Iemand die weet wat voor soort alg dit is?

T

Tessa91

Guest
Hoi allemaal,
Sinds een tijdje heb ik last van een soort groene laag op mijn water, er zitten ook groene bubbeltjes op het water. Ik heb mijn water al getest en alle waarden waren gewoon goed. Ook heb ik de dode bladeren verwijderd omdat ik had gelezen dat de alg ook hier van kon komen. Ik voeg elke dag easy life toe en 1 keer in de week profito, de hoeveelheid zoals hoort volgens gebruiksaanwijzing. Wel heb ik een tijdje geleden mijn lampen van het aquarium vervangen, allebei tegelijk. Later las ik pas op het forum dat je dit beter niet tegelijk kan doen, zou dit een oorzaak kunnen zijn en wat kan ik er dan nog aan doen? Of komt het ergens anders van want ik zou er heel graag wat aan willen doen. Ik heb even een foto bijgevoegd zodat het misschien wat duidelijker is.
Alvast bedankt

Groetjes Tessa

WocfyZ3sDPIPXOjWolvOq9TowpNwXaTa.jpeg
 
Er staat hier op het forum een artikel over kaamlaag... http://www.aquaforum.nl/ubb/pdfs/kaamlaag.pdf
Een Kaamlaag is een laag dode bacterien op je wateroppervlakte. Het nadeel is dat het je water afsluit van zuurstof en dat gassen uit je water niet eruit kunnen... je zou het o.a. tegen kunnen gaan met een goed bewegend wateroppervlak
 
Yep, wateroppervlak in beweging houden en het gaat vanzelf weg, althans bij mij ging die weg.
Ik weet niet hoe je uitstroom hebt staan maar probeer die aan oppervlak te houden.
 
Ik heb de standaard juwel filter erin en heb het pompje al meer naar het oppervlak gericht maar dat helpt tot nu toe niet, kan ik dan zorgen voor nog meer beweging of kan dat met het juwel binnenfilter niet?
 
Als ik jou was zou ik de kaamlaag eerst handmatig weghalen... =>zie artikel hoe je dat kan doen..
En daarna kijken of het terug komt.
 
Oke dankjulliewel! Ik heb net de laag er handmatig af gehaald en zal even afwachten of het terug komt, anders gewoon nog een keer verwijderen?
 
Als het terug komt zou ik het wederom handmatig verwijderen...
Zelf zou ik proberen de oorzaak te achterhalen en dat aan te pakken, misschien voer je te veel, of heb je een overbezetting in je aquarium... Het kan ook aan je filter liggen...
Om te beginnen, is het misschien handig het lijstje van het artikel na te lopen en een waterverversing lijkt me sowieso een goed begin.
 
Je kan het eventueel ook op deppen met keukenpapier of toiletpapier.
 
Denk alleen dat het geen kaamlaag is maar een drijfalg.
 
Tessa, kun je eens een foto van boven het wateroppervlak maken?

Een kaamlaag beschrijft men doorgaans als grijs of olie-achtig en jij hebt het over groen. Reden om toch eventjes te checken.

~ Ivo
 
Ik heb het vanmiddag verwijderd met keukenpapier maar het was inderdaad groen, als ik bijvoorbeeld met het schepnetje in het water ging gaf het groen ook af aan het netje, het was geen grijs.
Ik kan er nu dus even geen foto van maken omdat het verdwenen is maar mocht het terugkomen zal ik er even een foto van maken, alvast bedankt voor jullie hulp.
 
Sorry voor de late update. Helaas komt de laag steeds weer terug. Ik heb echt geen idee waar het aan ligt, als je de klep open doet en je kijkt erin zie je niet echt een laag maar als je van onder na boven kijkt wel. Ik heb de uitstroom van filter iets omhoog gezet en ververs na mijn weten ook genoeg water. De dode bladeren heb ik allemaal verwijderd en er is geen vis overleden. Iemand nog een idee wat ik kan doen?
Alvast bedankt!
 
Een kaamlaag kan hardnekkig zijn en dat weet ik uit ervaring. Als je het dagelijks verwijderd kan het doorgaans weinig kwaad hoor.
Lastig is het wel ja.
De ��n zegt dat het dode bacterien zijn en de ander zegt van beide. Dus dat is mij ook soms wat vaag nog.
Ik zou zeggen blijven weghalen en hopen dat het snel zal verdwijnen en voldoende stroming in het oppervlak houden.
 
Dankjewel voor je antwoord, het is inderdaad lastig maar dan zal ik het goed bijhouden en hopen dat het snel weer weggaat.
 
Een van de dingen die wel werkt is zorgen dat je pH onder de 7 komt.
 
Tom,
Ik heb er ook lang last van gehad al was die laag dan wit, maar de ph is hier door de co2 wel 6.65.
Wellicht dat het ook bij een ph onder de 7 dus kan voorkomen.
Wat is volgens jou dan de oorzaak van een kaamlaag want je hoort zoveel verhalen af en toe.
 
Heeft te maken met een te grote verandering waardoor er eiwitten in het water komen..
 
Dus niet door dode bacteri�n zoals ik al wel heb gelezen.
Het zal wel een moeilijke proces zijn , dus ik vraag maar niet hoe dat met die eiwitten allemaal kan ;).
Neemt niet weg dat ik er ook maanden last van heb gehad en het ook zomaar weer weg is.
Maar dan praat ik over een hele dunne laag die weinig invloed heeft.
 
Onder artikelen \ inrichting \ kaamlaag staat een verhaal dat zo goed als helemaal klopt.
 
Leuk artikel en de groene is dus een gevolg van overvoeren lees ik.
Dat wist ik niet moet ik zeggen.Ik heb de groene variant nog nooit gehad gelukkig.
Mooi dat dat artikel daar staat want de vraag hierover komt nogal eens voor.
 
Terug
Bovenaan