Wat is er nieuw

Ideale circulatie juwel Rekord 800?

Y

ypoc

Guest
Hallo iedereen, na hele poos mogelijke oorzaken van algenprobleem te achterhalen..
Blijft er maar 1 mogelijke oorzaak over, gezien alles in orde is en het probleem lijkt te verergeren.
(Co2 set aangekocht (gas), Nieuwe LED verlicht + controller (intensiteit op 25%),..... )

Nu wil ik de stroming optimaliseren, aangezien ik denk dat deze niet voldoende is.

Eerst ga ik een foto delen van hoe de bak er nu bijstaat, niet te best. (plantengroei/algen)

lXMjNGVZIC7nfN0TT3ji14alhbwEBPju.jpeg

De stroming is op dit moment zo:

lXMjNGVZIC7nfN0TT3ji14alhbwEBPju.jpeg

(Vooraanzicht)

Even wat uitleg, inlaat hangt in de voorhoek van de bak, de uitlaat in de achter hoek.

Heb wel wat circulatie maar door de "plantenpartij" wat vermindering van circulatie + met de takken een dood punt in het midden van de bak (daar is ook de meeste alg).

Nu zocht ik wat rond op internet en zie vaak de spraybar achteraan de bak verschijnen, heb ik al eens geprobeerd maar had wat problemen met de gaatjes die snel verstopt geraken, niet echt een optie vind ik dan.

Nu zag ik 2 andere opties, ga ze proberen te beschrijven, hopelijk begrijpen jullie het 😛

Optie 1: Uitlaat verplaatsen naar midden van zijruit en opsplitsen met een t-stuk zodat je 2 stroombuizen hebt die je wat naar onder kan richten. Zodat stroming van boven naar beneden circuleert.

Optie 2: Stromingspomp hangen on de tegenovergestelde hoek van de uitlaat, zodat je de "normale" circulatie hebt maar wat versterkt.

Hopelijk begrijpen jullie het een beetje 😛 Maar andere voorstellen zijn natuurlijk ook wel welkom.

Ps: Mijn filter is een Jbl e701

Wat ik trouwens nog vergat te vermelden:

De grootste reden dat ik denk dat de circulatie niet ok is omdat uitwerpselen op plantenbladeren blijven liggen. Misschien niet belangrijk maar wou ik even vermelden.
+Meeste alg zit op een stuk hout die amper boven de bodem uitsteekt en de plant met de meeste algen is het naaldgras, beide liggen in die "dode plek".

hoe bemest je?
een e701 zou wel voldoende moeten zijn..

hoe bemest je?
een e701 zou wel voldoende moeten zijn..
Qua bemesting in het algemeen, co2, geen voedingsbodem maar kleibollen en zo'n plantenvoeding sticks, voor de rest vloeibaar: Easylife Profito enzovoort

wat zijn je waterwaardes?
NO3, PO4, Fe?

neem aan dat je doelt op het stuk waar het hout op de bodem rust dar daar algen zitten?

11111
wat zijn je waterwaardes?
NO3, PO4, Fe?

neem aan dat je doelt op het stuk waar het hout op de bodem rust dar daar algen zitten?
Streef naar deze waarden, ververs elke week dus dan zorg ik voor deze waterwaarden:
Ph: 7
Gh: 6
Kh: 5
No3: 7,5
No2: 0
Po4: 0,25
Fe: 0,25

Meestal moet ik tijdens het verversen alleen profito toevoegen en nitraat, soms een wat fosfaat.

En ja idd dat hout onderaan/vooraan op de foto. Stond in het begin wat javamas op zat dan helemaal vol baardalg heb die dan verwijderd had er geen last meer van en nu is bijna heel de tak vol alg. (Ziet zwart van de alg)
Terwijl de tak aan de rechterkant die dunne die wat omhoog gaat er maar een klein beetje alg op is zoals je normaal kan zien op de foto.
En dan die dikste tak heeft maar 3 of 4 plukjes baard of penseelalg.

is wat mager die waardes, no3 zou naar 10-20 kunnen en po4 naar 1-2.
meet je die waardes voor of na het verversen?

buddy ratio voor NO3😛O4=10:1

een NO3 van 20 moet gepaard gaan met een PO4 van 2.
nu heb je teveel NO3 ten opzichte van je PO4

zou je eigenlijk voor het verversen moeten meten zodat je weet waarop je bij moet sturen in de komende week om je buddy ratio in stand te houden

is eigenlijk vooral frustrerend wilde al atijd een aquarium met planten ben ik nog nooit in geslaagd 😛
Vorige aquariums zaten die vol draad alg en nu baard/penseelalg, heb al alle mogelijke oorzaken "bestudeerd" maar er lijkt geen oplossing te komen.

En heb wel wat "geinvesteerd" maar dat kan je natuurlijk blijven doen en nog altijd geen oplossing hebben.

denk eerder dat het ligt aan het gebrek aan fosfaat dan aan je stroming
maar stroming kan je makkelijk testen met easy-life filter start, geeft een mooie witte wolk.
moet vrij vlot een solide wit blok zijn zegmaar

denk eerder dat het ligt aan het gebrek aan fosfaat dan aan je stroming
maar stroming kan je makkelijk testen met easy-life filter start, geeft een mooie witte wolk.
moet vrij vlot een solide wit blok zijn zegmaar
Mag ik jou dan eens vragen is dat dan ook de reden dat nieuw aangekochte relatief gemakkelijke bodemplanten afsterven? Of is dit een geheel andere reden?

Tot mijn verbazing zie ik dat je leds hebt met een lichtintensiteit van 25% ? Dat lijkt me wel erg weinig. Misschien is het goed om je aandacht daar eens op te richten.

Tot mijn verbazing zie ik dat je leds hebt met een lichtintensiteit van 25% ? Dat lijkt me wel erg weinig. Misschien is het goed om je aandacht daar eens op te richten.
Was uit de gedachte dat de baardalg zou afsterven, maar blijkbaar dus niet.

Problemen ontstaan altijd doordat dat er ergens tekorten zijn, dit kan dus ook licht zijn! Verder kun je baardalg problemen veelal verhelpen door voldoende CO2 toe te voegen. Bovendien is het zaak dit op een stabiele manier te doen, daarbij is een goede watercirculatie noodzakelijk. Zelf gebruik ik daarvoor een spraybar over de volle achter lengte. Verstopte gaatjes heb ik daarbij nog nooit gehad. Proefondervindelijk kan je vaststellen welke afstand of hoeveel gaatjes er nodig zijn én hoe groot ze moeten zijn. In mijn fotoboek kan je zien hoe ik dat deed.

Die RR is niet zo van belang maar het is veel belangrijker dat je voldoende voeding in je bak hebt voor de planten. Dat mag best in een andere verhouding zijn.
Ik zou ook de waarden eens meten vlakvoor het verversen en de opgegeven waarden zijn ook erg laag zoals Tuinkabouter ook al aangeeft. Als je met co2 werkt mag je best een nitraat van 15mg hebben en een po4 van 1-1,5mg. ook ik heb in principe geen last van verstopte gaatjes. Althans niet bij normaal onderhoudt van je filter en spraybar.

Problemen ontstaan altijd doordat dat er ergens tekorten zijn, dit kan dus ook licht zijn! Verder kun je baardalg problemen veelal verhelpen door voldoende CO2 toe te voegen. Bovendien is het zaak dit op een stabiele manier te doen, daarbij is een goede watercirculatie noodzakelijk. Zelf gebruik ik daarvoor een spraybar over de volle achter lengte. Verstopte gaatjes heb ik daarbij nog nooit gehad. Proefondervindelijk kan je vaststellen welke afstand of hoeveel gaatjes er nodig zijn én hoe groot ze moeten zijn. In mijn fotoboek kan je zien hoe ik dat deed.
Maar qua lichtintensiteit, zet ik dat licht dan "volle bak", want licht is wel heel erg fel op 100%
Die RR is niet zo van belang maar het is veel belangrijker dat je voldoende voeding in je bak hebt voor de planten. Dat mag best in een andere verhouding zijn.
Ik zou ook de waarden eens meten vlakvoor het verversen en de opgegeven waarden zijn ook erg laag zoals Tuinkabouter ook al aangeeft. Als je met co2 werkt mag je best een nitraat van 15mg hebben en een po4 van 1-1,5mg. ook ik heb in principe geen last van verstopte gaatjes. Althans niet bij normaal onderhoudt van je filter en spraybar.
Misschien nog een domme vraag maar vraag me dan altijd af als je zo"n spraybar zo plaatst heeft dat dan impact op de vissen of maakt dat weinig uit?

Maar qua lichtintensiteit, zet ik dat licht dan "volle bak", want licht is wel heel erg fel op 100%

Misschien nog een domme vraag maar vraag me dan altijd af als je zo"n spraybar zo plaatst heeft dat dan impact op de vissen of maakt dat weinig uit?
Beslist geen domme vraag! Ik heb er, in mijn bak, voor gezorgd dat er watercirculatie is die overal komt. Dat is dus geen waterstraal die, bij wijze van spreken, alles en iedereen opzij zet. Een sterke stroming, anders gezegd, is dus niet nodig, uitsluitend een goede waterdistributie. Het is daarom dat het aantal gaatjes én de grootte van die gaatjes zo van belang zijn. Hiermee bepaal je nl. de kracht waarmee het water de spraybar verlaat. Doe je dit goed dan heeft dit geen invloed op je vissen en/of andere bewoners.

Beslist geen domme vraag! Ik heb er, in mijn bak, voor gezorgd dat er watercirculatie is die overal komt. Dat is dus geen waterstraal die, bij wijze van spreken, alles en iedereen opzij zet. Een sterke stroming, anders gezegd, is dus niet nodig, uitsluitend een goede waterdistributie. Het is daarom dat het aantal gaatjes én de grootte van die gaatjes zo van belang zijn. Hiermee bepaal je nl. de kracht waarmee het water de spraybar verlaat. Doe je dit goed dan heeft dit geen invloed op je vissen en/of andere bewoners.
Waar zit je inlaat dan trouwens of heb je er meer dan 1?

@Iedereen

Heb net mijn water gemeten gewoon om eens te kijken. No3: 10mg/l en po4: 1mg/l.
Laatste verversbeurt was zaterdag en heb geen po4 toegevoegd.

Daarom ook dat ik er niets van begrijp, alle waarden lijken ok.

Lijkt idd okee, als je ook voldoende CO2 hebt zou je de verlichting intensiteit kunnen verhogen tot het volgende tekort ontstaat.

Ten eerste bedankt voor de hulp zoals altijd iedereen!

Heb nu de verlichting op 80% staan, want zag dat enkele planten last hadden van de lage intensiteit.

Nu heb ik nog een laatste vraag, de uitlaat en inlaat mag ik die verwisselen?
Het zit namelijk zo nu blaast de uitstroom naar het meest beplant deel toe, als ik die verwissel met inlaat en de uitstroom blaast naar het open gedeelte toe gaat dit verschil maken?
+Als de inlaat verstopt zit achter vallisneria geeft dit een verlies op zijn "werking" (de inlaat).

Ik weet niet zo goed wat je bedoeld met de uitstroom, maar voor de instroom zou het niet uit moeten maken

is wat mager die waardes, no3 zou naar 10-20 kunnen en po4 naar 1-2.
Misschien kun je uitleggen, waarom je bepaalde van je ideeën uit deze 'kale' cijfers afleidt?
Er zijn bakken die perfect draaien zonder met onze teststes meetbaar NO3 en PO4 namelijk.

Problemen ontstaan altijd doordat dat er ergens tekorten zijn, dit kan dus ook licht zijn! Verder kun je baardalg problemen veelal verhelpen door voldoende CO2 toe te voegen.
Alles moet in verhouding staan. Dus licht, CO2 en andere voedingsstoffen.
Je doet in de gequote tekst uitspraken over (twee van) de individuele parameters, niet over hun onderlinge verhoudingen.
Misschien kun je e.e.a. verduidelijken?

Of wilde je zeggen dat er wat licht betreft ook een 'absolute' benedengrens is, waarbij planten niks meer met dat beetje licht en algen er nog hard mee vooruit kunnen?

Laatst bewerkt door een moderator:
assimilatie van emers naar submers?!?

je bedoelt vast en zeker aanpassing. Zo niet: verkaart u nader a.u.b.
Dat bedoelde ik inderdaad

Misschien kun je uitleggen, waarom je bepaalde van je ideeën uit deze 'kale' cijfers afleidt?
Er zijn bakken die perfect draaien zonder met onze teststes meetbaar NO3 en PO4 namelijk.
Eigenlijk eigen ervaring en dat ik van mening ben dat je planten niet goed kan laten groeien zonder voldoende voeding

(...) dat je planten niet goed kan laten groeien zonder voldoende voeding
Deze stelling: absoluut juist.

Waar wij even op doelden: zelfs als een bepaalde waarde met onze druppeltestjes niet meetbaar is, kan er genoeg voeding aanwezig zijn/geproduceerd worden door de bak zelf (lees:uitstoot vissen) dat er voor de planten toch genoeg voeding beschikbaar is. Dat wetende en beseffende dat ypoc nu ook weer niet de meest veeleisende planten heeft zouden wij die 7.5 en 0.25 niet meteen als te weinig willen bestempelen.

Alles moet in verhouding staan. Dus licht, CO2 en andere voedingsstoffen.
Je doet in de gequote tekst uitspraken over (twee van) de individuele parameters, niet over hun onderlinge verhoudingen.
Misschien kun je e.e.a. verduidelijken?

Of wilde je zeggen dat er wat licht betreft ook een 'absolute' benedengrens is, waarbij planten niks meer met dat beetje licht en algen er nog hard mee vooruit kunnen?
Ooit probeerde ook ik mijn baardalg kwijt te raken door mijn verlichting drastisch te verminderen, zoals dus ook de Ts deed. Met gevolg dat planten afstierven en de alg problemen toenamen. De reacties op de post van de Ts waren variabel, licht werd echter niet genoemd hoewel de Ts schrijft de intensiteit op 25% gezet te hebben. Daarom was mijn reactie zoals ik die gaf. Uiteraard spelen veel meer zaken mee waarbij inderdaad de onderlinge verhoudingen niet uit het oog verloren mogen worden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan