Identificatie van gekregen vissen.


Hulst

Well-known member
Lid geworden
4 oktober 2020
Berichten
98
Leeftijd
58
Vanmiddag een aquarium gekocht via marktplaats inclusief vissenbestand.
De vorige eigenaar noemde de doorzichtige vissen 'geest' vissen. Ik kan echter niets vinden onder deze naam en bij ghost vissen krijg ik koi karpers.
Iemand enig idee?

Van de andere vis was helemaal niets bekend.
 

Bijlagen

  • 20201108_222222.jpg
    20201108_222222.jpg
    420.9 KB · Weergaven: 101
  • 20201108_222221.jpg
    20201108_222221.jpg
    424.2 KB · Weergaven: 106
  • 20201108_222211.jpg
    20201108_222211.jpg
    291.9 KB · Weergaven: 97
  • 20201108_222206.jpg
    20201108_222206.jpg
    360.6 KB · Weergaven: 115
Die doorzichtige vissen is de glaswels (Kryptoterus bicirrihis).

Die andere lijken op rode of gele fantoomzalmen.. maar ben ik niet zeker van.
 
Dank je wel.

Hmmm, voor de rode minor wordt een aquarium van minimaal 1 meter aangeraden. Ze zaten bij een 70 cm aquarium.
Ze hadden ze al een tijd, dus ik ga er vanuit dat het hier voorlopig ook wel goed zal gaan
 
Het zouden ook rode fantoomzalmen kunnen zijn, maar volgens mij hebben die rode vinnen.
De Glasmeervallen zitten in een 70cm wel erg klein.
 
Hyphessobrycon sweglesi (rode fantoomzalm) en Kryptopterus bicirrhis (glasmeerval).
Die laatste worden meer dan 10 cm en hebben dan ook een flinke bak nodig.
En ook voor de fantoomzalmen is 70 cm aan de krappe kant.

Wèl twee leuke soorten, dus als je de mogelijkheid voor een bak van minstens 1m20 hebt kunt je er een heel leuk bestand omheen bouwen.

Maar als het bij 70 cm blijft zou ik voor de glasmeervallen een beter thuis zoeken en de fantoomzalmpjes samen met 1 of 2 kleine soorten houden.
 
Ik was nog op zoek naar informatie over de glasmeerval.
Het hele vissenbestand zat bij een Eheim aquarium van 175 liter (70×50×50 cm).
7x kardinaal tetra
5 glasmeervallen
4 rode minors of fantoomzalmen?
1 vuurstaartlabeo
1 algeneter

Het aquarium draaide al een aantal jaren stabiel volgens hun.
De vuurstaartlabeo en de algeneter mogen waar mij betreft naar een ander thuis op zoek. Is het beter om dat ook voor de andere vissen te doen?
 
Het zijn wel prachtige vissen trouwens, die 'geesten'.
 
Kun je een schatting maken trouwens van hoe lang die glasmeervallen zijn?

Ik kan het op mijn kapotte schermpje niet zo goed zien, maar het zou goed kunnen dat je niet de grote glasmeerval hebt rondzwemmen (kryptopterus bicirrhis) maar de kleine (kryptopterus vitreolus).

Deze laatste komen veel meer voor in de hobby maar worden 9 v/d 10 keer ten onrechte voor die andere soort aangezien of voor k. minor.

Hoe dan ook wat te groot voor de bak waarin ze nu zitten, maar het is al minder erg als je niet met de grootste soort te maken hebt. :)
 
Ze zijn minstens een centimeter of 5-6.

Het lijkt erop dan dat dit de kleinste soort is, maar alsnog is het aquarium eigenlijk te klein.
Maar eens goed nadenken wat ik hier mee moet.
 
Laatst bewerkt:
Nee, dat gaat hem niet worden. Dit is al een flinke upgrade van waar ik mee begonnen ben.

De vuurstaartlabeo en de grootste algeneters hebben inmiddels een plekje bij iemand anders gevonden. Misschien bied ik haar de rest ook wel aan.
 
In elk geval fijn om te zien dat je probeert de vissen op een goede plek te krijgen. :) Het gebeurt vaak genoeg dat een "baasje" vissen --die eigenlijk te groot zijn-- mooi vindt en ze daarom toch besluit te houden.
 

Terug
Bovenaan