Iemand enig idee wat voor alg?


Jochempie000

Well-known member
Lid geworden
23 april 2013
Berichten
583
Locatie
Tilburg
Beste allen,

Iemand enig idee wat voor alg dit is en wat daar aan te doen is? Het groeit alleen maar op mijn Javamos het is echt 1 plakkaat aan donkergroene alg.

Ik hoor het graag!

E14DAEA9-6EE2-4201-A5CB-EB13FC11ECE0.jpeg
 
Oeps vette blauwalg en dat komt veelal door teveel organische belasting.
 
Idd te zware organische belasting volgen reducerend vermogen van je filter/plantenmassa.

Weet net of je al watertests (ph, kh, no3 en po4 )gedaan hebt , belangrijke factor in reducerend vermogen via plantengroei is dat er geen voedingselementen ontbreken ondanks je van andere veel teveel kunt hebben.

Je kunt dus een zeer hoog gehalte hebben aan po4/fosfaat maar als ander element bv no3/ nitraat opgebruikt is geeft dit planten/alg/bacteriën problemen
 
Oké zoiets had ik al verwacht. Heb vorige week wel een nieuwe filter aangeschaft een JBL e702 die is van 60 tot 200 liter. Mijn bak is zonder hout etcetera 100 liter dus laten we zeggen 80 liter water. Dan zou ik de komende tijd verschil moeten gaan zien. Jullie nog tips? Ik doe iedere week 30% water verwisselen en 1x per maand 50%. Dan zuig ik ook gelijk de bodem af.

Nog meer tips om het aquarium schoon te houden van de uitwerpselen?

Mijn bestand is 9 neon tetra 6 sherry barbeel 6 corydoras Harborus (wil ik nog uitbreiden) 6 japonica garnalen 5 Otocyclus en een betta vrouw. Volgensmij niet een extreem gevuld aquarium, misschien wel aan zijn Max maar wil hooguit nog 4 corydoras erbij.
 
Ik zou niet zovaak in de bodem komen omdat daar veel bacterien in huisvesten.
 
Oké zoiets had ik al verwacht. Heb vorige week wel een nieuwe filter aangeschaft een JBL e702 die is van 60 tot 200 liter. Mijn bak is zonder hout etcetera 100 liter dus laten we zeggen 80 liter water. Dan zou ik de komende tijd verschil moeten gaan zien. Jullie nog tips? Ik doe iedere week 30% water verwisselen en 1x per maand 50%. Dan zuig ik ook gelijk de bodem af.

Nog meer tips om het aquarium schoon te houden van de uitwerpselen?

Mijn bestand is 9 neon tetra 6 sherry barbeel 6 corydoras Harborus (wil ik nog uitbreiden) 6 japonica garnalen 5 Otocyclus en een betta vrouw. Volgensmij niet een extreem gevuld aquarium, misschien wel aan zijn Max maar wil hooguit nog 4 corydoras erbij.
Je filter netto debiet zal zo rond de 350 tot 400 liter per uur uitkomen.
 
Ik zou niet zovaak in de bodem komen omdat daar veel bacterien in huisvesten.
Kan best hoor. Die bacteriën leven ook prima op dwarrelend stof. Het is pas een probleem wanneer er bodemrot in de bak zit, want dan roer je giftstoffen door het water.
 
Wat zijn je waterwaardes van no3/po4 en eventueel nog andere zoals ph , kh
Dien je plantenvoeding toe en heb je goed groeiende planten ?
 
Kan best hoor. Die bacteriën leven ook prima op dwarrelend stof. Het is pas een probleem wanneer er bodemrot in de bak zit, want dan roer je giftstoffen door het water.
Zover ik weet zit er in de bodem altijd wel wat nh3/4 bijvoorbeeld en dat heb je liever niet in de waterkolom toch? Anders zou het verder niet echt een probleem zijn om maandelijks bijvoorbeeld de bodem te stofzuigen.
 
Zover ik weet zit er in de bodem altijd wel wat nh3/4 bijvoorbeeld en dat heb je liever niet in de waterkolom toch? Anders zou het verder niet echt een probleem zijn om maandelijks bijvoorbeeld de bodem te stofzuigen.
Dat zit er in, ja, maar in de vorm van mulm. Dat is allang weer neergedaald of opgezogen door het filter of afgeheveld in de gravelvac voor het een probleem gaat vormen.
 
Dat zit er in, ja, maar in de vorm van mulm. Dat is allang weer neergedaald of opgezogen door het filter of afgeheveld in de gravelvac voor het een probleem gaat vormen.
Ok dus geen nh3/4 wat gelijk in de waterkolom kan komen dus. Dat heb ik altijd gedacht dus.
 
Ok dus geen nh3/4 wat gelijk in de waterkolom kan komen dus. Dat heb ik altijd gedacht dus.
Dat kan ook best, maar niet in zulke gigantische hoeveelheden dat de nitrificerende bacteriën dat niet snel oplossen.
 
Ok dus geen nh3/4 wat gelijk in de waterkolom kan komen dus. Dat heb ik altijd gedacht dus.
Nee, volgens mij niet. Maar ik ben geen biochemicus. Misschien dat die stoffen in bellen of kamers in de bodem voor zouden kunnen komen, waardoor het alsnog zo vrij kan komen. Maar die hoeveelheden lijken mij, buiten zeer dikke lagen soil en fijn zand gering.
 
Nee, volgens mij niet. Maar ik ben geen biochemicus. Misschien dat die stoffen in bellen of kamers in de bodem voor zouden kunnen komen, waardoor het alsnog zo vrij kan komen. Maar die hoeveelheden lijken mij, buiten zeer dikke lagen soil en fijn zand gering.
Ok dus geen nh3/4 wat gelijk in de waterkolom kan komen dus. Dat heb ik altijd gedacht dus.
Ik denk dat dat voornamelijk temaken heeft met de mate van de bodemrot, rottend organisch materiaal heb je altijd wel in je bodem en dat is dé oorzaak van de stoffen die vrijkomen. Er word vaak over bodemrot gesproken als het daadwerkelijk een probleem vormt zoals het aantasten van de wortels of het vrijkomen van giftige stoffen. In principe heb je binnen een uur makkelijk het water het water schoon gespoeld met de filter en de giftige bellen stijgen vaak snel op naar de oppervlakte.

Het kan best zijn dat er gevaarlijke bacteriën vrij komen maar in dat geval was het probleem er al voor je begon met verstoren van de bodem denk ik.
 

Terug
Bovenaan