Wat is er nieuw

Iemand tips voor aquascaping?

ldr12

Well-known member
Lid geworden
12 maart 2016
Leeftijd
21
Ik ben vandaag begonnen om mijn aquarium opnieuw in te richten. Nu wou ik het een beetje hebben zoals in de youtube video hieronder.

Iemand tips hoe ik de stenen beter kan plaatsen?

Bijlagen

• IMG_6332.jpg
    IMG_6332.jpg
    1 MB · Weergaven: 26
  • IMG_6334.png
    IMG_6334.png
    14.4 MB · Weergaven: 23
Let iig ook op de streping van de stenen, het ziet er al een stuk natuurlijker uit als je die in dezelfde richting laat lopen. Dat zou dus betekenen dat je die steen linksachter op de 1e foto 90graden moet kantelen.
Misschien met plukjes filterwatten en velpon aan elkaar lijmen?

Als je het een beetje zou willen hebben zoals in de youtube video dan heb je eerlijk gezegd toch andere spulletjes nodig om het tot een succes te brengen.

Random:
- de stenen zijn veels te groot om detail en diepte te krijgen. beter is om verschillende maten steen te gebruiken
- plaats een egg crate onder de stenen om de kans op bodembreuk te verkleinen
- houdt genoeg ruimte tussen de stenen voor beplanting en dan m.n. aan de achterkant
- gebruik Vulcano Mineral als onderlaag en om hoogte aan te brengen, aftoppen met soil
- er word geen hout gebruikt in de video.. maar dat is gelukkig jou eigen keus

Ben benieuwd wat het gaat worden
Succes!

Wat m'n voorganger schreef stenen zijn te groot voor zo'n scape, maar als je een moker of hamer hebt kan je de stenen kleiner maken.
Let wel op scherven ed. een goeie bril dus is handig. 😉

Zou je zo’n erg crate altijd onder stenen moeten leggen?

Als je glasbreuk door punt belasting wilt voorkomen wel ja.
10 euro voor een stekkenrooster bij de LFS is altijd nog goedkoper dan een bodem die uit elkaar spat.
Hier zie je het er bij mij onder liggen.
20250720_093058.jpg

Ik denk dat het wel meevalt want in mn Reefer 170 had ik 18 kilo steen op 60cm breedte maar dat gaf geen problemen. Ik heb eerst grinde in de bak gedaan en toen het steen en er wel een beetje opgelet dat er geen hoeken/punten aan de stenen zaten.

Voor €10 moet je geen risico nemen

Zou je zo’n erg crate altijd onder stenen moeten leggen?
Nee, 'moeten' is een groot woord.
Maar naast het voordeel om beschadigingen tegen te gaan zijn egg-crates ook erg handig om hoogte te creëren in je bak

Op Temu heb je er 12 stuks voor een tientje (10x30cm)

Ik heb er toch nog mijn eigen draai aan gegeven, met dit als resultaat. De overige plantjes doe ik later nog.

Nu lees ik dat een aquarium minimaal vier weken moet indraaien. Mijn probleem is dat ik geen extra aquarium heb om de vissen tijdelijk in te zetten. Op dit moment zitten ze in een emmer, maar ik dacht eraan om een doorzichtige box van de Action te halen. Is dat aan te raden?

Bijlagen

• IMG_6346.jpg
    IMG_6346.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 13
  • IMG_6347.jpg
    IMG_6347.jpg
    718.8 KB · Weergaven: 10
Gewoon alles zsm de bak in, als je filter niet droog gestaan en is blijven draaien heeft dan is die gewoon ingedraaid.
Wel een beetje in de gaten houden maar vaak gaat het gewoon goed.
Als je gek gedrag ziet over een paar dagen even testen op ammoniak en nitriet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan