Wat is er nieuw

Iemand enig idee wat er met mijn 2 grote Eichinodorussen aan de hand is ???

• Onderwerp starter Onderwerp starter Altispinosa
  • Startdatum Startdatum
A

Altispinosa

Guest
Hallo,

Hulp gevraagd bij het vast stellen van dit rare probleem,dit heb ik gisteren vast gesteld en weet echt niet hoe dat komt,wat het is en wat te doen.
Dit zijn de planten die ik mee heb over genomen met de nieuwe bak.
Alle tips zijn meer dan welkom waarvoor dank.

P.S: Die zwarte haartjes aan de zijkanten van de planten boezemen me wat angst in want zou niet graag deze mooie planten verliezen.

Ik heb een paar uur geleden root sticks van JBL rondom de planten aan de wortels gestoken.
Gisteren heb ik easy carbo toegevoegd en vandaag ook.
Gisteren eveneens easy ferro en profito en all in one toegevoegd.

Eergisteren bij de opstart 80ml bacto start en Aqua start van Colombo toegevoegd.
In de JBL e1501 filter zat nog alle levende bacterie die nodig is.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat is dit aan mijn eichInodorus planten 001.JPG

Dat denk ik ook.

Te weinig voeding en CO2.

Of teveel en langdurig licht.

De aangetaste bladeren verwijderen.

Echinodorus is een rozet plant. Dat houd in dat de bladeren uit het midden groeien en ieder blad staat in een cirkel.
Je kunt de buitenste bladeren afscheuren, door je vinger in de oksel van het blad te duwen helemaal naar beneden totdat het blad loskomt van de rozet.
Begin wel met het aller buitenste blad.

Hieronder een video. Hier zie je hoe de bladeren eraf moeten. Dit is boven water, maar kan ook onderwater.

Vriendelijk dank voor deze geweldige reactie Marcel,dit ga ik dadelijk gaan toepassen maar is het nodig dat ik mijn planten er uit haal en de wortels inkort of zou ik ze in de bodem laten zitten,heb er over een paar uur root sticks aan gegeven.

Ik heb het aantal branduren ingekort naar 10 uur want het stond geprogrameerd op 17 uur licht per dag door de vorige eigenaar.

Doordat je rootsticks hebt toe gevoegd zal je eerder geen bodemvoeding hebben toegediend, dit is wat deze planten graag willen zeker bekend dat ze graag ijzerachtige voeding wensen als b.v. latriet.

Vriendelijk dank voor deze geweldige reactie Marcel,dit ga ik dadelijk gaan toepassen maar is het nodig dat ik mijn planten er uit haal en de wortels inkort of zou ik ze in de bodem laten zitten,heb er over een paar uur root sticks aan gegeven.

Ik heb het aantal branduren ingekort naar 10 uur want het stond geprogrameerd op 17 uur licht per dag door de vorige eigenaar.

Plant hoeft er NIET uit. Maar in de video zie je hoe hij de bladeren eraf scheurt. Dat kun je ook onderwater doen. Je zult dan wel goed moeten duwen.

Doordat je rootsticks hebt toe gevoegd zal je eerder geen bodemvoeding hebben toegediend, dit is wat deze planten graag willen zeker bekend dat ze graag ijzerachtige voeding wensen als b.v. latriet.
Dat was een bewuste keuze om zonder voedingsbodem te gaan omdat die na anderhalf jaar a 2 jaar is uitgewerkt en dan kan die tot verzuring lijden en beginnen rotten en ik heb geen zin om heel de bak te moeten leeg halen om die er uit te krijgen.

Plant hoeft er NIET uit. Maar in de video zie je hoe hij de bladeren eraf scheurt. Dat kun je ook onderwater doen. Je zult dan wel goed moeten duwen.
De grootste van de 2 eichinodorussen heeft wel een enorme grote wortel knot die ik er met veel moeite heb onder gekregen.

Volgens mij verwar je bodemvoedingsbolletjes met een voedingsbodem. De bolletjes mits van een goed merk zoals b.v. Backplay verkoopt zijn schadevrij en stoffen ook niet, en zijn verkrijgbaar in een half tot een jaar werkend.

De grootste van de 2 eichinodorussen heeft wel een enorme grote wortel knot die ik er met veel moeite heb onder gekregen.

Als ik heel goed kijk, naar die grote. Vermoed ik dat het er 2 bij elkaar zijn.

Je kunt hem eruit trekken. En de 2 van elkaar scheuren. Wortels inkorten en bladeren eraf halen en een plekje geven.

Maar dat is wat meer werk. Toen ik nog een E. Bleheri had, deed ik dat regelmatig, dan bleef hij wat kleiner.
Maar heb nu kleinere soorten gekocht!😀

Volgens mij verwar je bodemvoedingsbolletjes met een voedingsbodem. De bolletjes mits van een goed merk zoals b.v. Backplay verkoopt zijn schadevrij en stoffen ook niet, en zijn verkrijgbaar in een half tot een jaar werkend.
De vorige eigenaar had ook geen voedingsbodem en gebruikte enkel en alleen JBL Root sticks die ik er vandaag ook aangebracht heb,zo 1 stick per plant in 4 gebroken en aan elke kant van de plant zo een 1/4 de stick.

Je kunt hem eruit trekken. En de 2 van elkaar scheuren. Wortels inkorten en bladeren eraf halen en een plekje geven.

Maar dat is wat meer werk. Toen ik nog een E. Bleheri had, deed ik dat regelmatig, dan bleef hij wat kleiner.
Maar heb nu kleinere soorten gekocht!😀
Nee is echt maar 1plant maar gigantisch groot,ik ga ze er uit halen en het nodige doen en terug planten.
Als ik die grote door midden scheur gaat die dan niet kapot ?

Wat zijn je waterwaarden nu?
Heb ik nog niet gemeten omdat ze altijd zeggen dat je de eerste dagen geen meting moet uitvoeren omdat de bak van nul is opgestart zeg maar.
Ook dat kan ik straks eens doen met mijn testkoffer van JBL.

Nee is echt maar 1plant maar gigantisch groot,ik ga ze er uit halen en het nodige doen en terug planten.
Als ik die grote door midden scheur gaat die dan niet kapot ?

Als ze allebij een wortelstok hebben met een eigen rozet in het midden, dan kun je ze scheuren. Anders niet.

Ik zie het zelfde op de foto 3, dus 2 planten welke met de wortels in elkaar zijn vergroeid, ik heb het ook bij mijn grootste plant, er is gewoon een stek naast gegroeid.

Maar even wat meer info,

Was dit al op je planten? Hoelang staat deze bak nu bij jou? En hoelang stond de verlichting op 17 uur?

Ja op al de planten en hout en echt heeeeel erg,ben mijn rode tijgerlotus kwijt die was reddeloos verloren en heb het hout en de decoratie onder heet water afgeschrobd met een vers proper schuursponsje en ligt allemaal sinds gisteren te drogen,hopelijk is het overblijvende baard alg kapot door uitdroging.
Deze bak staat zoals jullie kunnen lezen in het openingstopic van Aqautlantis en daar staat vermeld dat ik de bak nu 1 week staan heb maar hij moest terug leeg wegens het verkeerde zand en dat heb ik dan dinsdag gedaan en vanaf dinsdag staat hij zoals ik hem hebben wou (zonder algen dus).1 groot probleem is echter dat het zeer ingewikkeld is om het aantal brand uren correct in te stellen opdat computer gestuurde rotding want ikhad het terug geschroefd naar 10 uren en het blijf nu echt verder gaan en ging niet meer uit,heb het dan maar manueel uit gezet pfffff hopelijk krijg ik dit onder de knie..Dus de verlichting stond hier bij mij 7 dagen op 17 uur per dag en bij de vorige eigenaar ook zei hij.

Hmm, klinkt niet goed. Met zo veel licht, slechte stroming mss en te weinig co2 kan dat een explosie worden ja!

Hmm, klinkt niet goed. Met zo veel licht, slechte stroming mss en te weinig co2 kan dat een explosie worden ja!
Ik denk dat de planten gedoemd zijn om te sterven en ik heb al het hout(die slagtanden) er uit gehaald en onder stromend water met een nieuw schuursponsje afgeschrobd en daar bleef vuiligheid af komen en het hout is ook al op vele plaatsen aan het rotten,hier zat de bard alg bijna helemaal op en ik heb het er nog uit liggen op de gootsteen en ik twijfel serieus om het er terug in te doen jammer want ik wou hier echt wel mee scoren,dan zal het ook een plantenbak worden met wat stenen en gewoon kienhout.

Als het hout echt rot is dan kan dat ook stoffen afgeven waardoor je algen een boost krijgen.

Dus de verlichting stond hier bij mij 7 dagen op 17 uur per dag en bij de vorige eigenaar ook zei hij.

Tja dat is wel heel erg lang en zolang heeft ook geen meerwaarde. Met voldoende voeding is 10-12 uur al vrij lang denk ik en zelf heb ik het licht rond de 9 uur aan hier.

Tja maar ik krijg het automatisch verlichting systeem niet onder de knie om de tijdsduur van het licht te verkorten.
Als ik nu eens een foto neem ervan zou er dan iemand zijn die het kent en me kan zeggen hoe en wat ik moet doen om het in te kunnen stellen op 9 uur per dag.
Is het niet zo dat je het normaal gezien zou moeten kunnen instellen het begin(zonsopgang) en het einde (zonsondergang)dat dat apart in te stellen is ?

Misschien in de sectie verlichting hier even een topic voor openen en dan krijg je vast wel hulp. Ik ben gen techneut maar zoiets moet toch op een normale manier te regelen zijn zou ik denken.

En anders op kaarsverlichting overschakelen😀😀😉

Of een kampvuur in de lichtbak lol.😉

Ik ga er straks een topic over open doen met de gepaste foto en hoop dat ik de correcte hulp krijg,misschien is het poepsimpel maar als je het niet kent kan je blijven zoeken he.:help:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan