Wat is er nieuw

Iets niet goed met mijn vissen!

Persoontje

Member
Lid geworden
29 augustus 2021
Leeftijd
36
Hallo sinds vandaag eigenlijk doen mijn goud goerami’s raar. Ze liggen vrijwel stil op de bodem en bij het mannetje zie ik een paar witte stippen op de boven vin. Ook een plty in mijn aquarium heeft een hele witte vlek opeens.

Iemand advies?

Bijlagen

• 1E7FCCBB-90B6-460F-978E-41E9F0316694.jpeg
    1E7FCCBB-90B6-460F-978E-41E9F0316694.jpeg
    140.1 KB · Weergaven: 150
  • 9EAC1013-8852-4539-9398-6FCBC46D71B7.jpeg
    9EAC1013-8852-4539-9398-6FCBC46D71B7.jpeg
    233.8 KB · Weergaven: 147
Ik ben geen expert, maar dit lijkt mij een schimmelinfectie.
Je kunt de aangetaste vissen een zoutbadje geven, staat hier voldoende uitleg over op het forum.
Ook moet je zorgen dat je waterwaardes in orde zijn. Heb je die al getest?
Kijk even in de openingspost van dit forum naar de informatie die mensen nodig hebben om de juiste diagnose te kunnen stellen.

Absoluut geen schimmel bij die platy, maar een aangetaste slijmlaag (schimmel is pluizig) iedere vis heeft een slijmlaag dat is zijn regenjas ter bescherming van invloeden van buitenaf, als die aangetast word is dat 9 v/d 10 keer een direct gevolg van slechte waterkwaliteit.
Advies: wekelijks 35% verversen en de platy een kuurtje voogle https://www.aquastorexl.nl/easy-life-voogle-250-ml.html geven, dit is geen medicijn maar helpt de vis te herstellen en versterkt de weerstand van de vis

Ik ben haast bang dat dit er een direct gevolg van is dat de bak kort na het indraaien al aardig bevolkt is. Ziekteverwekkers hebben in dit eerste stadium nog veel kans om om zich heen te grijpen.

Er zijn hier sowieso bacteriën aan de gang. En die stippen op de vinnen van de platy, zijn die er in korte tijd bijgekomen? Dat zou dan weer kunnen wijzen op witte stip.

Tegen witte stip (áls dat hier aan de hand is) is goede medicatie beschikbaar. Tegen bacteriën helaas minder. Maar je kunt beter wel wat dingen proberen. Advies: ga naar een goede aquariumspeciaalzaak, laat de foto's zien, en vraag wat ze ertegen in huis hebben. Dit is niet iets wat nog dagen kan wachten.

En ter ondersteuning van de weerstand is Voogle inderdaad een veelgebruikt middel.

Bedankt voor alle reacties!
Ik ben zelf al begonnen met het behandelen van die witte stip. Morgenvroeg ga ik meteen naar de LFS, hoop dat ik er nog optijd bij ben. Ga morgen ook een nieuwe testkit kopen, ik gebruik nu een oude en daarin waren mijn waardes goed maar las nu dat deze maar beperkt houdbaar zijn.

Heb trouwens toenstraks voor de zekerheid 50% van mijn water ververst.

Heb trouwens toenstraks voor de zekerheid 50% van mijn water ververst.

Voor de zekerheid morgen weer. Vooral niet te koud gaan verversen. test druppels ipv strips veel beter.

Ja zal morgen weer verversen. En ja gebruik nu ook al druppeltesten en haal morgen een nieuwe set met druppeltesten.

Verversen is altijd goed en kan je nooit teveel doen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan