Wat is er nieuw

idiale waterwaardes Dicrossus Filamentosus

• Onderwerp starter Onderwerp starter maanvis
  • Startdatum Startdatum
M

maanvis

Guest
Ik heb een rio 240 en had hier twee koppels Altispinosa's in maar die zijn helaas overleden aan waarschijnlijk flagellaten. Hiertegen ben ik gisteren een kuur begonnen.

Als dit achter de rug wil gaan proberen om de Dicrossus Filamentosus te houden.
Nu lees ik overal dat ze van zacht en zuur water houden en een lage geleidbaarheid.
Dit heeft ermee te maken dat ze zich anders niet willen voortplanten.

Ik heb op dit moment een PH van 6-6,5(ik ga dit binnenkort nameten met een PH meter) en mijn Gh en KH zal ik morgen proberen te meten. Ik filter over turf en ben van plan om ook catappa bladeren te gebruiken. Is dit voldoende om aan de goede waterwaardes te voldoen?

Over de geleidbaarheid heb ik gelezen dat dit afhangt van meerdere factoren. Ik heb hier verder geen kaas van gegeten. Kan iemand mij uitleggen wat dit inhoud en waarom dit zo belangrijk is?

Een ander probleem is dat ik geen osmosewater wil gebruiken. Dit maakt het waarschijnlijk een stuk moeilijker om de goede waterwaardes te behouden. Is dit uberhaupt mogelijk en zoja hoe?

Voor de duidelijkheid mijn intensie is niet om deze vissen te kweken maar om ze een goed huis te geven.

Zonder osmose onder de 6 komen is erg lastig, ik heb het geprobeerd maar veel verder dan 6.5 kwam ik niet.
Er zijn allerlei middeltjes die je kunt toevoegen maar stabiel zal het waarschijnlijk niet zijn.
Osmose water is de beste manier om water precies zo te krijgen als jij het wilt.

Daar was ik al bang voor. Nu vind ik het een beetje teveel van het goede om zo'n hele instalatie in huis te halen enkel voor deze vis. Dit ga ik dus niet doen.

Nu heb ik ook ergens gelezen dat de eitjes ook uit kunnen komen bij een wat hogere PH maar een lage geleidbaarheid. Weet niet meer waar ik dit gelezen heb maar heeft iemand hier ervaring mee?

Mocht het toch onmogelijk zijn. Is er ook een gekweekte versie die het op gewoon kraanwater goed doet?

En hoe bereik je lage geleidbaarheid? Osmose 😀

Om de PH te verlagen moet je KH ook naar beneden, zodat je buffer weg is. Daarvoor moet je de opgeloste mineralen uit het water verwijderen, en dat doe je door middel van omgekeerde osmose.
Zo groot is het zo'n apparaat niet hoor, ik was ook huiverig maar inmiddels weet ik niet beter meer, iedere week even een paar uur het apparaat aan en klaar.

Denk dat als jij zonder osmose op deze waardes komt:

PH <6.5
KH <4
GH <5

Je ze gewoon met succes kan houden, kweken wellicht niet maar dat is toch niet je insteek toch?

Gelukkig, nee kweken is niet te bedoeling. Wil gewoon een mooie groep dwergcichliden in mijn bak hebben die het maar hun hebben.

Daar was ik al bang voor. Nu vind ik het een beetje teveel van het goede om zo'n hele instalatie in huis te halen enkel voor deze vis. Dit ga ik dus niet do
Voor €45,- heb je er al een, en zo groot is hij niet😉

https://www.osmoseapparaat.nl/osmopure.html
(Tweede is 5 euro duurder, maar dubbel in opbrengst)

Ik ga eroverna denken. Heb alleen geen flauw idee hoe zo'n ding werkt. Plus ik heb ook niet de mogelijkheid om een grote voorraad op te slaan. Nu zal ik waarschijnlijk niet zo gek veel liters nodig hebben.

Nu weet ik wel wat een osmose-apparaat doet en hoe hij dat doet.
Waar slaan jullie het water in op? Zet je dit ding dan in de badkamer? Dan kan je de kraan van het bad gebruiken en het restant in bad lozen.

Momenteel gebruik ik hem nog in de keuken, maar hij gaat inderdaad naar de badkamer. Lange slang naar de hal waar ik dan een vat neerzet.
Werking? Kraan open, 1 slangetje met afval in de afvoer, ander slangetje in je opslagvat. Kind kan de was doen.

Ik had het gezien op youtube ziet er echt heel makkelijk uit. Er zijn alleen wel een paar dingen die ik niet snap. Hoeveel water gooi je uiteindelijk weg? Want het restant gaat het riool in maar dit schijnt vrij veel te zijn.

Daarnaast hoeveel osmose water heb je nodig om een bak van 220 liter op een PH van 6, een KH van 4 en een GH van 6 te houden. Ik ververs ongeveer 50 liter per week. Zijn er bepaalde verhoudingen voor waardoor ik niet steeds mijn water hoef te meten.
Zal morgen de PH, GH en KH eens meten. Ben daar vandaag niet aantoe gekomen.

Verder heb ik nu turf in me filter zitten. Heeft dit nog zin om te houden of word dit dan overbodig. Mijn overige vissen zijn Octocinclus, Pristella maxillaris en Nanostrommus Beckfordi. Volgend mij zijn de nieuwe waardes geen probleem.

Mijn advies: ga idd over op osmose als je deze visjes wilt hebben. Ik heb indertijd mijn osmoseapparaat laten installeren onder mijn aanrecht netals een warmwatergeisertje. Kreeg een extra kraantje boven mijn gootsteen. Emmertje eronder was wat ik hoefde te doen. En het osmosewater kun je dan ook gebruiken voor bijvoorbeeld je waterkoker die er blij mee is immers geen kalkaanslag meer.
Hoeveel afvalwater je genereert is afhankelijk van de manier waarop je de osmose maakt. Met drukpompje of zonder. In het eerste geval is het uit mijn herinnering 1:1. In het tweede geval is dat meer afvalwater. Hoeveel ben ik vergeten. Maar water is niet duur. Indertijd kostte mijn osmoseapparaat (capaciteit 250 liter per 24 uur, incl drukpompje (geloof 2 watt) en installatie) ongeveer 250,-. En jaarlijks kwam de installateur langs om filters te vervangen voor 40,-. Ik wilde er geen onkijken naar hebben. Maar een handigered kan dit natuurlijk prima zelf doen.

Maar met osmose ben je er dan nog niet. Om de ph te verlagen heb je dan nog wat trucs nodig. Zoals wat je nu al doet met filteren over turf, catappa e.d. Ook eikenblad, elzenknoppen, kienhout e.d. werken ph verlagend. Een goed ingedraaid aquarium met hout zzal sowieso een zelf ph verlagende werking hebben. En idd de geleidbaarheid moet zo laag als mogelijk zijn, dus zo min mogelijk opgeloste mineralen in het water. Vermijd dus stenen die kalk afgeven. Ververs ook alleen met osmose. En vaak! Wat ik deed was de osmose voorbereiden. Ik had altijd een vat osmose staan wat werd belucht en waarin ik een zak turfgranulaat had hangen.

Dicrossus is best een kwetsbaar soortje. En erlegen bovendien. Zorg voor veel beplanting en schuilplekken. En vaak levend voer. En dan ga jer er echt plezier aan beleven.

Hoeveel afvalwater je genereert is afhankelijk van de manier waarop je de osmose maakt. Met drukpompje of zonder. In het eerste geval is het uit mijn herinnering 1:1. In het tweede geval is dat meer afvalwater. Hoeveel ben ik vergeten.
Standaard zonder drukpomp zal de verhouding osmosewater/afvalwater ca 1/4 zijn. 1 liter osmosewater geeft dus 4 liter afvalwater. Met een boosterpomp zit je ongeveer op de verhouding 1/2. Met andere aanpassingen kun je tot een verhouding 1/1 komen. De opbrengst is afhankelijk van het membraam (50, 75, 100 GPD), de waterdruk en watertemperatuur.

Ik heb niet de ruimte om een tank met 50 liter in op te slaan en dit ook nog te beluchten/filteren. Plus je moet het ook op temperatuur houden. Buiten het feit dat ik hier de ruimte niet voor heb was ik niet van plan zo'n installatie in huis te halen.

Dacht dat een deel met osmose verversen voldoende was in combinatie met veel hout, filteren over turf en catappa. Als dat niet zo is dan hoef ik hier helemaal niet aan te beginnen.

Standaard zonder drukpomp zal de verhouding osmosewater/afvalwater ca 1/4 zijn. 1 liter osmosewater geeft dus 4 liter afvalwater. Met een boosterpomp zit je ongeveer op de verhouding 1/2. Met andere aanpassingen kun je tot een verhouding 1/1 komen. De opbrengst is afhankelijk van het membraam (50, 75, 100 GPD), de waterdruk en watertemperatuur.
bedankt voor de aanvulling. Was het allemaal vergeten.

@maanvis: dan zou ik er niet aan beginnen maar een bestand kiezen wat bij je waterwaardes past.

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb net even me PH en GH gemeten.
Uit de kraan komt een PH van 8 en een GH van 4,5. Mijn KH test is niet meer betrouwbaar. Krijg er hele rare waardes uit dus koop morgen een nieuwe.
In mijn aquarium is een PH van 7 en een GH van 4.

Nu heb ik gisteren mijn water gewisseld vanwege de flagellaten dus de PH gaat nog iets zakken. Mijn GH lijkt mij vrij laag zeker aangezien ik hier niks aan doe. Filter enkel over turf. Ga nu eerst nog catappa bladeren toevoegen en kijken wat voor wateraardes ik dan krijg. Mijn PH meet ik morgen na met een PH meter.

Zijn er nog andere opties om de goede waterwaardes vast te houden?

Heb mijn PH nagemeten. Mijn aquariumwater is 6,4 en het kraanwater 7,7.
Dus dat is niet verkeerd. Had het een stuk hoger verwacht.

Heb vandaag ook catappa bladeren toegevoegd.
Verder heb ik een nieuwe KH test gekocht maar hij zegt dat mijn KH 0 is en dat kan natuurlijk niet. Mijn vorige test kwam uit op 2.

@henkh ik ben zeker wel bereid om me water aan te passen maar niet met osmose.
Daarnaast heb ik al een jaar of 10 een aquarium dus wil ik een keer kijken wat er verder nog meer mogelijk is. Ik denk dat dit een goed moment is. Bovendien wil ik on de toekomst een groot aquarium met maanvissen en je moet een keer ervaring op doen met soorten die moeilijker te houden zijn.

Als osmose niet je ding is, probeer dan eens het volgende:
Neem een kunststof regenton. Als het een uurtje flink geregend heeft, sluit je de hemelwaterafvoer aan op de ton. Als de ton vol is koppel je het regenwater weer af.
Neem een filterpomp en vu die met uitsluitend kool en watten en filter gedurende 48 uur. Nu breng je het water op temperatuur ( ik doe dat door een jerrycan van 20 liter te gebruiken, en daar dan 2 x 1 liter van te koken in een elektrische waterkoker en weer in de jerrycan te doen.) Voeg nu ook plantenvoeding en waterbereider toe ( niet allebei tegelijk!) en dan is het gebruiksklaar voor je bak.
PH 5.5. -- KH <3 -- Gh < 3 -- iets fosfaat ( door opgelost vogelpoep van dak) en geen nitraat. Doe dit al jaren zo. Geen osmose nodig! en bij osmose gooi je 80% van het water weg...! Dure bizzniss!

Aan regenwater had ik niet gedacht dat is natuurlijk ook een optie. Zijn er ook middelen die je PH van het ververswater verlagen zodat het verschil in het aquarium niet te groot word?

Aan regenwater had ik niet gedacht dat is natuurlijk ook een optie. Zijn er ook middelen die je PH van het ververswater verlagen zodat het verschil in het aquarium niet te groot word?

Je kunt eikenextract gebruiken. Dit verlaagd de pH en KH.

Maar dit moet je zeer voorzichtig gebruiken. En ook buiten het aquarium toevoegen en mengen.

Eikenbladextract is wel een goeie om mijn water voor te bereiden. Dan gaat mijn turf ook een stuk langer mee. Het enige wat je dan over houd is de geleidbaarheid.
Door de PH en KH te verlagen word de hoeveelheid opgeloste stoffen niet minder. Dat kan je alleen bereiken door deze niet meer toe te voegen doormiddel van osmose water. Of zie ik dit verkeerd?

De geleidbaarheid is een maat voor hoe zout het water is. Dus de optelling van alle zouten.

Als je deze wilt verlagen zul je dus osmose of regenwater moeten gebruiken.

Okee, dan heb ik dat goed begrepen. Dan zorg ik dat de PH en KH in orde zijn. Daarnaast ga ik nog meer hout toevoegen en zorg ik voor bladeren op de bodem.

Ik ga me water waarschijnlijk dan voorbereiden met eikenextract. Ik weet dat je hier voorzichtig mee moet zijn maar heb wel ervaring met PH stellen alleen niet in mijn aquarium.

Heb nog een vraag. Verlaagd eikenbladextract alleen de PH of de KH?
Want aangezien mijn kraanwater een KH heeft van 3. Mocht deze nog lager worden dan word de PH ook onstabieler of is dat niet zo?

Heb nog een vraag. Verlaagd eikenbladextract alleen de PH of de KH?
Want aangezien mijn kraanwater een KH heeft van 3. Mocht deze nog lager worden dan word de PH ook onstabieler of is dat niet zo?

Met een KH van 3 uit de kraan, zal je nagenoeg niet hoeven te verlagen. De pH zal met enkele druppels al erg zakken.

Misschien zelfs niet eens nodig. De KH bepaald hoe sterk de pH buffer is.
Als de KH laag is, dan is de pH buffer zwak. Dus zal ook snel zakken.

Met zulke lage KH is filteren met turf al voldoende.

Okee, maar nu komt het gekke. Ik heb mijn KH nog eens nagemeen en kom uit op een KH van 4 terwijl mijn aquarium op 0 zit. Mijn duppeltest slaat hij al om bij 1 druppel. Kan dit kloppen? Ik heb alleen me filter vol met turf zitten( kleine 300 gram) en een stuk of 10 middelgrote catappabladeren. Voor mijn PH ga ik waarschijnlijk een PH meter kopen. Wil gewoon zeker weten dat deze goed is. Kan de druppeltest zo slecht aflezen. Hij kan 6 zijn maar ook net zo goed 7,5 dat verschil is niet te zien.

Turf kan een KH makkelijk van 4 naar 0 krijgen hoor.

ligt wel aan de verhouding aquariumwater en hoeveelheid turf.. en dan ook nog is aan de kwaliteit van de turf.

Is dit niet erg dan? Want dan heb ik helemaal geen PH buffer meer.
Ik gebruik een emmer van aquaplantsonline.nl de goedkoopste die er is. Hij werk prima dus waarom niet.
Maakt het verder dan niet uit dat ik wekelijks 50 liter water wissel die een PH heeft van 7,7? Nu moet ik zeggen dat ik gisteravond mijn water heb gewisseld en nu al een KH van 0 heb dus dat is prima. De catappa bladeren zullen ook wel wat meewerken. Zal wel fijn zijn als ik niet zo gek veel aan mijn water hoef te doen voor de goede waterwaardes.

in principe is de turf nu de "buffer" geworden en zal deze de PH constant houden.

of het verstandig is om met gewoon leidingwater te verversen durf ik niet te zeggen, wellicht dat iemand anders hier nog een toelichting op heeft.

Oh okee. Weer wat geleerd. Ik ververs nu ook met gewoon kraanwater. Ben nog opzoek naar een goede PH meter. Heb hier ook een topic over aangemaakt.
Wil niet met zuren gaan rommelen terwijl ik de PH niet goed kan meten. Heb er natuurlijk al vissen in zitten dus kan geen gekke dingen gaan uithalen. Als het aanzuren toch nodig blijkt te zijn ga ik dit uiterraad doen.

Hopelijk weet iemand een goede meter dan kan ik die binnenkort bestellen wil de vissen op het virarium halen dus heb nog een paar weken om de boel op orde te krijgen.

ik heb ooit is als wijze van test JBL tormec gebruikt in een bakje van mij.

hier ook een KH van 3-4 uit de kraan, met turf werd deze verlaagd naar minder dan 1 maar mijn PH bleef volgens mijn druppeltest hetzelfde (ergens rond de 7,5 was dat geloof ik)... ik ben er nogsteeds niet uit hoe dat kan :S

Dat is inderdaad wel gek ja. Maar ik verwacht niet dat ik met een KH van 0 en een GH van 4 nog een PH van boven de 7 te hebben. Hij was nog geen 2 weken geleden 6,4. Dit was alleen met turf zonder catappa.
Maar je weet maar nooit dus dit moet ik nog nameten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan