Wat is er nieuw

Iets trekt de pH omhoog ...

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Berichten
999
Locatie
Provincie Oost-Vlaanderen
Sinds een half jaar ongeveer ververs ik mijn beide aquaria slechts met regenwater dat ik opvang in een ondergrondse betonnen put van ongeveer 5000 liter. Met gH + voor vijvers breng ik de mineralen tot de gewenste waardes (tussen de 6 en 9 Gh).
In mijn vision 260 is sindsdien de pH mooi rond de 6,8, soms es 6,5 of 7 na een verversing maar steeds loopt die terug naar een stabiele 6,8. Ideaal voor mijn vissen die een pH wensen tussen de 6 en 7,5. Verder voeg ik Profito en easycarbo wekelijks toe als plantenbemesting.

In mijn 25 liter bakje daarentegen loopt het anders. Daar heeft de pH lange tijd rond de 7 à 7,2 gelegen en aangezien ik dat toch wel iets te hoog vond voor mijn koppel ringbandsnoekjes verlaagde ik die handmatig met enkele druppels citroenzuur tot 6,5. Aangezien dit niet permanent is zat ik na enkele dagen w gauw weer boven de 7.
Verversen met puur regenwater leek me de beste oplossing.

Sinds vorige maand heb ik eens 7,8 gemeten. Ik heb dit zachtjes aan op 24uur naar 6,8 gebracht.
Ik ben dan eens de zuurtegraad gaan meten van het regenwater dat ik de laatste tijd opgevangen had en die heeft een zuurtegraad van 7,5 ?!?!? .
Ik heb de tests gedaan met 2 druppeltests van 2 =/= merken en beide gaven het zelfde resultaat.

Mijn regenwater had deze zomer een ph van 6 à 6,5 en nu plotseling 7,5 ?!?
De regenput is in Mei dit jaar volledig leeggetrokken en gereinigd van zand en andere onreine bestanddelen.

Ik ververs nu mijn nanobakje met aquariumwater uit mijn vision260 en voorlopig blijft het al 2 dagen stabiel op ongeveer 7 wat ik eigenlijk nog iets te hoog vind.

Het enige wat ik aan het water toevoeg is vloeibare plantbemesting 1x per week en Gh+.

De Kh in beide bakken bedraagt ongeveer 2.

Wat ik me nu afvraag is wat mijn regenwater alkalisch zou kunnen maken ?
 
Het beton van je put kan de pH serieus beïnvloeden (http://www.eautarcie.org/nl/03b.html)
Ik gebruik ook water uit een betonnen regenwaterput en merk dat de samenstelling wel durft variëren. Dit hangt m.i. vooral af van de hoeveelheid vers water dat in de put terechtkomt. Vers regenwater is relatief zuur (6,5) en naarmate het langer in de put blijft wordt het basischer en neemt het Ca en bicarbonaten op.
Door de put te kuisen heb je mogelijk ook verser beton blootgelegd aan de oppervlakte.
 
Kalk van het beton kan het idd zijn.
Zou me er vooral geen zorgen in maken.
pH is iets als de temperatuur. Het wissels naargelang de situatie van de bak.
Ik zou vooral kijken naar de GH en KH, De pH volgt wel mee met de KH.
Hoe lager de KH, des te onstabieler de pH. Dus als je de pH stabieler wil kan je de KH opdrijven.

Enkel GH+ gebruiken om aan te harden is wel af te raden. Tenzij er op de GH+ uitdrukkelijk staat dat het geschikt is om osmosewater aan te harden.
De gewone GH+ bevat enkel Calcium. Terwijl een gezonder GH bestaat uit Calcium, magnesium en nog enkele mineralen.
 
Het is GH+ voor de mineralen in vijvers aan te vullen.

Het beton van de regenput zou inderdaad een mogelijke oorzaak kunnen zijn. Laat ik dan maar hopen dat er de volgende dagen wat verse regen in valt maar als ik de weersvoorspellingen bekijk ziet het er niet meteen in. 🙂
Bedankt voor de link.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan