Identificatie bewoner - 4cm lang, doorschijnend groen, scherp ingesneden licht oranje vin - zie foto's.


B

Beresterk

Guest
Kan iemand mij helpen met de identificatie van deze bewoner. Kwam mee met een aankoop, maar feitelijk best heel mooi: 4cm lang, doorschijnend groen, scherp ingesneden licht oranje vin - zie foto's. Heeft het naar zijn zin in mijn zoetwater tropisch aquarium. Heeft iemand een idee? Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • Fish 1.jpg
    Fish 1.jpg
    31 KB · Weergaven: 112
  • Fish 2.jpg
    Fish 2.jpg
    32.8 KB · Weergaven: 108
  • Fish 3.jpg
    Fish 3.jpg
    33.5 KB · Weergaven: 114
Nog 2 foto's. Kan misschien helpen. Rond de pupil heeft de vis een oranje randje, in dezelfde kleur als de vin. Vis zwemt altijd in het midden van het aquarium. Absoluut geen gulzige eter.
Fish 4.jpg
Fish 5.jpg
Fish 5.jpg
 
Ik dacht in eerste instantie direct aan Rasbora borapetensis, maar dan zou de staart eigenlijk iets roder moeten zijn.
Bij R. sarawakensis is die inderdaad licht-oranje, maar volgens mij komt die in de handel zelden of nooit voor.
 
Daar lijkt-ie wel heel erg op. Ik lees op de engelse Wiki-pagina dat hij weinig in de handel voorkomt, maar wel eens meekomt met wildvangvissen uit Borneo. Er is nog geen melding van voortplanting in gevangenschap.
 
Dank u Paddy.K en Giebeltje voor uw reactie. Rasbora Sarawakensis is het zeker niet. Daarvoor is de vis veel te groenig, en de R. Sarawakensis te oranje over het geheel. Wat mij vooral opvalt is dat de vis zo doorschijnend is. Eerder een zweem van groen. En een duidelijke zwarte streep, zoals bij de Rasbora Borapentensis heeft de vis in realiteit ook niet. De foto's vertekenen een beetje de centrale graat als een zwarte streep. Maar die is er niet echt. Bovendien -en anders dan de Rasbora Borapentenis- is de achter- en rugvin duidelijk oranje tot in de uiteinden ........ ik weet het niet?
 
misschien Rasbora dusonensis of R. tornieri... diep ingesneden staart en kleuren zouden kunnen passen maar tis moeilijk.
met welke aankoop kwam hij mee?
 
Ik denk dat dit een jonge vis is van een van de genoemde soorten, vandaar de doorschijnendheid. De laatste twee zijn in ieder geval een stuk groter dan 4 cm.
 
Dank Akwarium en Giebeltje voor uw reactie. Qua kleur en tekening zou Rasbora tornieri wel eens kunnen kloppen. Anders dan R. dusonensis is de staartvin niet afgebiesd met een zwarte rand en mist een duidelijk zwarte streep, zoals bij R. borapetensis. Wel duidelijk een oranje staart- en rugvin tot de uiteinden. Ik lees idd dat R. tornieri tot 8-9cm kan worden. Dat is hij (?) duidelijk nog niet. Deze fraaie vreemdganger kwam mee met een groepje Pseudomugil paskai ..... Ik gun hem wel wat soortgenootjes.
 
de kleur in de vinnen en lichaamsvorm doet me er aan denken, maar ik heb alleen de dusonensis ooit in het echt gezien. Dus absoluut niet zeker, er zijn heel veel rasbora soorten waarvan er maar een handvol in de handel zijn...
 
Pseudomugil paskai komt uit Papua Nieuw Guinea, het kan best zijn dat deze jonge Rasbora ( die dus zijn definitieve kleur nog niet heeft) er via de tussenhandel bij is gekomen. Even wachten tot hij/zij is uitgegroeid, en dan weet je uit welke regio hij afkomstig is.
 
Dank Paddy K, Akwarium en Giebeltje. Dus zeer waarschijnlijk een Rasbora species als bijvangst, mogelijk R. tornieri. Ben zeer content met uw antwoorden. En met de vis. Soortgenoten er voor hem bij vinden zal wat lastig zijn. Als u dat wilt, rapporteer ik over een paar maanden nog eens terug hoe deze immigrant zich heeft ontwikkelt. Hartelijk dank voor de moeite.
 
Dat zou erg leuk zijn, ik ben heel benieuwd wat voor visje het uiteindelijk is. En graag gedaan hoor, ik vind dat wel leuk, visjes determineren:cool:
 
Deze fraaie vreemdganger kwam mee met een groepje Pseudomugil paskai .

Ik ben grote fan van Pseudomugil paskai!!
Ik ben wat nieuwsgierig omdat ik er zelf ook heb (met enkel oto's als gezelschap) en vooral omdat ik ze fantastisch vind.
Zowel qua looks als qua gedrag!

En aangezien ze niet zo courant gehouden worden vind je relatief weinig info of ervaringen.
Ik vraag me vooral af hoe hun gedrag is wanneer ze niet de enige (of niet de grootste) soort in de bak zijn.
Dus:
In wat voor bak heb je ze (welke medebewoners, grootte van de bak, inrichting van de bak)?
Hoe is hun gedrag in het algemeen en tov medebewoners?
 
Ik heb even geGoogled, en dat lijkt me inderdaad jouw vis!
Ik ben dan wel benieuwd met welke andere Afrikaan die naar Nederland kan zijn meegelift.
Sowieso wel een heel mooi visje, hoewel niet héél makkelijk te houden. Maar soortgenoten zullen waarschijnlijk wel te vinden zijn.
 

Terug
Bovenaan