Wat is er nieuw

Hyphessobrycon Amandae (Vuurtetra)

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Lsk
  • Startdatum Startdatum
L

Lsk

Guest
Er staat hier een aqua60 in te draaien voor een groepje Hyphessobrycon Amandae (Vuurtetra).

Ik heb me al wat ingelezen maar ondanks dat de visjes makkelijk verkrijgbaar zijn kan ik er op het forum niet veel over vinden. tenminste niet als speciaalbakje, meestal zijn de visjes onderdeel van een compleet visbestand heb ik het idee.


eigenlijk mijn eerste vraag:
wat eten deze kleine visjes?

wensen deze visjes veel of weinig stroming?


nog tips voor de inrichting? op het moment is het bakje gevuld met een zandbodem, een bos met verschillende zuurstofplanten en mos. daar komen nog meer plantjes bij zodat de rand mooi dicht beplant is. verder komen er sowieso nog stukjes hout en drijfplanten.
de achterwand + 1 zijwand beplakt met blindeerfolie zodat hun mooie oranje kleur er straks goed uit springt.
 
Lekker gevarieerd voeren. Wat droogvoer (ook met groen (spirulina bv.) erin). wat diepvriesvoer. Cyclops of Daphnia krijgen ze wel naar binnen. Met muggenlarven of artemia zou je even moeten proberen.

Normale stroming.

Inrichting klinkt goed :thumbs:

~ Ivo
 
gewoon vlokvoer is dus goed? misschien wat fijner maken.
ik zal bij het ophalen van de visjes ook kijken naar het diepvriesvoer :thumbs:

nog 2,5week... wachten duurt lang.
 
Verder niemand tips of idee�n betreffende dit visje?
 
Vlokvoer eten ze prima, maar ik heb ook diepvriesvoer (vaak de 'mix'), daarvan eten ze meestal van alles, zeker ook rode muggenlarven! Ik vind het erg leuke beestjes, ze zijn wel wat rustiger dan bijvoorbeeld de neon tetra (Paracheidon Innesi), maar bij mij zwemmen ze wel met elkaar in een school, dus niet kieskeurig.
 
Hoi Lsk,

Ik heb er sinds 2 weken 15 rond zwemmen en ze bevallen goed. Leuk actief visje, beetje nieuwsgierig en brutaal. Ze eten bij mij fijn verkruimeld droogvoer, artemia en cyclops (diepvries).
Mijn bak is 130x45x45 met veel schuilplaatsen, planten en een donkere achtergrond, ze zwemmen meestal in het midden of bij de bodem. Soms zijn ze ook bovenin op verkenning, zeker als ze het idee hebben dat ik ga voeren.
Mijn ph is 7.2, Kh en GH 8 en ik gebruik alleen kleibolletjes als bemesting, verder 100% kraanwater.
Ik heb ook vuurgarnalen in mijn bak en volgens mij hebben ze al wel een baby garnaal te pakken gehad, daardoor blijven ze ook actief op zoek / jagen naar eten.

Ik denk dat Saskia het hierboven trouwens over de vuurneon (Hemigrammus erythrozonus) heeft ipv de vuurtetra (Hyphessobrycon Amandae), heb even in haar album gekeken...

Groet,

Roel.
 
SaskiaP zei:
Vlokvoer eten ze prima, maar ik heb ook diepvriesvoer (vaak de 'mix'), daarvan eten ze meestal van alles, zeker ook rode muggenlarven! Ik vind het erg leuke beestjes, ze zijn wel wat rustiger dan bijvoorbeeld de neon tetra (Paracheidon Innesi), maar bij mij zwemmen ze wel met elkaar in een school, dus niet kieskeurig.

Ik heb ze allebij gehad. Bij was de vuurtetra juist drukker 😀
 
rva77 zei:
Hoi Lsk,

Ik heb er sinds 2 weken 15 rond zwemmen en ze bevallen goed. Leuk actief visje, beetje nieuwsgierig en brutaal. Ze eten bij mij fijn verkruimeld droogvoer, artemia en cyclops (diepvries).
Mijn bak is 130x45x45 met veel schuilplaatsen, planten en een donkere achtergrond, ze zwemmen meestal in het midden of bij de bodem. Soms zijn ze ook bovenin op verkenning, zeker als ze het idee hebben dat ik ga voeren.
Mijn ph is 7.2, Kh en GH 8 en ik gebruik alleen kleibolletjes als bemesting, verder 100% kraanwater.
Ik heb ook vuurgarnalen in mijn bak en volgens mij hebben ze al wel een baby garnaal te pakken gehad, daardoor blijven ze ook actief op zoek / jagen naar eten.

Ik denk dat Saskia het hierboven trouwens over de vuurneon (Hemigrammus erythrozonus) heeft ipv de vuurtetra (Hyphessobrycon Amandae), heb even in haar album gekeken...

Groet,

Roel.

klinkt goed 🙂
de bedoeling is hier ook om gewoon kraanwater te gebruiken en ik heb ook kleibolletjes voor de planten. verder geen poespas, heb ik bij de garnalen ook niet.
ik las ook verhalen dat de pH verlaagd moet worden omdat ze anders geen mooie oranje kleur krijgen. hoe is jou ervaring hiermee? als dat niet nodig is laat ik het water liever stabiel op kraanwater waarden.
 
Tot nu toe zijn ze mooi op kleur, minder bleek dan op sommige YouTube filmpjes maar ook niet zo super oranje zoals je ze daar tegenkomt. Ik heb wel een uv filter aangesloten en dat zou ook invloed moeten hebben.
 
Diverse vissen kleuren bleekjes in kale en/of fel verlicht bakken. Een niet te lichte (spierwit bv.) bodem, veel achtergrond- en randbeplanting en drijfplanten is al een goed recept om mee te starten. Ik zou zeggen begin daar eens mee. Kun je daarna altijd nog bekijken of je je water wilt gaan bijsturen.

En nog een geregeld onderschatte factor: voer. Goed, gevarieerd voeren helpt ook enorm bij het mooi kleuren. Naast natuurlijk dat het ook de gezondheid ten goede komt.
Misschien helpt het bij deze visjes nog eens extra als ze ook wat 'rood' voer krijgen. Daarmee bedoel ik 'daphnia intensive red' en 'cyclops intensive red'.

~ Ivo
 
Zijn leuke visjes, niet heel moeilijk te houden. Zou er wel minstens 10, maar nog liever 15 houden. Ze zijn behoorlijk klein namelijk en vallen anders echt weg, zelfs in een bakje van 60 centimeter. nIet met te drukke of te grote vissen samenhouden, maar dat spreekt eigenlijk voor zich.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan