Wat is er nieuw

Idee maar of het kan!!

• Onderwerp starter Onderwerp starter mss
  • Startdatum Startdatum
M

mss

Guest
Hallo Techneuten,

Ik zat met een gedachten, De bedoeling is de kleinste externe filter te vervangen door een grootte, Maar toen dacht ik kun je 2 filters eigenlijk op elkaar aansluiten.

Heb nu dus 2 JBL filters staan en zou je die op elkaar aan kunnen sluiten zo ja hoe ? en wordt de pomp capaciteit groter? of hoe gaat dat in zijn werk?.

Groet
Stijn

Dat kan wel alleen is het helemaal niet verstandig om 2 filters met elkaar te koppelen.

Graag uitleg waarom het niet verstandig is?

Ik denk dat het moeilijk is om deze gelijkmatig te laten lopen, ik vrees dat 1 van de 2 snel kapot zal gaan.

Ben ook benieuwd waarom het onverstandig is eigenlijk..
Al kan ik me voorstellen dat de stroming van de 1 misschien de stroming van de ander teveel gaat tegenwerken.. schijnt niet al te goed te zijn voor de motoren van die dingen.
Persoonlijk zou ik eerder beide pompen afzonderlijk laten draaien. Lijkt me allemaal een stuk overzichtelijker en makkelijker bij onderhoud.

Als je het echt wil doen zet je eerst de pomp met het minste vermogen.
Hij gaat dan er voor zorgen dan de grotere pomp minder hard moet gaan aanzuigen.
Als je het anders gaat doen zal de grote pomp proberen de kleine sneller te laten draaien.
Kan je niet met een Y stuk werken.
Dus een darm die vanuit het aquarium komt en da gesplitst wordt naar de twee filters,
Dan terug een andere Y op de uitlaat zodat de twee filters het water via de zelfde slang terug in het aquarium blaast.
Het is dan natuurlijk goed om de darmen die van en naar je bak gaat van een grotere diameter te gebruiken.

JbMalawi

mss zei:
Graag uitleg waarom het niet verstandig is?

Ten eerste omdat deze filters daar helemaal niet voor bedoeld zijn om het maar streng te zeggen 😉

Zag net in een link van iemand een voorbeeld dat het op deze manier wel goed ging maar blijft een risico.
Komen hier tal van voorbeelden langs dat er iets niet goed gaat met filters dus dan heb je in het geval van gekoppelde filters een dubbel probleem natuurlijk en dat is zonde als je juist in de luxe positie bent om 2 filters op je bak te hebben.

Blijft een boeiend onderwerp, pompen schakelen.

Grappig is dat we blijkbaar geen serieuze gronden hebben om het volledig af te raden. Technisch is er veel voor te zeggen om pompen te schakelen, maar misschien moeten we een paar regels in het achterhoofd houden.

We kunnen pompen in serie schakelen, dan gaat de uitstroom van de eerste pomp in de instroom van de tweede.
Of we schakelen ze parallel, de instroom uit het aquarium splitsen in twee instromen naar de pompen en dan de uitstromen weer aan elkaar koppelen tot een stroom naar het aquarium.

Bij serieschakeling neemt de opvoerhoogte, de druk, toe, de hoeveelheid neemt niet toe. Dus twee pompen van elk 1,5 meter opvoerhoogte en 400 liter per uur worden quasi een pomp met 3 meter opvoerhoogte en 400 liter per uur.
Bij parallelschakeling neemt de hoeveelheid toe, van 400 naar 800 liter per uur, de opvoerhoogte blijft 1,5 meter.

MAAR!

Om een en ander correct uit te voeren moeten we er wel aan denken dat de slangen qua diameter worden aangepast.

Bij serieschakeling neemt de druk toe en dat zie je doordat het water met een veel grotere snelheid het aquarium instroomt. Om het correct uit te voeren zou je de slangen een maat groter moeten nemen omdat de snelheid in de standaard slang te hoog wordt. Een deel van de winst van twee pompen wordt opgevreten door de slangen: wrijving heet dat.

Bij parallelschakeling neemt de hoeveelheid toe, niet de opvoerhoogte, maar dat werkt pas dan goed, als de slangen ook een maat groter worden genomen. Ook hier is wrijving een belangrijke tegenwerkende factor.

Tot zover is er technisch geen vuiltje aan de lucht. Maar er zijn een paar valkuilen.

Als de pompen verschillend van capaciteit zijn, kan de grootste druk de kleinste druk gaan tegenwerken. Vooral als gebruikt gemaakt wordt van een sproeibuis. Dan zal de tegendruk, weerstand, van de sproeibuis, al dan niet in samenspel met te dunnen slangen, het water gemakkelijker de kleine pomp induwen dan naar de sproeibuis. Dan zou je kunnen denken dat dit op lange duur schadelijk is.

Bij serieschakeling van de pompen zou het hele stelsel van slangen, kranen, bochten, sproeibuis, uitgevoerd moeten worden in een grotere maat. Dat kan tot gevolg hebben dat bij de aansluitingen op de pompen verloopstukken gebruikt moeten worden. Dat remt inderdaad wel de doorstroming maar lang niet in die mate waarin te dunne slangen en dergelijke dat doen.

Bij parallelschakeling zou de toevoer uit het aquarium een maat grotere diameter moeten zijn, de splitsing vervolgens naar de diameters van de betreffende pompaansluitingen en dan de stroom weer samenvoegen op de hogere diameter. Aldus blijft elke pomp in zijn comfortzone en wij worden gelukkig.

Met bovenstaande aanpak worden overal op de wereld pompen geschakeld. Water, olie, gas, noem maar op, serie en parallel zonder problemen. Waarom dat bij aquariumpompen niet zou werken is mij een raadsel. Zelfs sommige luchtpompen hebben een schakeling om serie of parallel te draaien.
Verder zijn bijvoorbeeld de Eheims watergekoelde pompen, en, watergesmeerd. Zolang er water door de pomp stroomt wordt het lager niet heet, noch loopt hij droog. Hooguit stop je er stroom in en komt er nauwelijks water uit.

Wie het niet eens is met mijn verhaaltje roept maar...

Misschien kan het forum eens contact zoeken met Eheim ofzo en de vraag droppen?

Als je hebt over filterpotten dan gaat je verhaal van de opvoerhoogte niet op.
Er staat een max hoogt op ivm de druk die er in het systeem komt. Het gaat hier over circulatie pompen en niet om opvoerpompen, daarom ook dat ze zo weinig verbruiken, ze pompen niets omhoog! Enkel in het rond.
De druk in de stijgleiding is evengroot als in de daalleiding,
Je gaat wel iets minder last van de weerstand hebben in de leidingen om dat het vermogen verdubbeld.

JbMalawi

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan