Iemand ervaring met guppen in een co2 plantenbak?


Joff

Well-known member
Lid geworden
12 mei 2020
Berichten
1,456
Locatie
Beverwijk
Heeft hier iemand ervaring met guppen in een CO² plantenbak toevallig?
 
Zover ik weet hebben die liever een hogere ph en met co2 kan de ph snel aan de lage kant zijn. Maar goed ik ben geen Guppen expert en het zal ook afhangen van hoeveel co2 je toevoegt.
 
Ik vraag het me af omdat ik ook bekend ben met de kennis dat een gup hoge ph nodig heeft.
Toch zie ik op de youtubes veel showguppen in een groene bak met mossen en planten die op CO² leven. Het ziet er schitterend uit. Maar het botst met hoe ik over guppen denk. Het lijkt of je guppen aan co2 water kan laten wennen.
Er zijn net zoveel meningen voor als tegen natuurlijk maar ik vroeg me af of het hier al gedaan is. Praktijkervaring.
 
Geen ervaring met de CO2-combi, maar ik vermoed dat een pH die binnen redelijke marges blijft, helemaal prima is. Stel je pH komt uit op 6,5, dat is aan de lage kant maar ik zie niet in hoe dat een gup zou schaden. Ook in de natuur, met hun brede verspreidingsgebied (al dan niet geïntroduceerd) komen ze vast wel eens wat zuurder water tegen. Daar veranderen 100 websites, die elkaar napraten voor wat betreft de waterwaarden, weinig aan. :p

Ga je écht extremen opzoeken dan speelt die pH natuurlijk op een gegeven moment wel een rol. Maar ik denk dat je het dan wel heel bont moet maken hoor!

Dus ja, hoe laag wil je gaan? Kunnen we misschien even leuk over researchen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
In the good old days (lees: ik had geen idee wat ik deed. Zo'n 40 jaar geleden) filterde ik consequent over turf.
Gaf een mooie bruine kleur aan het water.
Wat mijn guppen ervan vonden weet ik niet.
Ik weet nog wel dat het knap lastig was de zoveelste worp jongen te spotten in dat donkere water.
Dus ze deden het wel aardig.
 
6.3 - 6.5 lijkt me trouwens een reëel werkgebied.
 
@Guppeman dan heb je hoogstwaarschijnlijk al laag-ph guppen gemaakt!😃
 
Vermoed ik ook.😁

Ik moet eerlijk bekennen dat ik in de tijd dat ik maar wat deed mijn mooiste bakken had.
Bloeiende lotussen gehad, jonge marmermaamvissen, alles groeide tegen de klippen op.

Ik denk dat de grootste truuk was dat ik zo goed als niets aan de bak deed.
Twee TL buizen, een warm witte en zo'n paarsige, een buiten filter en een verwarming.
Dat was alles.
Zelfs geen waterwissels. Ik vulde alleen verdampt water bij.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Joff
En deden ze het goed behalve dat ze onzichtbaar waren 😄
 
Ik heb mijn antwoord op je vraag in de bewerking van mijn vorige antwoord gezet.
(Onbewust. Da's best wel treurig.😬)
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Op zich kunnen guppen best in wat zuurder water prima leven. Voorkeur is wel om dan niet met te grootvinnig te starten m.n. als ze uit harder water komen. Grootvinnige guppen die als jonge exemplaren in wat zachter water worden gehouden, kunnen zich gemakkelijker aanpassen. Als je dus voor grootvinnige guppen gaat met meer CO2 toevoeging, dan zou ik bewust kiezen voor jonge guppen. Kortvinnige guppen hebben in het algemeen geen last van zachter water. Het is hier eigenlijk gesteld geworden dat het afhankelijk is van de mate van CO2 en ja, ook in het wild komen guppen (afhankelijk van de locatie) zowel in zacht als hard water voor.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Joff
Bij mij zwemmen er nog steeds Endlers in het bioloog rond. Krijg ze niet uitgevangen en ze weigeren dood te gaan en blijven door fokken.
pH is nu zo'n 6.15

Nou is een Endler niet helemaal een standaard gup en komt in de natuur ook wel in zuur water voor.
 
Bij mij zwemmen er nog steeds Endlers in het bioloog rond. Krijg ze niet uitgevangen en ze weigeren dood te gaan en blijven door fokken.
pH is nu zo'n 6.15

Nou is een Endler niet helemaal een standaard gup en komt in de natuur ook wel in zuur water voor.
Endlers zowel wildguppen kunnen prima in dit soort omstandigheden gedijen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Er is onderzoek naar gedaan.. Bij een deelonderzoek naar de effecten van wereldwijde verzuring van oppervlaktewateren agv verhoogde co2-concentraties in de atmosfeer hebben ze guppies in zuur water gestopt!

To investigate the effects of CO2‐induced acidification on potential intergenerational responses in our model species, we exposed guppies to the minimum pH of wild streams in Trinidad where guppies can be found. An initial acidified treatment of pH 6.20 led to higher mortality than expected. Consequently, the pH was increased to 6.50 and was chosen for the acidified treatment; this represents a pH more commonly recorded in Trinidadian streams where P. reticulata are known to live and lead to 100% survival

100% overleving bij een blootstelling aan Ph 6.50 gedurende 5 maanden.
Bij Ph 6.20 vielen er meer doden dan verwacht.
Dat maakt de guppen van @rjoemman interessant, die overleven en gedijen.
@stanovic gaf al aan dat de bouw van de gup invloed heeft op de aanpassing aan zuurder water.


 
Laatst bewerkt:
Interessant!
Ook dat ³/10 punt in pH zoveel kan uitmaken.
 
Interessant!
Ook dat ³/10 punt in pH zoveel kan uitmaken.
Zeker interessant.
Wel even goed om te weten is dat waarden op de pH schaal niet linear zijn maar logaritmisch. Hoe verder je van het midden af bent (7) hoe meer/minder vrije waterstofionen je hebt. Het verschil tussen een pH van 7.0 - 6.0 is bijvoorbeeld veel kleiner dan het verschil tussen 6.0 - 5.0 (verschil is zo'n 100x geloof ik). Je kunt het bij pH dan ook niet zomaar over 3/10 "punt" verschil hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Kijk, dat pikken we dan ook weer even mee.
Had ik me eigenlijk nooit afgevraagd.🤔

"7 is neutraal. Erboven is basisch eronder zuur."
Ziedaar mijn kennis van pH waarde.😬
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Al die chemie is niet zo makkelijk maar met een beetje gemiddelde kennis kom je denk ik al een heel eind.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
In de naam van hobbywetenschap, ziehier mijn pot met dappere pioniers.
Guppenfry op een ph van 6.4 no filter.
Het zijn kortvinnige guppen van mijn eerste generatie die het mogen proberen op zuur water.
Volgende week, als ze wat ouder zijn krijgen ze een beetje stroming en als alles goed gaat hoop ik ze vanuit dit bakje te seksen . Daarna mogen de mannetjes en de vrouwtjes apart in een co² plantenbak.
20210810_115610.jpg
20210810_120049.jpg
20210810_115957.jpg
 

Terug
Bovenaan