Wat is er nieuw

Hyperactieve vis

  • Onderwerp starter Onderwerp starter armano
  • Startdatum Startdatum
A

armano

Guest
Sinds (voor ons bekend) 3 dagen doet 1 van onze vriendjes erg raar.
Loopings zwemmen.. Heel snel van links naar recht, onder maar boven etc..
Niet 24/7 maar ze oogt erg gespannen.

Heb een kleine video ge�pload m.b.t. het voorval.
Graag jullie mening.
Visjes verblijven in een Fluval Chi. Geen eerdere problemen gehad.
View My Video
 
Soort evenwichts probleem ?

Je word er duizelig bij 😛
 
Als hij dat al drie dagen doet... ik zou hem uit z'n lijden verlossen, vind het er maar zielig uit zien! Waterwaardes wel in orde? Andere vissen doen normaal?

Bakje vind ik ook veel te klein voor vissen.... wel geschikt voor garnaaltjes.
Is toch een 25 liter bakje?
 
algeneter12 zei:
hoe groot is het aquarium?

Een fluval chi is een fluval edge op z'n kant zeg maar, dus 25 liter de hoogte in. Deze bak is het: klik

Daar kun je helaas geen vissen in houden. Garnalen kunnen wel. Maar zelfs de mini visjes die normaal nog wel in nano aquaria gehouden kunnen worden door gevorderde aquarianan hebben in deze bak vanwege de onhandige vorm geen plek genoeg. Het is ook ontzetten moeilijk in zo'n klein bakje om de waterwaardes constant en gezond te houden.

Bv Zooplus (de leverancier uit mijn link) geeft dat gelukkig wel aan, dat het bakje alleen voor garnalen slakken etc geschikt is, maar niet alle winkeliers doen dat 🙄
 
Ik was al 'bang' voor dit soort reacties, overigens wel dank.
Ja het is maar 25L en nee ik heb geen waterwaardes.
Qua bak is hij voor ons huis perfect..
Andere vissen gedragen zich normaal en hebben zelfs 3 nieuwe bewoners op de wereld gebracht, recentelijk.

Mocht die bak echt zo'n ramp zijn.. Hebben jullie een idee voor een soort gelijke, toch 'goede'?
 
Qua bak is hij voor ons huis perfect..

Juist. Voor jullie wel.
Andere vissen gedragen zich normaal????

Kom nou toch. Jij zit toch zeker ook niet klein?
 
voor vissen een minmaal 60 cm bak, maar meer keuze qua vissen bij een 80cm bak. Of maak van deze 'mooie' bak een garnalen bak, is ook erg leuk hoor en wel zo vriendelijk. Jij wordt ook niet vrolijk als je de hele dag in een kamertje van 2x2 moet zitten....

Zou nu trouwens wel even iets van 40% water verversen ivm de vis, wie weet is je nitriet te hoog.....
 
Armano, het is niet moeilijk vast te stellen als je te veel vis op 25 liter hebt, dat er giftige stoffen komen die de vissen vergiftigen, vaak door hun eigen ontlasting.
Er kan ammonia te veel in het water komen of een nitrietpiek.
Dit visje zoals die zich gedraagt lijkt er toch echt last van te hebben, dat gejaagde en niet weten waar die het zoeken moet komt echt door te klein, en verontreinigt water, wat je met het blote oog niet kan zien, maar wel degelijk aanwezig is.
Dit bakje is wel geschikt om er garnaaltjes in te houden, en dan kan je het bakje echt leuk aankleden, kijk maar eens in de albums van mensen die ook garnalen houden, die zien er best heel leuk uit.
Het is aan jou wat je met deze informatie doet, ik vind het wel zielig voor je visjes zo 🙄
 
Heb je iets van een smal hoog klein bakje waarin je haar even kan zetten in aquariumwater? Of iets anders waardoor ze onder water even 'stil' gehouden kan worden?
Waar dit evenwichtsprobleem van komt is natuurlijk de vraag. Soms ligt het aan bijvoorbeeld een verstopping waardoor de zwemblaas niet meer goed functioneert. Als een vis in zijn normale stand tot rust kan komen kan zo'n probleem zich soms op deze manier in een uurtje oplossen. Maar als het probleem zich voordoet als gevolg van een bacteri�le infectie of inwendige beschadiging dan is de kans op genezing heel klein. 🙁


Door de hoeveelheid vis in de beperkt aantal liters is de kans heel groot dat door de geconcentreerdheid van de ontlasting van de vissen, de waterkwaliteit slecht of misschien zelfs giftig is. Door de beperkte zwemruimte en doordat vissen van verschillende soorten te dicht op elkaar zitten ontstaat er stress. Vissen die in te kleine ruimte gehouden worden lopen kans op vergroeiing, ook inwendig.'
Dit zijn zaken waardoor er een groot risico op ziekten en sterfte ontstaat.

Voor een 25 liter bak zijn maar heel weinig visjes geschikt. Misschien een paar microrasbora's maar ook daar zijn de geleerde het niet over eens 😉 Deze afmeting is beter geschikt voor een mooie garnalensoort of bepaalde sierslakken.

Voor vissen begin je eigenlijk pas te denken bij een bak vanaf 60 cm (54 liter) en hoe groter, uit hoe meer vissoorten je zou kunnen kiezen zonder dat je hun omgevingseisen te veel geweld aan doet.
 
Ik vind het trouwens wel een prachtig bakkie.. zelf zou ik er een aqua-scape van maken met veel mosjes, en garnaaltjes, die geven zo'n bakje meteen veel kleur en levendigheid.
Ik vrees dat je dit soort problemen ook in de toekomst zult blijven zien bij je vissen.. en het feit dat ze zich voortplanten zegt niet dat ze optimaal worden gehouden, veel vissen zullen zich altijd blijven voortplanten, hoe slecht ze het ook zitten.
 
Of juist dan, voor het voortbestaan van de soort. Het verschilt per vissoort.
 
Zulke bakjes worden de laatste jaren veel verkocht maar voor vissen verantwoord te houden zijn ze niet geschikt. Voor vissen (vaak niet bewust) mishandellen wel.

Zoals die pentazona's ook, die willen graag gehouden worden in een groepje van minimaal een stuk of 10 in een zwaar beplante bak van vanaf 60cm. In dit bakje doe je ze echt te kort.
 
Volgens mij is er voornamelijk ��n reden voor hyperactiviteit : ammonia / ammonium (twee dus)
 
AadMec zei:
Volgens mij is er voornamelijk ��n reden voor hyperactiviteit : ammonia / ammonium (twee dus)
Ook mijn idee ja!
 
Wel weer typisch dat die vijfstreepbarbelen en de gup die op het filmpje te zien zijn best rustig doen.

Armano: heb je zoals Goldie zei al eens flink water ververst?
Heb je ook een foto van het hele aquarium?

~ Ivo
 
hey,

ik heb al een hele tijd terug hetzelfde probleem gehad.
het ligt aan het evenwicht van de vis.
het dier raakt daardoor in schrik.

als je hem langere tijd in een goede stand houdt zwemt hij zo weer rustig door je bak.
bij mij bleef hij vast hangen tussen de planten waardoor hij weer normaal ging doen.

m.v.g Jules
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan