrapt op de beide spraybars horizontaal (onder/tegen elkaar aan). Ik denk dat dit ook een nette oplossing is en goede stroming geeft.

Ik heb nog niet de knietjes om de stroming meer naar de buitenhoeken te brengen, maar ook dat zie ik als haalbaar mocht het nodig zijn. Ik ga eerst maar eens kijken wat er de komende maand gebeurd.

Alleen Jos gaf hier aan dat dit mogelijk een oorzaak/probleem is, dus vandaar dat ik hier nog even op door ben gegaan em benieuwd ben naar andere ervaringen en meningen hierin.
 
ik heb trouwens wat stekjes van de Carymbosa in de Juwel Vio staan. Dit is een bakje op kraanwater, PH van 7,4. Standaard LED verlichting van Juwel en 0 bemesting. Hier groeien ze wel niet hard, maar ze verwelken ook niet inderdaad. Dus de PH/GH/KH zou inderdaad weleens de logische oorzaak kunnen zijn.
 
sschot zei:
Ik ben nu toch wel even benieuwd naar het issue stroming. Ik had juist het idee dat de planten allemaal wat beweging/stroming nodig hebben.

Ga mezelf even quoten:
backplay zei:
Zal in het kort uitleggen waarom stroming belangrijk is.
Ten eerste omdat het de voedingsstoffen en CO2 goed door het aquarium verdeeld.

Ten tweede omdat je zo de grenslaag of boundary layer op het blad verkleint.
De grenslaag is een laag over het blad waar de stroming bijna nihil is. Om CO2 op te nemen uit het water moet dus eerst die grenslaag overwonnen worden . Hoe dikker die grenslaag, hoe moeilijker het dus voor de plant word.
Voorbeeld van een grenslaag:
arr3cy76-0yCZPcq0IFJzFjjFatPNW43.jpeg

Het witte gedeelte moet dus overwonnen worden.
Nu, hoe verklein je die grenslaag en maak je het voor een plant makkelijker om voeding op te nemen? Door de stroming te verhogen, verkleint de grenslaag.
Dat kan je hier zien:
[video]e1TbkLIDWys[/video]

In de praktijk wil dit dus zeggen dat je met meer stroming ervoor zorgt dat de plant makkelijker CO2 kan opnemen.
Het is niet de bedoeling datje planten in een hoek van 45� gaan staan natuurlijk, dus teveel is ook niet goed.

Flow rates affect the thickness of diffusive boundary layers (DBLs) and thereby influence gas and nutrient exchanges with submerged plants (Pedersen et al., 2009, Binzer et al., 2005). So, underwater PN can increase with increasing flow velocity since the DBLs become thinner (Jones et al., 2000), but the response would plateau (cf. O2 supply Binzer et al., 2005), or even decline again if flows cause excessive shoot agitation (Madsen et al., 1993a)

Op youtube vind je mooie filmpjes van waterplanten in hun natuurlijke omgeving. De stroming die zulke planten doorgaans krijgen is niets vergeleken met wat er in een aquarium gebeurt.

Dat je planten aan de onderkant hun bladeren verliezen kan komen doordat je een voedingstekort hebt van mobiele elementen, waardoor de plant deze gaat halen in de oude bladeren en ze zo afsterven.
Als er niet genoeg stroming is aan de onderkant van je planten (wat heel veel het geval is), gaan de voedingsstoffen en vooral de CO2 hier minder beschikbaar zijn. Hierdoor krijgen de oude bladeren (die al zwakker zijn) het moeilijker en kunnen dus ook afsterven.
Een plant schermt meestal zijn oude bladeren zelf af met nieuwe bladeren om deze te beschermen tegen teveel licht. Dus aan een lichttekort ligt het meestal niet.
De specifieke eigenschappen van de bladeren van de soort plant speelt ook een rol. Bladeren die beter zijn aangepast aan het onderwaterleven zullen minder snel afsterven onderin.
 
Even een avond plaatje met wat minder spiegelingen als vanmiddag 🙂

147175sschot_0_82_img_20160411_210450.jpg
 
Dus stroming is wel degelijk van belang zoals we kunnen zien :thumbs:
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan