Ideale opstelling techniek?


R

Robin-S

Guest
Beste mensen,

Dit onderwerp zal ongetwijfeld al wat vaker voorbij zijn gekomen maar kon er zo snel eigenlijk even niets over vinden.

Ik heb een Juwel Rio125 met een extern Eheim 2215 filter. Ik heb bij installatie zo'n 2 maanden geleden de uitstroom uiterst links geplaats en de instroom uiterst rechts. Het verwarmingselement hangt rechts bij de instroom.
Ik heb ooit 's ergens gelezen dat je de in- en uitstroom beter aan 1 kant van het aquarium kan houden ivm betere doorstroom in de hele bak. Nu vraag ik mij af of dit wel goed is. Ik heb redelijk wat stenen en hout in mijn bak en vraag me af of deze de stroming niet zullen 'breken'.
Als ik nu bijv daphnia diepvries voer, zie je duidelijk dat er in alle waterlagen stroming is.

Ik heb nu een bio C02 systeem van Dennerle aangeschaft en moet plaats gaan maken voor de inbegrepen flipper.
Wat zou nu een goede opstelling zijn? Ikzelf zit er aan te denken om de in- en uitstroom uiterst links te hangen samen met de verwarming en de Co2 flipper uiterst rechts. Kan iemand zich hierin vinden of zijn er betere oplossingen?

Mvg Robin
 
Je wil de co2 verdelen over de hele bak, hang daarom de flipper in de buurt van de filteruitstroom en niet in de buurt van de inlaat, je co2 verdwijnt dan namelijk in de filter,
Ikzelf heb 3 filters lopen op een grotere bak, afzuiging links e nrechts vooraan en rechts achteraan, daar kan een oppervlakte skimmer aan gekoppeld worden indien nodig.

Uitstroom van alle 3 links boven in, waarbij een van de uitstromen een aftakkinkje heeft naar de co2 diffusor.


Greetzz Bigsmoke
 
Thanks Bigsmoke!

Maw, ik kan mijn opstelling gewoon zo laten? Enkel de flipper bij de uitstroom plaatsen? Dat is voor mij wel de makkelijkste manier iig haha
 
Verwarming plaats je best ook bij de uitstroom.
Zo verkrijg je meestal een meer gelijkmatige temperatuur.
Is in principe ook beter voor je filter.
Als de verwarming bij de instroom staat zal het water daar warmer zijn, waardoor er dus minder zuurstof zal zijn.
Met als gevolg minder zuurstof voor de bacteri�n in je filter
 
Kan het dan geen kwaad als de flipper en de verwarming dicht bij elkaar staan? Be�nvloed de verwarming niet de werking van de flipper?
 
Niet echt nee, alleen is het een wijdverbreid misverstand dat er in warmer water DUS minder zuurstof zou zijn.

Ik stel dat dit anders is, immers als een bak voor 100% verzadigd is met zuurstof, dan stijgen er belletjes zuurstof op van de planten, het gekke is dat dit bij ELKE temperatuur gebeurd, als de planten maar genoeg licht en CO2 en andere voeding krijgen.....!

Enne 100% is 100%, daar gaat niks langs!

Greetzz BigSmoke
 
BigSmoke zei:
Niet echt nee, alleen is het een wijdverbreid misverstand dat er in warmer water DUS minder zuurstof zou zijn.

Ik stel dat dit anders is, immers als een bak voor 100% verzadigd is met zuurstof, dan stijgen er belletjes zuurstof op van de planten, het gekke is dat dit bij ELKE temperatuur gebeurd, als de planten maar genoeg licht en CO2 en andere voeding krijgen.....!

Enne 100% is 100%, daar gaat niks langs!

Greetzz BigSmoke

Hmmm...
100% van 14,6 = 14,5
100% van 0 = 0
env-fish-tb1.GIF


oxygensolubility.jpg
 
Wat doet Delfland
Schoon water
Zomerse verontreiniging
Zuurstofloos water


Vissterfte door zuurstoftekort



In een warme zomer bij een hoge watertemperatuur komt vissterfte regelmatig voor. De vissterfte wordt veroorzaakt door een tekort aan zuurstof in het water. Het warme zomerweer zorgt voor hoge watertemperaturen, waardoor het zuurstofgehalte in het water afneemt.


Dode vis? Meld het bij Delfland!Delfland houdt tijdens warme zomers de hoeveelheid zuurstof in het water in de gaten. Door te zorgen voor een goede doorstroming van het water, probeert Delfland vissterfte te voorkomen.

Hoe komt zuurstof in het water?

Zuurstof komt in het water door diffusie: als het water in contact komt met lucht door beweging. Daarnaast zorgt het fotosyntheseproces van waterplanten en algen ook voor zuurstof in het water. Fotosynthese is een proces waarin een plant met behulp van energie uit zonlicht koolstofdioxide en water om zet in suiker (glucose) met als bijproduct zuurstof.

Hoeveel zuurstof bevat het water?

De hoeveelheid opgeloste zuurstof (in mg/l) in het water wordt bepaald door verschillende factoren. Hoe hoger de watertemperatuur, hoe minder zuurstof er in het water zit. Ook een lage luchtdruk kan zorgen voor minder zuurstof in het water. Bij onweerachtig weer zakt de luchtdruk en ook het zuurstofgehalte. Daarnaast vergt de afbraak van organisch afval (rottende bladeren op de waterbodem, voedselresten, nutri�nten, et cetera) door de ontelbare micro-organismen grote hoeveelheden zuurstof. Tot slot kan de aanwezigheid van kroos op het water zuurstofloosheid veroorzaken.

Hoeveel zuurstof hebben vissen nodig?

Vissen hebben dag en nacht zuurstof nodig en in bepaalde situaties kan een ernstig zuurstoftekort optreden met massale vissterfte tot gevolg. Vissen hebben een minimum van 6 mg zuurstof per liter water nodig. Zuurstofniveaus onder de 5 mg/l zorgen voor stress. De grens van 1,5 mg zuurstof/l water kan massale vissterfte veroorzaken.

Hoe wordt het zuurstofgehalte gemeten?

Het zuurstofgehalte in het water kan men meten met een elektronische zuurstofmeter of met een test set (chemisch).

Kan Delfland zuurstof toevoegen aan het water?

De aanvoer van vers water met een hoger zuurstofgehalte zorgt voor meer zuurstof. Met het extra beluchten van het water door middel van een waterpomp kan ook de zuurstofgehalte worden verhoogt. Andere, meer preventieve maatregelen zijn het uitdunnen van onderwaterplanten en de krooslaag, wegnemen van organisch afval en de sliblaag, minder voeren van vissen en het visbestand onder controle houden.
 
Tjonge jonge, wat gaan we weer tekeer!

We hebben hier een TS die vraagt of er problemen kunnen optreden inzake zuurstof (gebrek) bij stijgende temperaturen in het AQUARIUM en niet buiten en niet in laboratorium omstandigheden.

De temperaturen in een aqua bewegen zich meestal tussen de 20 en de 30 *C.
de daarbij horende opgeloste hoeveelheden O2 bij een 100% VERZADIGING van die specifiek aqua met die specifieke temperatuur blijven keurig binnen de normen die vissen nodig hebben, namelijk tussen 9.2 en 7.5 mg/l. Dus ik beweer helemaal niks geks, ik beperk me alleen tot onze hobby en sleep niet de hele wereldproblemen erbij....!!

Beetje duidelijk? Jullie commentaar is voor de TS alleen maar verwarrend en hij kan er niks mee!

Greetzz BigSmoke
 
Heb het hier niet over wereldproblematiek.
Als je beweert dat het een wijdverbreid misverstand is dat er minder zuurstof is bij warmer water, mag ik dit toch ontkrachten. Niet?
Niet iedereen heeft een bak waarbij er 100% verzadiging is, en niet iedereen heeft veel planten.
Als je echt wil weten of dit bij jou situatie van toepassing is, kan je dit doen met een proefopstelling.
Ik ken meerdere gevallen waarbij er een oxidator in/bij het filter werd geplaatst omdat er te weinig zuurstof in het filter was.
In dat geval een verwarming bij een filter plaatsen zorgt dus alleen maar voor minder zuurstof, waarbij het probleem dus groter word.
 
Eerlijk gezegd gaat het hele zuurstof/temperatuur verhaal me idd een beetje boven mijn pet. Ik wil niemand tegen het zere been schoppen en jullie zullen hier waarschijnlijk veel meer ervaren in zijn dan ik.

Ik heb zelf eigenlijk een nogal simpele redenering. Please correct me if i'm wrong!
Bij het originele Juwel binnenfilter (inmiddels verwijderd) zit de verwarming toch ook dicht bij de instroom? Of is dit middels een wandje gescheiden van elkaar? Ik weet dat bijvoorbeeld Eheim externe filters maakt met ge�ntergreerde verwarmingselementen. Als dit zuurstoftechnisch niet verantwoord is, waarom maken ze die dan en kopen mensen deze filters?

Misschien is dit allemaal een beetje kort door de bocht maar ik hoop dat jullie begrijpen waar ik op doel.

Ik heb de flipper net onder de uitstroom geplaatst en de verwarming mede door ruimtegebrek heel eigenwijs toch boven de instroom laten hangen. Vooralsnog kijk ik het zo nog even aan. Veranderen kan altijd nog maar dan moet ik met planten etc gaan schuiven wat ik liever niet doe.

Nog even een vraagje over de flipper. Hoe kan ik aan de flipper zien of hij zijn werk doet? Kan je bij een goede werking daarvan bijvoorbeeld de Co2 belletjes van onder naar boven zien lopen? Vooralsnog zie ik niets maar de bellenteller doet wel gewoon zijn werk.

En...wanneer kan je gaan merken dat de Co2 goed opgenomen wordt in je bak? Ik heb wel eens gelezen dat de planten zuurstofbelletjes gaan afstoten. In welk tijdsbestek kan je dat gaan zien?

Gr Robin
 
Of het een probleem is hangt van aquarium tot aquarium af.
Of het bij jou een probleem kan zijn, zal je na verloop van tijd wel merken.
Bij een interne filter zal dit minder snel een probleem zijn omdat deze zuurstof uit de lucht kan halen, een potfilter kan dit niet.
Welke problemen er dan opduiken kan ook weeral verschillend zijn.
Minder zuurstof in het filter zorgt voor meer anaerobe bacteri�n en minder aerobe bacteri�n, wat dus de stikstofcyclus be�nvloed.

Wat de fabrikanten betreft.
Als er vraag naar is zal iemand het wel maken, of het nu goed of slecht is.
Hierbij zeg ik dus niet dat het per definitie slecht is, hangt volledig af van het aquarium.


Of er belletjes komen door verzadiging hangt ook af van de hoeveelheid co2 die je toevoegt en wat voor/hoeveel planten je hebt, en of ze genoeg voeding hebben om te groeien.
Mijn ondervindingen zijn hier heel verschillend over.
Bij een zeer dicht beplant aquarium had ik dit veel sneller en al na een 2 tal uur met een co2 gehalte van ong. 18mg.
Bij wat minder beplant aquarium kreeg ik dat pas na een uur of 5 met co2 gehalte van ongeveer 30mg.
Het hangt er ook vanaf welke planten je hebt, bij de ��n gaat het al wat sneller als de ander.

Als je het co2 gehalte weet voor dat je de flipper erin gezet hebt en je meet het nu, dan weet je onmiddellijk of het al dan niet werkt.
Deze kan je berekenen door je ph en kh te meten.
 
Zuurstof wordt ook uit het water onttrokken ,he,bij doorstroming.
Daarom ook ,Filter moet door blijven stromen,dus regelmatig nazien,op dichtslibben slangen,en filter.
Een vervuild filter stroomt niet goed door.



En daar kom jij Bp.weer om de hoek kijken,met...
Minder zuurstof in het filter zorgt voor meer anaerobe bacteri�n en minder aerobe bacteri�n, wat dus de stikstofcyclus be�nvloed.


En,de verwarming in het filter,kan best,omdat er een koele stroming door het filter gaat.
Heeft ook zuurstofopname door het aquawater.
 
Duidelijk verhaal.

@ Backplay: Hoe zou ik kunnen merken dat het zuurstofgehalte minder wordt in mijn bak? Door overmatige algengroei of bijv het gedrag van mijn vissen?
Ik heb afgelopen vrijdag met mijn nieuwe testkoffer alle waarde's gemeten en kwam toen op een Co2 gehalte van 10 mg wat dus aan de lage kant was. Ik heb sinds zaterdag het bio C02 systeem er in staan maar is eigenlijk gisteren pas echt goed gaan werken. Ik heb nu zo'n 6 a 10 bellen per minuut wat volgens Dennerle normaal is bij dit systeem. Ik zie nog geen zuurstofbelletjes op de plantjes. Aanstaande vrijdag wil ik nogmaals de druppeltest gaan uitvoeren om te zien of oa de Co2 zichtbaar is verbeterd.

@ Bertus: Ik heb het idee dat de uitsroom ietsje minder begint te worden. Ik heb wat nieuwe planten besteld en wil de dag nadat ik ze geplant heb mijn filter gaan schoonmaken. Dit ivm het gerommel in de bak met zweefvuil etc tot gevolg. De slangen heb ik eigenlijk nog nooit schoongemaakt en zou eerlijk gezegd ook niet weten hoe ik dat moet doen! Heb je daar speciale 'tools' voor? Er zit wel wat lichte aanslag in de slangen.

En kan iemand me vertellen hoe je de werking van de flipper kan controleren?
 
In de bak zelf zou ik gewoon naar de vissen kijken, of met een o2 meet set.
Heb zulke set nog nooit gebruikt, dus weet niet hoe nauwkeurig dit is.
6 a 10 bellen zegt natuurlijk niet zoveel, dan zou ik eerst je waardes hoeven weten en hoeveel liter je bak heeft.
Zuurstof in het filter meten is iets omslachtiger.
Bij een filter dat dicht is zou je de stikstofcyclus voor en na de filter kunnen meten, met en zonder verwarming voor de inlaat.
Of het zuurstofgehalte dat met en zonder verwarming uit de filter stroomt.
En zo kijken of dit een effect heeft.
 

Terug
Bovenaan