Wat is er nieuw

Ideeen voor het visbestand (juwel trigon 190)

thijmen

Member
Lid geworden
26 augustus 2025
Nu de verbouwing bijna klaar is kan ik mijn aquarium van 190 l opzetten. ik heb nu een bak van 100l staan en die moet leeg. Daar zitten verschillende vissen in die ook naar het 190l aquarium.

De ze vissen zitten nu in het 100l aquarium .

(Nog) 1 neontetra
1 Marmerbotia
3 sherry barbelen
4 Indische modderkruipers

Ik vind zelf een borstelneus mooi zou dat kunnen met het huidige visbestand,en zijn er andere vissen die er bij kunnen?

Een borstelneus kan daar prima bij. Houdt het wel bij eentje, anders heb je binnen de kortste keren een bak vol borstelneuzen.

Zowel neontetra's als botia's als sherrybarbelen zijn groeps/scholenvissen. Het ligt dus voor de hand om hen weer terug gezelschap te geven.

Als je dat niet wilt, waar zit je dan zelf aan te denken? Koppeltje mooie (half)dwergcichliden? Scholenvisje?

Ik vind persoonlijk maan vissen erg mooi

De kleinste soort maanvissen zouden daar op zich wel inkunnen, maar zorg wel voor voldoende zichtbrekers en een lage bodem.

Een pseudocrenilabrussoort zou ook leuk zijn, die zijn ook kleurrijk en die hebben wat meer ruimte dan maanvissen.

Laatst bewerkt:

Een harem apistograma is ook mooi ik weet aleen niet welke ondersoort.

Ik was het vergeten te noemen in het eerste bericht maar ik heb ook 3 japonica garnalen.

Even iets anders maar ik heb nu het 190l aquarium gevuld

1000038479.jpg

De planten en de stenen zijn nog niet binnen ik heb aleen de stenen en decoraties uit het 100l aquarium er in gedaan

Veel onderzoek later ben ik eruit

15-20 hemelse pareldanios
10 extra sherrybarbelen
4 zebraslakken
1 koppel dwerggournami's
1koppel apistogramma borellii
1 l144/borstelneus

Bij de vissen die ik nu heb
(De laatste neontetra is ook gesneuveld)

Houd je er rekening mee dat de kans groot is (>80%) dat dwerggroerami's het iridovirus bij zich dragen?

Houd je er rekening mee dat de kans groot is (>80%) dat dwerggroerami's het iridovirus bij zich dragen?
Daar heb niet aan gedacht ik heb nog nooit goernami's gehad. hoe kan je dat voorkomen?

Leuk om te zien dat je ook dit aquarium hebt, die van mij is net 6 weken in bedrijf! Ik heb nu: 10 guppen (mannetjes, verschillende varianten), 5 chinese Danio's en 5 Japonica garnalen. Er komen over enkele weken waarschijnlijk nog 5 a 6 Corydoras en Otocincli bij en dan is er overal in de bak genoeg activiteit.... Jammer trouwens dat mijn mooiste guppen bijna altijd heel hoog in het water zitten en je ze dan achter de rand bovenin moeilijk ziet. Ik heb met een extra plint de kast en dus ook het aquarium trouwens wel verhoogd, dan kijk je er beter in (wel opstapje nodig met schoonmaken nu). Ik vind het leuk dat het gebogen glas de vissen uitvergroot. Een gup met een mooie staart die wat verder achterin zwemt lijkt heel groot. Ik heb er dus allemaal echt kleine vissen in zitten die goed samen kunnen en in verschillende zones van het aquarium zitten.

Laatst bewerkt:
Daar heb niet aan gedacht ik heb nog nooit goernami's gehad. hoe kan je dat voorkomen?
Voor zover ik weet kun je dat alleen voorkomen door geen dwerggoerami's uit de groothandel te kopen en naar een hobbyist op zoek te gaan die zelf (gezonde) nakweek heeft.

. Jammer trouwens dat mijn mooiste guppen bijna altijd heel hoog in het water zitten en je ze dan achter de rand bovenin moeilijk ziet.

Ik heb het aquarium iets minder gevuld dus als er vissen bovenin zitten kan ik ze nog zien

Ziet er leuk uit, een goede start. Weer compleet anders dan bij mij in hetzelfde aquarium. Captain Hook is nog wat kwijtgeraakt zie ik. Blijft het schoon en helder? Bij mij werd het pas helemaal top nadat ik de garnalen er in had gezet.

Laatst bewerkt:
Ik zie anubias erg dicht bij (in?) de grond staan. Die is niet gelukkig als je z'n wortelstok onder het grint stopt.

Ik zie behoorlijk wat algen en dat kan normaal zijn bij een opstartend aquarium, maar voldoende plantenvoeding helpt ook in het begin al heel veel. Wat geef je ze?

Ik zie behoorlijk wat algen en dat kan normaal zijn bij een opstartend aquarium, maar voldoende plantenvoeding helpt ook in het begin al heel veel. Wat geef je ze?
ik dien co2 toe en er zit een voedings bodem in ik heb nog geen vloeibare voeding gegeven

Ik zie anubias erg dicht bij (in?) de grond staan. Die is niet gelukkig als je z'n wortelstok onder het grint stopt.
ze zeiden bij de winkel dat je anubias moest planten in de bodem maar achteraf nooit luisteren naar adviesen van de lfs

Bij mij vertelden ze het gelukkig wel goed. Ik wist het zelf ook niet. Zo dus (je ziet het touwtje nog waarmee hij vast zit...) Groeit geweldig en heeft al een nieuw blad.

Bijlagen

• fd78737a-8586-402b-aad5-f09cb907870a.jpg
    fd78737a-8586-402b-aad5-f09cb907870a.jpg
    190.3 KB · Weergaven: 3
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan