Identificatie Pauwooggrondel man/vrouw


basvnd

Member
Lid geworden
19 januari 2022
Berichten
20
Leeftijd
30
Goedemorgen,

Ik heb nu ruim een half jaar een ‘koppel’ Pauwooggrondels (zeer klein gekocht). Inmiddels zijn ze fors gegroeid en verhuisd van de 100L naar de Rio 180. Nu heb ik al langer mijn twijfels of het daadwerkelijk om een koppel gaat, en nu ik ze verder zie groeien, twijfel ik steeds meer. Aangezien ik vandaag naar de LFS wil om het koppel uit te breiden, is het wel belangrijk te weten of het om M/M of M/V gaat. Want, bij twee mannen schaf ik twee vrouwen aan. Anders slechts een vrouw.

Waarom twijfel ik? Ook de ‘vrouw’ heeft vanuit bepaalde hoeken een enigszins bultvormige kop. Qua vinnen + kleur doen beiden nauwelijks voor elkaar onder. De vrouw heeft géén geel gekleurde buik. Na een jaar is er niet gekoppeld en zijn er geen eieren afgezet.

Daarentegen heeft de duidelijke man een rode/wazige waas over zijn ogen, de potentiële vrouw niet. Is er enkel af en toe wat agressie rondom eten, maar geen man/man territoriaal gedrag. Pronkt de man wel zo nu en dan.

Kortom ik twijfel. Zelf denk ik dat het om een dominante man + niet dominante man gaat.

Foto 1 is overduidelijk de man.
Foto 2 is de potentiële vrouw met man achter Catappa.
Foto 3 is de potentiële vrouw alleen op de voorgrond.
Foto 4 is beiden achter de Anubis met de man pronkend achter de potentiële vrouw.

Alvast bedankt.
Bas van Dongen
 

Bijlagen

  • 989B9D8B-2F9C-463A-9206-0004F920B7C4.jpeg
    989B9D8B-2F9C-463A-9206-0004F920B7C4.jpeg
    213.3 KB · Weergaven: 76
  • BD55B627-D346-4B93-B513-B8F7CBB49025.jpeg
    BD55B627-D346-4B93-B513-B8F7CBB49025.jpeg
    169.1 KB · Weergaven: 81
  • FFE962F1-B68E-4170-AF9C-3C33805B7DAE.jpeg
    FFE962F1-B68E-4170-AF9C-3C33805B7DAE.jpeg
    156.9 KB · Weergaven: 77
  • 70066FB2-17CF-4143-B57A-1DD1DAD1E5A6.jpeg
    70066FB2-17CF-4143-B57A-1DD1DAD1E5A6.jpeg
    182.7 KB · Weergaven: 78
Bedankt. Deze video's had ik ook al gezien. Dat het onderscheid daar zo duidelijk blijkt, maakte mijn twijfel ook alleen maar groter. Dat jij dit nu ook bevestigt, betekent dat ik gewoon voor de aanschaf van twee vrouwen ga. Op zich gaat het tussen de huidige 2 mannen al maanden prima. Genoeg ruimte en schuilplekken. Alleen bij het voeren is er een duidelijk dominant.
 
Je kan ook nog even wachten of er meer reacties komen maar gelet op de bouw gok ik op mannen. Mijn vrouwen hadden ook een kop zoals die uit de link.
 
In dat geval kan 1 man en 3 vrouwen ook geen kwaad ;). In ieder geval beter dan 2 mannen, 1 vrouw.

Overigens dus 2 vrouwen aangeschaft, waarvan ik echt 100% zeker weet dat het vrouwen zijn. Gezien het gedrag met de twee nieuwe vrouwen, weet ik inmiddels ook 100% zeker dat het om 2 mannen ging.

Nogmaals bedankt.
 
Mooi dat het is geregeld en zorg wel voor voldoende beschutting want hier was de man soms erg veel bezig met de vrouw en die kreeg amper rust.
 
In dat geval kan 1 man en 3 vrouwen ook geen kwaad ;). In ieder geval beter dan 2 mannen, 1 vrouw.

Overigens dus 2 vrouwen aangeschaft, waarvan ik echt 100% zeker weet dat het vrouwen zijn. Gezien het gedrag met de twee nieuwe vrouwen, weet ik inmiddels ook 100% zeker dat het om 2 mannen ging.

Nogmaals bedankt.
Dan krijg je natuurlijk wel dat de 2 mannetjes gaan strijden tenzei ze duidelijk koppeltjes zouden gaan vormen. Maar zou dat snel uit de hand lopen?
 
Ik verwacht van wel.. Alternatief was nog meer vrouwen kopen. Ze zitten in de rio 180. Veel beplanting, stenen en meerdere stukken hout. De mannen onderling hebben voorheen niet gevochten (in een 100L). Ik denk dat, aangezien ik ze al langer heb, de pikorde tussen de twee al geruime tijd duidelijk is. Ook nu zie ik dat ze zich voornamelijk in hun eigen deel van het aquarium ophouden. De een bij het hout, de ander bij de rotspartij. De vrouwen zijn al op kleur en houden zich voornamelijk bij de dominante man rondom het hout op. De andere twijfelman houdt zich afzijdig.

Over de beschutting gesproken, er zit ook een school epiplatys annulatus in. Deze school wordt gestaag groter omdat zelfs de jongen vanwege de beschutting aan de pauwogen weten te ontsnappen ;). Dit geldt ook voor het groepje endlers én blauwoogjes.
 
pikorde tussen de twee al geruime tijd duidelijk is
Zo gauw er hormonen in het spel komt weet ik niet of dat nog terzaken doet. Je weet hoe mannen kunnen zijn 😁 mn katten spuit ik soms nat met water als ze niet luisteren..? Als dat niet werkt een timeout stoel in de hoek neer zetten dat schrikt ze vast af! This afwachten ben ik bang voor, je weet maar nooit, misschien zitten ze zo lang bij elkaar, gaan ze met elkaar dr van door en kijken ze niet om naar de vrouwtjes. Je weet het het niet 🤷😂
 
Zo gauw er hormonen in het spel komt weet ik niet of dat nog terzaken doet. Je weet hoe mannen kunnen zijn 😁 mn katten spuit ik soms nat met water als ze niet luisteren..? Als dat niet werkt een timeout stoel in de hoek neer zetten dat schrikt ze vast af! This afwachten ben ik bang voor, je weet maar nooit, misschien zitten ze zo lang bij elkaar, gaan ze met elkaar dr van door en kijken ze niet om naar de vrouwtjes. Je weet het het niet 🤷😂
Zit wel wat in 😂. Maar ach, in principe heb ik er vertrouwen in en houd ik het goed in de gaten. Anders mag meneer A of B terug naar de 100L haha. Dat laatste hoop ik niet. Mag toch verwachten dat ik ergens een keer wat kweek van ze terug krijg. Bij de LFS gaan ze inmiddels boven de 10,- p.s.. Twee koppels, flinke kroost.. een aantal van de vrouwtjes behouden en ik zie een goudmijn 😂
 
Zit wel wat in 😂. Maar ach, in principe heb ik er vertrouwen in en houd ik het goed in de gaten. Anders mag meneer A of B terug naar de 100L haha. Dat laatste hoop ik niet. Mag toch verwachten dat ik ergens een keer wat kweek van ze terug krijg. Bij de LFS gaan ze inmiddels boven de 10,- p.s.. Twee koppels, flinke kroost.. een aantal van de vrouwtjes behouden en ik zie een goudmijn 😂
Ik denk ook inderdaad dat het gauw genoeg merkt. Ze zullen elkaar niet spontaan binnen 5 minuten verslonden hebben lijkt me in iedergeval en jij kent je vissen het beste. Maar hormonen kunnen snel dingen om laten slaan zo iets hoeft niet perse een aanloop te hebben natuurlijk. Dat is wel het aandachtspuntje daarin denk ik. En in het ergste geval zullen ze elkaar uren door de bak heen kunnen jagen misschien en er een rotzooi van maken dat kan wel wel een ding zijn maar dst merk je dus gauw genoeg in dat geval 😛
 
Inmiddels een maandje later en wel grappig om het volgende te delen. Vrij vlot vormde zich 2 paartjes en vrijwel tegelijkertijd zijn er eitjes afgezet door de vrouwen die de mannen nu bewaken. Ik ben nu alleen in dubio. Zonder een andere bak of spullen voor de jongen die uitkomen, ben ik van plan deze keer af te wachten of iets het overleeft. Ik weet niet of iemand een simpele oplossing heeft of weet of uit ervaring weet of de jongen van dit soort überhaupt een kans maken zonder bemoeienis?
 
Ik zou het eerst afwachten en veel hangt af van de inrichting en andere bewoners en of de ouders al "ervaren zijn" .
 

Terug
Bovenaan