idee voor overstort en type opvoerpomp


weebuster

Member
Lid geworden
17 maart 2020
Berichten
8
Leeftijd
50
Zoals ik in het forum "voorstellen" heb gemeld heb ik zelf een Aquarium geplakt uit plexiglas. 82x50x50 = 200 liter
wat ik ook graag wil is een sump filter onder de bak in het meubel (wat ik nog moet maken) plaatsen.

het wordt een zoetwater aquarium, ik vind malawi's leuk, maar mijn zoon wil graag wat maanvissen, misschien doen we dat wel..

Ik heb alvast een hoop PVC koppelingen, kraantjes, wandoorvoer en bochtjes in huis gehaald, ik wil namelijk met PVC pijp gaan werken, voor de aanvoer 20mm en voor de afvoer (overstort naar de sump) 25mm. (ik kijk naar transparant PVC voor de naar beneden stekende pijp, wordt dit snel vies denk je ? of blijft dat wel helder ?)
ik vraag me af of er leden zijn die voorbeelden van een overstort hebben en daar evt een foto van kunnen plaatsen ?
ik denk zelf aan een T-stuk afgedopt direct aan de bovenkant met wat gaatjes ter hoogte van het absolute maximum niveau, en een pijp naar beneden stekend afgedopt met gaatjes erin. het gat van de wanddoorvoer zou dan komen ter hoogte van het ideaal beoogde nivo.

ik heb ook gekeken naar een dompelpompje en een frequentie geregelde pomp (of in ieder geval een die je traploos harder en zachter kunt zetten) lijkt mij ideaal.

ik kijk naar de Neptune Cor-20, iemand ervaring mee ? of zijn er andere goede alternatieven ?

bedankt !

nog een keer foto van de bak;

4724BAAE-C314-458E-949E-1BC9DEEB83A8.jpeg
 
25 mm afvoer is veel te klein, tenzij je er een hevel van maakt (maar dat werkt dan weer niet icm een bioloog (sump met biologische filtering in)
Doorzichtige buis zal idd zeer snel vies worden.
Verder is je bakje ongeschikt voor malawi en juist genoeg om 1 koppel scalaren in te houden. Dit echter tijdelijk want 2 scalaren alleen is niet zo leuk voor ze.
 
Hevelen ga ik inderdaad niet doen,
Welke maat afvoer zou je adviseren ?
 
ik zou 40 gebruiken.
Weet ook dat je, om een veilige en stille overloop te hebben, je 1 met met kraan moet hebben (die je zo regeld dat hij net genoeg water door kan laten) en 1 net boven het wateroppervlak zonder kraan die dient doet als noodoverloop.
 
k zou 40 gebruiken.
Weet ook dat je, om een veilige en stille overloop te hebben, je 1 met met kraan moet hebben (die je zo regeld dat hij net genoeg water door kan laten) en 1 net boven het wateroppervlak zonder kraan die dient doet als noodoverloop.


bedankt, bruikbare informatie !
 
40mm vind ik beetje overdreven op 200 liter aqua.
mijn 1250 liter aqua heeft een 40mm afvoer met pomp 7000 l/H.
@Nanoe Heeft op 900 liter aqua met 5500 l/H een 32 mm afvoer.

voor jou is die 32 mm echt voldoende.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier kan ik 7000 L/U door 32mm overloop drukken zonder enig probleem.
Dus voor een 200L bakje is dat ook al ruime overkill.
Filters voor dit soort bakken hebben 12/16 of 16/22 slangen, dus pijp 20 (inwendig 16-18 afhankelijk van de wand dikte) zou ook al moeten kunnen, voor wat marge pak je dan 25 en ben je klaar
 
Hier gebruiken wij op 1000 liter totaal (6 bakken + bioloog) 22 mm buizen voor de hevel/overflow (zie filmpje) en die staan aangesloten op 32 mm afvoerbuizen
(voordeel hiervan is dat je geen gaten hoeft te boren in de bodem)
 
juist, 32mm zit daar ook nog tussen. Glad vergeten.
Nu is er een groot veschil tussen het debiet van een hevel en dat van een overloop.
 
ik heb nog geen gaten geboord, ik zat inderdaad aan 32 te denken, met 40 wordt het wel een enorm gat voor zo'n klein bakje. wanddoorvoer 25 heb ik liggen... en een 20 voor de aanvoer.. misschien dat toch 25 ?!
 
Maanvissen is je bak veel te klein voor, voor een visbestand advies zou ik als ik jouw was even een apart topic starten en dan even de maten van de bak erbij vermelden

Qua opvoerpomp heb ik diverse soorten geprobeerd maar ben met de Jecod jebao pomp nog het meest tevreden, heb hem ook bij deze webshop gekocht https://zeeaquarium-winkel.nl/jecod-jebao-opvoerpompen
Goedemorgen,

Deze bak draait nu 2 jaar en het gaat erg goed.
we hebben wat Goerami's, Tetra's en Corydories, Garnalen en een Kreeftje zwemmen.
totaal een stuk of 20 - 25 vissen, ze hebben goed de ruimte.
het water is altijd erg helder en met de verlichting heb ik nu ook het idee dat het lekker loopt. geen extreme algengroei etc.
als filter heb ik een sump van een liter of 25 gemaakt met filter materiaal waar ik een Jecod-Jebao opvoerpomp heb geplaatst. de aanvoer leiding van pomp naar bak is een 25mm pvc pijp welke ik met een huiddoorvoer de bak in laat komen. een 90 graden knietje op gelijmd zodat de flow langs de achterwand stroomt. het oppervlak wordt flink beroert door de flow wat een hoop zuurstof geeft. ik merk dat de vissen de flow prettig vinden. de mate van flow kan ik met een app via de telefoon regelen.
in de bak heb ik een overstort gemaakt van 40mm pvc, afgedopt met een lijmkap waar ik kleine gaatjes in heb geboord. daarnaast een nood overstort geplaatst voor als die van 40 verstopt zou komen te zitten (is nog nooit gebeurd).
 
een paar foto's
 

Bijlagen

  • IMG_1983.jpeg
    IMG_1983.jpeg
    421.2 KB · Weergaven: 67
  • IMG_1985.jpeg
    IMG_1985.jpeg
    321.9 KB · Weergaven: 62
  • IMG_1988.jpeg
    IMG_1988.jpeg
    272.8 KB · Weergaven: 68
Goedemorgen,

Deze bak draait nu 2 jaar en het gaat erg goed.
we hebben wat Goerami's, Tetra's en Corydories, Garnalen en een Kreeftje zwemmen.
totaal een stuk of 20 - 25 vissen, ze hebben goed de ruimte.
het water is altijd erg helder en met de verlichting heb ik nu ook het idee dat het lekker loopt. geen extreme algengroei etc.
als filter heb ik een sump van een liter of 25 gemaakt met filter materiaal waar ik een Jecod-Jebao opvoerpomp heb geplaatst. de aanvoer leiding van pomp naar bak is een 25mm pvc pijp welke ik met een huiddoorvoer de bak in laat komen. een 90 graden knietje op gelijmd zodat de flow langs de achterwand stroomt. het oppervlak wordt flink beroert door de flow wat een hoop zuurstof geeft. ik merk dat de vissen de flow prettig vinden. de mate van flow kan ik met een app via de telefoon regelen.
in de bak heb ik een overstort gemaakt van 40mm pvc, afgedopt met een lijmkap waar ik kleine gaatjes in heb geboord. daarnaast een nood overstort geplaatst voor als die van 40 verstopt zou komen te zitten (is nog nooit gebeurd).


Erg benieuwd ben ik hoe het is gegaan wat betreft eventuele beschadigingen, krassen e.d., op het plexiglas gedurende de afgelopen jaren.
 
Hoi Ben,

Valt erg mee, ik maak het "glas" aan de binnenkant schoon met een schuursponsje. als je een beetje oplet (en je geen steentje tussen je spons en venster krijgt als je gaat vegen) krijg je geen beschadigingen. ik vind het ook erg helder en mooi om doorheen te kijken.
 

Terug
Bovenaan