Wat is er nieuw

Ideale waterwaarden

  • Onderwerp starter Onderwerp starter OVL
  • Startdatum Startdatum
O

OVL

Guest
kan iemand mij de ideale waterwaarde geven voor 550 liter netto tank, vele planten,
redelijk veel vissen (guppy's, platty's, neons en een paar bodemvissen

Een CO2 erbij met controller

Mijn temperatuur is normall 25� (door de warmte buiten nu iets hoger.

Mjn PH is 7
mijn KH is 9
mijn GH is 11
NItraat 5
PO4 0,02
FE is 5

Ik ververs zo'n140L osmose water om de 2 weken
Ik dacht dat de nitraat rond de 20 moest zijn en de P04 rond 1:16 verhouding van Nitraat?
Ik voeg un Nitro bij 10ml per 500 L en Fosfo 10ml per 500L, maar hoeveel keer moet ik dit doen? elke dag tot de waarden goed zijn of 1x per week?

Graag jullie expert advies aub
 
Dag OVL,

De "ideale" waterwaardes, hangen voornamelijk af van factoren:

1) De waterwaardes van het water dat uit je kraan, osmoseapparaat of regentoin komt.
2) De regio(s) waarvandaan jouw planten en vissen komen (inllezen!!)
3) de soorten die jou bijzonder aanspreken.
 
De verhouding nitraat/fosfaat is niet zo van belang en het is belangrijker dat je van beide voldoende aan voeding in de bak hebt.
Bij een gemiddelde bak is een gehalte van 15/1 in de regel al meer dan voldoende. Je kan het ook doseren en na een week weer meten om te bepalen wat je bak ongeveer heeft verbruikt in ��n week en daar dan je toevoegingen op afstemmen.
Zelf voeg ik met de EI 1x per week de voeding toe.
 
OK bedankt voor de info.

Nog een vraagje ivm nitraat, hoe komt het dat dit zo laag ligt? Ververs ik teveel en moet ik overgaan tot
1 x elke 3 weken verversen?
 
Als je alleen met osmose water ververst, dan komt er helemaal geen nitraat in het aqua! Ook geen andere stoffen.

Ik verwonder mij over de PH van 7 als je ALLEEN met osmose ververst en ook nog om de 2 weken.
Ook je KH en GH zijn voor osmose water erg hoog.

Ter vergelijking:

Ik gebruik voor mijn 340 liter bak bijna uitsluitend regenwater. Er is een redelijk groot planten en vissenbestand. Ik ververs 40% elke 4 weken, onder toevoeging van Aquatan en Duplaplant.
Ik gebruik Co2, elektronisch gestuurd. Geen voedimngsbodem en 3 filters met een capaciteit van 5 x de bakinhoud per uur, samen.

Waterwaardes zijn vrij stabiel: PH 6.5 tot 6.9 ( dan komt CO2 in)
Gh 5; Kh 3, Nitraat 5, fosfaat 7, ( regenwater bevat door vogelpoep redelijk wat fosfaat)

Daarnaast veel licht boven de bak ( 12000 lumen stroom gedurende 9 uur). Geen algen, vissen worden stokoud. Doe het al bijna 20 jaar zo.

Laatste echte aanpassingen: Skimmer op pomp 3 en Purigen in de filter.
 
Ik ververs om de 2 weken zo'n 140L met osmose water, heb veel vissen en veel planten. ik probeer echter de waterwaarden goed te krijgen (volgens wat ik lees)
Maar ik moet zeggen dat de vissen en garnalen het heel goed doen.
Ook de planten groeien goed.
De vraag is dan: probeer ik enkel de waterwaardes goed te krijgen volgens wat ik lees,(omdat ik tracht alles perfect te krijgen)
of laat ik gewoon alles zoals het nu is, daar beestjes en planten het ok doen????


BigSmoke zei:
Als je alleen met osmose water ververst, dan komt er helemaal geen nitraat in het aqua! Ook geen andere stoffen.

Ik verwonder mij over de PH van 7 als je ALLEEN met osmose ververst en ook nog om de 2 weken.
Ook je KH en GH zijn voor osmose water erg hoog.

Ter vergelijking:

Ik gebruik voor mijn 340 liter bak bijna uitsluitend regenwater. Er is een redelijk groot planten en vissenbestand. Ik ververs 40% elke 4 weken, onder toevoeging van Aquatan en Duplaplant.
Ik gebruik Co2, elektronisch gestuurd. Geen voedimngsbodem en 3 filters met een capaciteit van 5 x de bakinhoud per uur, samen.

Waterwaardes zijn vrij stabiel: PH 6.5 tot 6.9 ( dan komt CO2 in)
Gh 5; Kh 3, Nitraat 5, fosfaat 7, ( regenwater bevat door vogelpoep redelijk wat fosfaat)

Daarnaast veel licht boven de bak ( 12000 lumen stroom gedurende 9 uur). Geen algen, vissen worden stokoud. Doe het al bijna 20 jaar zo.

Laatste echte aanpassingen: Skimmer op pomp 3 en Purigen in de filter.
 
Laat ik het zo stellen, als jouw planten en vissen het goed doen, er nauwelijks alggroei is en JIJ tevreden bent, dan laat alles bij het oude!

Praktijk is altijd weerbarstiger dan de theorie en je werkt tenslotte met levende have, het is geen automaat!

Daarom, ga vooral zo door en wijzig NIETS.
 
Ik moet eerlijk zijn, mijn rode planten doen het iets minder, de fe is nogthans 5 .
Bedankt voor de inof bigsmoke, zal de raad volgen
 
OVL zei:
Ik moet eerlijk zijn, mijn rode planten doen het iets minder, de fe is nogthans 5 .
Bedankt voor de inof bigsmoke, zal de raad volgen

Ijzer gehalte is veel te hoog.
Je kunt rustig max 0,5 aanhouden.

Ik heb recentelijk gelezen dat planten al uit de voeten kunnen met 0.01 ppm bij een nitraat van 10 ppm.

Waar veel mensen niet bij stilstaan is dat bepaalde mineralen ook de opname van andere mineralen kunnen remmen. Hierdoor ga je steeds meer toevoegen.

Ook schijnt het een fabel te zijn dat rode planten meer ijzer nodig hebben.

Edit:

Altijd laten zien waar je de info vandaan hebt.
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/it ... n-of-onzin
 
En bij ijzer zou ook van belang zijn : welke ijzer (Fe2+ of Fe3+) en is deze effectief beschikbaar voor planten (ijzer uit voedingspreparaten zou eenvoudig binden).
Daarmee wordt het ook meteen lastig om exact te zeggen wat dat ijzergehalte van 5 concreet betekent voor de planten.

Het fijne kennen ondergetekenden er ook niet van. Maar dit zou kortgezegd het verhaal zijn zoals wij het meekrijgen uit diverse bronnen.
 
Mascha&Ivo zei:
En bij ijzer zou ook van belang zijn : welke ijzer (Fe2+ of Fe3+) en is deze effectief beschikbaar voor planten (ijzer uit voedingspreparaten zou eenvoudig binden).
Daarmee wordt het ook meteen lastig om exact te zeggen wat dat ijzergehalte van 5 concreet betekent voor de planten.

Het fijne kennen ondergetekenden er ook niet van. Maar dit zou kortgezegd het verhaal zijn zoals wij het meekrijgen uit diverse bronnen.

Dat klopt. Echter de testjes meten toch gewoon totaal ijzer. Echter de kans dat 3 waardig ijzer in oplossing zit, als er ook fosfaat aanwezig is, is nagenoeg nihil. Dus kun je zeggen dat ze het 2 waardig ijzer (chelaat gebonden) meten.

Daarnaast gebruiken planten 2 waardig ijzer. Maar het meeste ijzer wordt via de wortels opgenomen.
En juist in de bodem gebeurd iets moois.
3 waardig ijzer wordt daar door bacteri�n omgezet in 2 waardig ijzer. Dus daarom kun je ook lateriet en kleibollen toevoegen. Bestaan uit onoplosbaar 3 waardig Ijzeroxide.
 
Als ijzer goed is gechelateerd dan wordt het niet zo snel gebonden dacht ik maar het fijne is me oo niet bekend.
In de regel is voor veel planten 0,2mg al genoeg.
 
Ik ben noodgedwongen wat meer onderzoek gaan doen. Want ik heb (met een JBL testje) een onmeetbaar laag Ijzergehalte IN het water. Dit komt door de UV lamp. Alle Ijzer die ik toevoeg is binnen paar uur gereduceerd tot 0 en een beetje.
Maar de planten doen het juist uitstekend. Er zitten klei bollen (JBL) in de bodem. En voeg dagelijks sporen toe.
 
Dus de UV lamp heeft invloed op het ijzer Marcel?? Dat wist ik ook niet dus.
 
biljoenblik zei:
Mascha&Ivo zei:
En bij ijzer zou ook van belang zijn : welke ijzer (Fe2+ of Fe3+) en is deze effectief beschikbaar voor planten (ijzer uit voedingspreparaten zou eenvoudig binden).
Daarmee wordt het ook meteen lastig om exact te zeggen wat dat ijzergehalte van 5 concreet betekent voor de planten.

Het fijne kennen ondergetekenden er ook niet van. Maar dit zou kortgezegd het verhaal zijn zoals wij het meekrijgen uit diverse bronnen.

Dat klopt. Echter de testjes meten toch gewoon totaal ijzer. Echter de kans dat 3 waardig ijzer in oplossing zit, als er ook fosfaat aanwezig is, is nagenoeg nihil. Dus kun je zeggen dat ze het 2 waardig ijzer (chelaat gebonden) meten.

Daarnaast gebruiken planten 2 waardig ijzer. Maar het meeste ijzer wordt via de wortels opgenomen.
En juist in de bodem gebeurd iets moois.
3 waardig ijzer wordt daar door bacteri�n omgezet in 2 waardig ijzer. Dus daarom kun je ook lateriet en kleibollen toevoegen. Bestaan uit onoplosbaar 3 waardig Ijzeroxide.
Dat is Helaas ook een aquarium fabel, in de "echte wereld" kunnen planten dit wel.
Langs de wortels kunnen de planten Fe+++ opnemen via strategie I en II, Google dat maar eens.
Zolang het in een chelaat zit kunnen ze zowel Fe++ als Fe+++ opnemen via de bladeren. Planten zetten zelf het Fe+++ dan om naar Fe++. Er zijn er die het chelaat helemaal opnemen en het ijzer en chelaat verwerken, en er zijn er die het chelaat laten binnendringen, het ijzer strippen en het chelaat terug afstoten.
Als je planten voeding koopt met Fe++ in, zit er na het productieproces idd Fe++ in. Maar wat als het flesje lang staat, je het hebt open gedaan of de moment dat je het in je aquarium gooit, wat gebeurt er dan met de Fe++?
Fe++ chelaten hebben ook een lagere stabiliteits constante, dus die gaan ook (veel) minder lang mee.
 
Backplay:

Dus het maakt eigenlijk niet uit dat er 3 waardig ijzer in de bodem zit, dat kunnen planten dus ook opnemen. En als het ijzer via fosfaat neergeslagen in de bodem zit, dan hebben ze dubbel plezier? Fosfaat en ijzer via de wortels?

Dan is het dus ook niet zo erg, dat er in de waterkolom nagenoeg geen ijzer te meten valt ( onder de detectiegrens van het testsetje) met een icp zul je altijd wel ijzer meten.
 
Het moet wel oplosbaar zijn eer planten het kunnen opnemen, een hapje ijzer uit wat klei of een spijker nemen kunnen ze niet, en dan zijn ze dus niet veel met ijzerfosfaat. De omstandigheden in de bodem gaan dan bepalen of het terug opneembaar word.
Er zijn heel wat, vooral zure, bodems (regenwoud b.v.)waar er heel wat fosfaat in de bodem zit, maar het niet beschikbaar is voor de planten. Meestal hangt het dan aan aluminium of ijzer vast. Er zijn wel wat manieren waar er terug iets beschikbaar word, maar dat gaat meestal veel trager als het binden als de omstandigheden dezelfde blijven.
Bij een aquasoil zie je dit heel goed. De eerste tijd neemt die massa's fosfaat op, omdat het met aluminium en ijzer bind in de klei. En als de bodem eenmaal verzadigd is ga je geen verhoging van het fosfaat gehalte krijgen door het terug vrijkomen uit de bodem. Dat zal op kleine schaal en waarschijnlijk ergens diep in de bodem gebeuren, waar je planten er terug iets aan hebben.
Hier zie je bij welke pH fosfaat de neiging heeft om te binden:
EFHbQGcXi9Bd8ZcNCD6wmzNE6EqqRb_W.png


De hoeveelheid ijzer in het water gaat wel bepalen hoeveel een plant ervan gaat opnemen, en hoeveel moeite die er voor moet doen. Het is niet omdat een plant een bepaalde hoeveelheid ijzer opneemt, je ook maar die hoeveelheid in je water moet hebben. Ga je die hoeveelheid in je water doen, gaat die minder opnemen als ervoor. En zo zal die dus ook meer en effici�nter opnemen als je meer toevoegt dan nodig.
Is dus altijd wel zinvol om het meetbaar te houden.
 
Naar mijn ervaring gaat dit ook op voor NO3, PO4, CO2 en andere stoffen.
Als je slechts geeft wat ze verbruiken gaan ze minder verbruiken...
 
Ok, sorry voor de late reactie, maar heb een fout gemaakt bij het intikken van mijn bericht : mijn Fe is 0,20 !!!!!!! Mijn excuses !!
 
JurgenD zei:
Naar mijn ervaring gaat dit ook op voor NO3, PO4, CO2 en andere stoffen.
Als je slechts geeft wat ze verbruiken gaan ze minder verbruiken...
Dat geld idd ook voor de rest van de stoffen.
Als je wat geluk hebt zitten de onder en bovengrenzen van je planten wat op hetzelfde niveau. En als je wat pech hebt moet je hemel en aarde verzetten om toch maar dat ene plantje goed te krijgen. 😀
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan