Wat is er nieuw

Iemand enig idee wat dit is? (sluierstaart)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Stepphaniieee
  • Startdatum Startdatum
S

Stepphaniieee

Guest
Hallo allemaal,

Sinds 2 dagen heeft ��n van mijn vissen 'gescheurde/gestipte' vinnen. Ook zijn aan 1 kant van haar buik een aantal schubben weg.

Ik gebruik nu 2 dagen Exit en Esha 2000 alleen zie nog geen verbetering.

Het leek in het begin op witte stip/vinrot maar het middel heeft (nog) niet geholpen.

PS8xkQ.jpg

hvJsw5.jpg

dIIeVt.jpg

Inmiddels zit er ook een 'scheurtje' in haar staartvin.

Heeft iemand een idee wat het is en wat ik kan doen? Alle andere vissen hebben geen gekke uiterlijke kenmerken.

Alvast bedankt!

Misschien kun je ook wat uitgebreidere informatie geven, zoals ook vermeld bij het forum ziekten:

- de bakmaat,
- de waterwaarden,
- hoe vaak en hoeveel je ververst,
- het aantal en welke vissen er nog meer in de bak zwemmen

Al deze informatie is mede belangrijk om een eventueel oordeel te kunnen geven.

Het lijken mij typische gevolgen van paaigedrag. Dat kan er nogal hard aan toegaan. Verder zou ik even de vragen van mijn voorganger beantwoorden, want het kan ook wat anders zijn. In ieder geval nooit medicatie toevoegen als je niet weet wat er aan de hand is, dit doet meestal meer kwaad dan goed bij sluierstaarten.

Helemaal vergeten om toe te voegen:

-De bak is 60x40x40 (ik weet dat het aan de kleine kant is)
-De waterwaarden heb ik laten testen in de winkel, geen bijzonderheden
-Meestal 1 keer per 1 of 2 weken ververs ik 1/5 deel van het water.
-Binnenfilter (juwel ingebouwd)
-Temp 22 graden
-Voornamelijk anubia plant en waterpest
-Er zitten 2 sluiers in, een siamese algeneter en een ancistrus.

Ik heb inderdaad vandaag ook het water ververst, ook omdat ik niet zeker wist of de medicatie wel nodig is.

De bak draait nu bijna een jaar en eerder nog geen problemen gehad.

Bedankt voor jullie reacties!

Zoals jezelf aangeeft is de bak zeker te klein. De sluiers horen sowiezo in een bak van zeker 1.20. Dat wil zeggen zeker 50 liter per sluier nietwaar dat staat ook in houden van sluierstaartentopic. Daarbij heb je nog 2 vissen die ook niet bij sluiers gehouden dienen te worden.

Juist omdat de bak te klein is zou je nog vaker dan 1x per week water moeten verversen en dan ook zeker per keer de helft van de bak. Denk in dit geval zelfs wel 2 tot 3x per week. Het water kan dus niet correct zijn zoals de winkel zegt. Het is beter dat je dat zelf met testen bekijkt. Zou je hierbij wel de flesjes adviseren en niet te strips. Verkeerde waterwaarden veroorzaken ziekten en zoals de vissen nu worden gehuisvest kan je daar op wachten.

Dus begin met meer waterwisselingen, geen medicatie tot je weet wat het is en kijk of het beter gaat.
En als laatste tip probeer via marktplaats of dit forum aan een grotere bak te komen. Daar heb jij en vooral je visjes meer plezier van.

De kleine bak is inderdaad een groot probleem. Ik heb ze van iemand overgenomen, zij had een bak van 30*40. Toen dacht ik dat ik met een bak van 60 cm. al een heel eind zou komen.
Dus ik moet de 2 a 3 keer per week 30 liter water per keer vervangen? Wat is de reden hiervoor? voornamelijk het zuurstofgehalte?
Ik ga dan inderdaad kijken voor de test flesjes, ondertussen ben ik ook op zoek naar een andere bak, maar dat blijft toch een geldkwestie.
Is het dan gewoon geluk geweest dat het bijna een jaar goed ging

Bedankt!

De reden voor het vele verversen is dat je op die manier zoveel mogelijk groeiremmende stoffen (die de vissen zelf uitscheiden) uit de bak haalt.

Als geld een rol speelt, vraag ik me af of je niet beter het geld voor een testsetje spaart en uitgeeft aan een grotere bak.

Of je het geluk moet noemen weet ik niet. Het zijn in ieder geval ontzettend sterke vissen als je ziet wat voor narigheid (vissenkommen) ze lange tijd kunnen doorstaan.

~ Ivo

Prima, ik had zelf de juwel rio 180 in gedachten, 100*40*50.. 200 liter bak.
Is toch groot genoeg voor 2 sluiers? De algeneters kunnen eventueel naar een kennis.

Vorig jaar hadden we een bak met water in de tuin waar we goudvissen en sluierstaartjes in hadden. Toen het winter werd hebben we een aquarium van 60x30x30 aangeschaft alleen voor de overwintering binnen. Uiteindelijk hebben we alle vissen die we hadden in het voorjaar na twee dagen in onze net aangelegde vijver gedaan omdat in het aquarium geen doen was voor ze. Het leek wel of er pokon in de vijver zat want in no time groeiden ze uit naar flinke vissen van 20 cm en de sluierstaarten bleven niet achter met groeien maar haalden geen 20 cm. Je komt er pas achter dat 60 cm echt te klein was als ze ineens groter zitten en dan als een speer gaan groeien. Het komt de gezondheid van de vissen zeker ten goede.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan