Ideeën aanvulling/samenstelling visbestand


V

Visman

Guest
Hallo,

Ik krijg binnenkort mijn nieuwe bak van 140x40x50 (lxbxh), en dit gaat een Tanganyika bak worden. Nu heb ik een lijstje met vissen die ik erg graag in de bak zou willen hebben.

Zou ik echter sommige soorten beter niet samen kunnen houden, of wellicht een leuke aanvulling? Of misschien is het zelfs al te vol? Ik hoor het graag. Dit zijn de vissen:
- Lamprologus Occelatus
- Synodontis Lucipennis
- Julidochromis Transcriptus
- Altolamprologus Calvus
- Eretmodus Cyanostictus

Overigens zei mijn aquariumbouwer dat bij deze bakmaat veel klanten een 10mm bodem namen. Zelf dacht ik aan de ene kant dat het wellicht wel handig is gezien de vele stenen, maar aan de andere kant, als ik met tempex werk onder de stenen lijkt 8 mm me ook dik genoeg nietwaar?

Alvast bedankt!
 
50 cm hoogte heb je bij dit bestand niet zoveel aan, 50 diep wel ;)


Eretmodus is lastig (in leven) te houden, o.a. omdat ze stroming nodig hebben (de meeste tanga's *niet*) en omdat ze herbivoren zijn (idem). Het beste houdt je ze samen met Tropheus and Simochromis, niet met 'gewone' tanga's. Ik denk dat je dus beter een keuze kan maken...
 
Hehe, klopt dat dacht ik zelf ook, echter gaat dat niet passen. Anders had ik dat zeker gedaan.

Ah, okee. Dan doen we die er niet bij ;)
 
En het allerbelangrijkste is, dat erets je gehele bestand zullen slopen mits ze de kans krijgen. Vaak wordt er ook maar eentje gehouden wat al fout gaat op den duur, laat staan als je een groepje hebt :)

Verder moet het zeker kunnen bij een juiste inrichting.
 
Okee, dan is dat dus geen vis voor in mijn bak.

Iemand nog een aanvulling op het bestand wellicht?
Tot dusver zou het dan worden:
- 8-10 synodontis lucipennis
- 2 Lamprologus Occelatus
- 2 Altolamprologus Calvus
- 2 Julidochromis Transcriptus
 
Op je Occelatus na, zitten deze soorten toch best veel tussen de rotsen, stort dat je niet? Lijkt mij toch al gauw wat kaal ogen: 2 visjes van 6 cm in een 140 cm bak en dan een grote stapel stenen met her en der een vin eruit ;)

Ik zou er een scholenvis bijzetten.
 
Mooie site voor voorbeeld Tangayika visbestanden ;)
http://tanganyikacichlide.nl/artikelen/ ... sbestanden

mooie voorbeeldjes voor wat mogelijk is :) mijn voorkeur gaat naar het 2de bestandje, maar dat is niet belangrijk :p

Aquarium van 240 liter:
2 Lepidiolamprologus attenuatus (1M/1V)
1 Neolamprologus tretocephalus
6 Synodontis polli "white Zambia"

Aquarium van 240 liter:
2 Altolamprologus calvus (1M/1V)
5 Lamprologus callipterus (1M/4V)
1 Neolamprologus sexfasciatus
10 Paracyprichromis brieni (4M/6V)
6 Synodontis polli "white Zambia"

Aquarium van 240 liter:
2 Altolamprologus calvus (1M/1V)
2 Lamprologus brevis (1M/1V)
10 Cyprichromis leptosoma (5M/5V)
1 Neolamprologus leleupi
5 Synodontis polli "white Zambia"
 
@Boon: Ja, daar heb je wel gelijk in denk ik.
Zou het met een aantal Paracyprichromis erbij niet te vol worden?

@meksjoef: Leuk, die bestandjes ga ik ook even bekijken!
 
Ikzelf denk dat het wel kan, maar zou dan wel een van je rotsbewoners schrappen en/of je school synodontissen inkrimpen.
 
Okee, dan moeten we dat maar doen.

Zonder scholenvis erbij wordt het wel een erg saai geheel denk ik inderdaad ;)
 
Paracyprichromis zou kunnen. Of de gewone Cyprichromissen ook kunnen, weet ik niet. Misschien dat iemand anders je daar over kan adviseren.
 
Visman zei:
Okee, dan is dat dus geen vis voor in mijn bak.

Iemand nog een aanvulling op het bestand wellicht?
Tot dusver zou het dan worden:
- 8-10 synodontis lucipennis
- 2 Lamprologus Occelatus
- 2 Altolamprologus Calvus
- 2 Julidochromis Transcriptus

Zonder de transcriptus of calvussen zou ik een schooltje van 10 (verhouding 50-50) P.brieni yellow cheeck of P.nigripinnis bleu neon toevoegen.
In een bak van 140cm kan dat prima, mogen zelfs wel 12-14 paracyprichromissen zijn.

Maar dan zou ik wel bv de transcriptus schrappen....

Twee stenen hopen maken, eentje tot aan oppervlakte en een lage stapel, net uit het midden een grote steen als sightbreak paar slakkenhuizen her en der verspreid en klaar ben je.
 
Fijn, dan gaat het zoiets worden :)

Bedankt voor de hulp.
 

Terug
Bovenaan