Hyphessobrycon roseus - Gele fantoomzalm


M

MarlonnekeW

Guest
  • Wetenschappelijke naam
    Hyphessobrycon roseus
  • Nederlandse naam
    Gele fantoomzalm
  • Hardheid: zacht, neutraal, hard
    Zacht tot neutraal
  • Temperatuur: koud, subtropisch, tropisch
    Tropisch
  • School, koppel, harem of solitair
    School
  • Welke waterlaag (boven, midden, onder of overal)
    Midden
  • Herkomst
    Suriname, Zuid-Amerika

797881marlonnekew_0_85_gele_fantoomzalme.jpg
 
  • Omstandigheden eigen aquarium (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners,
    leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur )

    In eerste instantie in een Aqua60 met als medebewoners 2 Honinggoerami's en een schooltje Corydoras panda. Dit aquarium was duidelijk te klein voor deze soort. Nu in een Rio125 met als medebewoners Corydoras schwartzi en pygmaeus en vuurgarnalen.
  • Gedrag ten opzichte van elkaar (dezelfde soort).
    Ik heb heel veel verschil in gedrag gemerkt op het moment dat ik deze soort in een wat grotere school ging houden. In een relatief klein groepje (8-10 stuks) waren de vissen erg druk en lagen ze continu met elkaar overhoop (najagen, schijngevechten en zelfs een vis, die zijn halve staartvin kwijt was). Als er geen onderlinge ruzie was, zwommen de dominante vissen in het midden van de bak en zat de rest verstopt tussen de planten. Nu ik de school wat uitgebreid heb naar 13 vissen is dit gedrag totaal verdwenen. Ze zijn heel vreedzaam onder elkaar en als ze een schijngevecht houden is dat heel rustig en duurt het maar 1 of 2 seconden. Ze zijn nu ook veel als groep bij elkaar.
  • Gedrag ten opzichte van andere aquarium bewoners.
    Heel vreedzaam; ze laten de andere bewoners volledig met rust.
  • Eigen mening over de vis in zijn totaliteit (gedrag algemeen, kleur, zichtbaarheid in het aquarium)
    Als deze soort met voldoende soortgenoten gehouden wordt, zijn het erg leuke vissen; ze zijn mooi van kleur, zijn niet schuw en het grootste deel van de dag goed zichtbaar in het open gedeelte van het aquarium en blijven goed als groep bij elkaar. Ondanks dat het een kleine soort is (max. 3cm) hebben ze een relatief groot aquarium nodig (vanaf 80cm, maar liever nog groter). Niet omdat het zo'n actieve zwemmers zijn (ze hangen voornamelijk wat rond), maar omdat ze in een klein groepje 'probleemgedrag' gaan vertonen.
  • Ervaring met de kweek van deze vis. Denk bijvoorbeeld aan: Makkelijk of moeilijk, is er broedzorg, eierlegend enz.
    In mijn aquarium worden regelmatig eitjes afgezet en 2 jonge vissen zijn inmiddels opgegroeid tot volwassenen. Het zijn vrijleggers. Hier worden de eitjes meestal afgezet tussen de bladeren van een plant, b.v. een Anubias.
 

Terug
Bovenaan