iets met bomen en het bos niet meer zien


M

Mrwim94

Guest
gooeedemorgen,

Heb 4 jaar terug al zelfde aquarium gehad, maar te jong etc, dus verwaarlozing. Ik ben sinds een paar weken de inrichting van mijn aquarium weer aan het visualiseren. Alleen nu is het zo dat hoe meer ik lees hoe minder ik door de bomen het bos nog kan zien, en er ook een stukje onzekerheid bij komt kijken. vandaar dat ik hierbij een beroep op jullie doe.

setup:

Bak: Tetra aqua art 60l(bruto) 57x30x35

filter: Eheim 2213

verlichting: 1x Arcadia original tropical lamp 15w 450mm

planten: Eleocharis viviparffa/dwergnaaldgras/Micranthemum umbrosum/mos(voor op stenen)
plantenbestand kan nog gewijzigd worden, alleen het naadlgras is een must.

decoratie: Seiryu stenen

achterwand: bijpassend bij seiryu vinden

tot zover heb ik het nog wel duidelijk op een rijtje, maar over de hierop volgende punten is zoveel tegensprekende informatie te vinden, dat ik het echt niet meer weet. de spullen hieronder zijn dus maar een beta setup, kan nog helemaal over de kop.

bodem: aquasoil

conditionering:
easylife filtermedium: 1x per week 20% water verversen, aangegeven dosis easylife filtermedia voor de nieuwe 20% bijvoegen/of voor de hele bak?
easylife profito: aangegeven dagelijkse hoeveelheid
easylife carbo: aangegeven dagelijkse hoeveelheid

het gaat me vooral om de flora, de vissen worden gekozen op basis van de voor de planten ideale waarden.

kunnen jullie mij duidelijkheid geven?

BVD
 
Ook door de adviezen hier kan je de weg in het bos kwijtraken hoor! ;)
Ik ben zelf namelijk bijna zo goed als anti middeltjes en gebruik op wat voeding na in de bodem helemaal niks dus puur natuur.
In het begin wel begonnen met een flesje voeding maar er is niks wat compleet is dus voor je het weet heb je een hele verzameling middeltjes omdat anders het ene aanvullen een te kort van het ander veroorzaakt.

Je neemt een goede bodem die al voeding bevat en kan opslaan dus best kans dat je planten het gewoon prima doen zonder extra middeltjes bv maar als je planten eenmaal extra voeding gewoon zijn kan je er niet meer zo maar vanaf stappen.
 
Easylife profito schijnt toch aardig volledig te zijn?
Aan wat voor bodem moet ik dan denken, aquasoil?
 
Nee helaas is dat niet volledig want ze hebben ook niet voor niks een hoop andere middeltjes zoals carbo,fosfo,nitro,ferro...

Aquasoil bodems zijn over het algemeen heel goed alleen heb je nog verschillende varianten,je hebt ze ook die de ph verlagen alleen zijn ze heel beperkt in werkzame tijd.
 
Welke zou u/jij aanbevelen?
 
Is heel persoonlijk natuurlijk met elk z'n voor en nadeel maar ik gebruik zelf ph verlagende voedingsbodems van o.a. colombo en fluval en daar ben ik zeer tevreden over maar heb ook een bak met filterzand waar ik enkel voedingsbolletjes bij de planten stop die dat nodig hebben.

Je geeft aan dat je de bewoners wil aanpassen volgens de eisen van de planten maar zelf zou ik het andersom doen,is een mooi bakje voor garnalen bv.
 
garnalen kunnen toch super overweg met het huidige plantenbestand?
gebruikt u een mix van colombo en fluval, of een van beide. moet namelijk niet al te los zijn, ivm naaldgras.
 
Toevallig heb ik in 1 bakje een mix zitten maar was meer uit nood eigenlijk omdat ik niet genoeg van hetzelfde merk had,beste is om ze niet te mixen.

Met het zetten van de plantjes zijn de losse ronde korrels best ff lastig maar eenmaal op hun plek en als ze wortels aanmaken gaat het prima met dit spul.

Je en jij is trouwens goed hoor! ;)
 
okee, laatste vraagje voor vandaag :p.
Denk dat ik voor de Colombo bodem ga, kun je me vertellen wat hier de diameter van is, want zit nog een beetje met dat naaldgras, dit moet niet extreem veel los gaan laten.
Heb je een linkje van waar te bestellen?

bvd
 
Jaa, super. Is goed spul. Maar dit gaat dus geen problemen met naaldgras opleveren?
 
Pfoe, ik vind het een hoop middeltjes, zelf gebruik ik geen voedingsbodem meer, alleen profito en kleibolletjes. Maar ik heb ook geen plantenbakken dus kom daar mee toe. Voedingsbodem of andere speciale bodem moet je na een jaar ofzo weer vervangen, houdt je daar rekening mee?

Dat filtermedium spul kun je in ieder geval net zo goed laten, kost alleen maar nodeloos geld.

Ik denk dat een 2213 op een 60cm bakje aardig wat stroming oplevert, heb je dat al draaien? Wellicht iets om rekening mee te houden met je visbestand.
 
@SaskiaZ

met voedingsbodem houdt ik idd rekening, aquarium is maar klein bakje, plus paar krassen erin. dit is gewoon ff een opstartbakje.

over dat filtermedium, ik zal mijn kraanwater bij het verversen toch moeten bewerken?

en van de 2213, ik kan de kranen een stukje dicht doen + en de output gaatjes kun je ook een stukje uitboren.
edit: ik kwam 20 euro goedkoper uit dan dat ik de 2211 zou halen...
 
Mrwim94 zei:
over dat filtermedium, ik zal mijn kraanwater bij het verversen toch moeten bewerken?

Waarom? Nederland heeft het zuiverste kraanwater ter wereld dus bewerken met middeltjes die zogenaamd gevaarlijke stoffen binden en afbreken is nergens voor nodig.
 
maar blijven mijn waarden dan wel goed/stabiel?
 
Als je bv een ph verlagende bodem neemt moet je natuurlijk geen hele grote verversingen doen steeds met harder kraanwater want dan schommelen de waarden te veel en kan een probleem zijn dus daar moet je spaarzaam mee zijn.
Er zijn ook mensen die het water voorbereiden zodat de ph hetzelfde is om dit verschil op te vangen en op deze manier zal ook de werking van de bodem langer meegaan bv.
Dat zijn puur ingrepen wat ph betreft maar staat los van andere middelen die het kraanwater zouden zuiveren.
 
hmm, ik geloof je wel hoor, daar niet van maar: bij eerste aquarium ook filtermedium easylife gebruikt.
Deed ik het avond van tevoren in de emmer met vers water, en dat bleef echt super lang wit, dit duidt dan toch op vervuiling?
 
Geen idee heb het nog nooit gebruikt maar misschien had bv iemand eerst wel z'n auto gewassen met die emmer ;)
Het gebruik van dat spul zal geen kwaad kunnen maar noodzakelijk in ieder geval ook niet.
Ik zou dat geld liever aan andere dingen uitgeven maar als jij zelf er een beter gevoel bij hebt om het te gebruiken moet je het gewoon doen natuurlijk!
 
Mrwim94 zei:
maar blijven mijn waarden dan wel goed/stabiel?

Die middeltjes beweren chloor enzo uit je water te halen, dat heeft verder niets met je waterwaardes (ph, gh, kh) te maken. En zoals gezegd, onnodig in NL.

Als je je waardes stabiel wil houden indien die van je aquarium anders zijn dan van de kraanwater, dan moet je ofwel hele kleine beetjes verversen ofwel je kraanwater voorbereiden met middeltjes om de waarden hetzelfde te krijgen (osmose water, aanzuren, zachter maken, e.d.), maar daar helpt dat voorbereidingsspul helemaal niet bij. Dat spul is alleen maar leuk voor de lfs!
 
Je bent goedkoper uit met een complete set ipv losse te kopen.
Is wel een mooi compleet koffertje van Colombo en de prijs is ook niet gek.
 
Ik heb ook een 60cm draaien en daar voeg ik verder niks toe. Ja af en toe een klein beetje plantenvoeding. Die 15W tl geeft opzich niet heel veel licht en het verbruik van de voedingsstoffen is dus miniem.
Er zijn een aantal hele leuke garnalen die je op een gewone grindbodem kan houden hoor. Als de ph verlagende bodem is uitgewerkt moet je wel die bodem weer vervangen steeds.
Dat is weer een nadeel aan zo n bodem.
 
Met een beetje geluk kweken ze wel door want heb dat zelf ook gehad met m'n garnalen en lees dit weleens vaker.
Is natuurlijk niet dat ik een ph verlagende bodem wil opdringen maar vind ze zelf ideaal en in het geval van vervangen is dat ook zo gedaan bij de kleinere bakken.
 
Okeeej. Goedemorgen,

Ff een update, heb een vision 260 goedkoop op de kop kunnen tikken. Dus de 60l is,vt. Toch ff terugkomend op de eheim 2213, deze is inderdaad niet echt geschikt,voor zon klein bakje, is gewoon echt te groot, output past niet eens in aquarium. Qua slangen zou het evt wel gewoon mogelijk zijn.
 
Aha, dat is wel in ��n keer een flink verschil, een aquaart 60 of vision 260.

Fijn om te horen dat de Eheim 2213 te lomp is voor het aquarium, dan hoef ik daar al niet meer over na te denken.
Dan gaat het een 2211 worden denk ik ;)
 

Terug
Bovenaan