ijk vloeistof

Xifiz

Well-known member
Lid geworden
3 april 2015
Berichten
148
Goeiemorgen,


Ik heb een gebruikte Co2 set van dupla tot mijn beschikking gekregen.
Nou zeiden ze dat ik de permanent test eerst moest ijken met 4,7 en 9 ph vloeistof en dan zou er nog wat vloeistof in moeten om hem te laten werken. Ook dat de electrode ofzo eerst gereinigd moet worden.

Iemand tips of adviezen?

http://www.shopsolution.nl/clients/seam ... 2dauer.jpg
 
hmmm bitdefender blokkeert agrotools vanwege malware...
 
Weet ik, stelde gewoon vast dat ik melding kreeg. Vond het zelf ook raar. :)

Maar euh, vind het nog redelijk duur.
In mijn lfs betaal ik 14,85� voor 500ml ijkvloeistof van Hanna intruments.(29.7�/L)
http://www.poisson-or.com/appareils-de- ... 00-ml.html

Bij agrotools kom je op 43.5�/L
 
Is dat niet duur? is toch zo'n zakje voor 1x per kalibratie?
Of mis ik iets?

Ah nee, 1 zakje = 250ml. :)

Ben zelf niet zo'n fan van Ebay, teveel problemen met niet leveren en zo en weinig bescherming.
Geef zelf de voorkeur aan aliexpress gezien je daar 100% bescherming krijgt.
 
Je kan er volgens het zakje 250 ml van maken maar ja meet dat maar eens precies af.
Ik heb liever de kant en klare zoals Agroo verkoopt.
 
JurgenD zei:
Is dat niet duur? is toch zo'n zakje voor 1x per kalibratie?
Of mis ik iets?

Ah nee, 1 zakje = 250ml. :)

Ben zelf niet zo'n fan van Ebay, teveel problemen met niet leveren en zo en weinig bescherming.
Geef zelf de voorkeur aan aliexpress gezien je daar 100% bescherming krijgt.

O, je had het zelf al gezien dus :D ;).
 
en ja hoor, nog de helft goedkoper. ;)
klik


Maar euh, iemand ervaring met de betrouwbaarheid van die ijkvloeistof?
 
Dat is bijna gratis zeg. Maar ik vraag me af hoe je daar betrouwbaar een juiste oplossing van kan maken. Conrad verkoopt van die oranje capsules waar het inzit maar ik heb ze liggen en gebruik die dus niet.
 
Die buffers zullen allemaal best wel doen wat ze beloven.

Echter kun je bij zeer goedkope buffers afvragen wat je krijgt.

Wat maakt een buffer duur. Transport van met name water maakt een buffer duur.
Dus daarom zijn de zakjes met poeder goedkoper ( denk aan plantenvoeding in poedervorm)
Daarnaast natuurlijk de concentratie. Bij plantenvoeding zie je dat aan de te doseren hoeveelheid.
Bij buffer??? Ik hoor u denken....

Ja ook bij een buffer speelt de concentratie een rol. Alleen heet dit anders.
Dit noemt met de buffer capaciteit.
Hoeveel zuur of base kan een buffer oplossing opnemen alvorens deze gaat verlopen.
Sterke buffers blijven een hele tijd goed.
De eenmalige meetzakjes zijn goed te gebruiken voor 1 keer.
Deze zakjes zijn erg zwak gedosserd, dus kunnen snel verlopen.

Daarnaast zal een buffer ook een concervering moeten hebben. Bij de zakjes voor eenmalig gebruik zit dat er niet in. Want zakje steriel verpakt, is lang houdbaar.
Zakje open, dan dus niet.
Fles buffer heeft meestal een concervering erin.

Als u dus een zakje poeder koopt. Voor 250 ml, dan mag dat ook in 200 ml. Buffer is dan sterker. Dus meer buffer capaciteit.
Duurdere zakjes poeder hebben waarschijnlijk ook een concervering. Goedkope misschien niet.
Maar ja dat staat nergens.
 
Aan de andere kant, 5� buffervloeistof uit de lfs doe je makkelijk een jaar mee.
Kan je u af vragen of het allemaal de moeite is... en weet je zeker dat het werkt.
 
Zeker weten wat er in die zakjes kan je natuurlijk nooit.

Maar als je uitgaat van de pH-waarden op de zakjes dan hebben we met oerbuffers te maken, dus dat zit al goed. Alleen moet je checken of je je pH-meter daarmee kan ijken.

Maar of die buffer nou goedkoop of duur is, de chemische samenstelling om die buffer te kunnen maken zou gelijk moeten zijn (qua verhoudingen dan toch). Dus qua houdbaarheid zou dat elkaar niet te veel mogen ontlopen. Lage buffers gebaseerd op citraten hebben altijd wel wat 'last' evenals hoge buffers van CO2-intrede. In principe zou zo'n buffer toch makkelijk een maand goed kunnen blijven en meerdere keren te gebruiken moeten zijn.

Zeker van zowel de buffers als de conditie van je pH-elektrode ben je alleen met een 3-puntsijking (tenzij je de ijkingswaarden kan aflezen �n vergelijken met deze van de vorige ijking maar dat kan zelden met de goedkope consumentenmetertjes). Is die 3-puntsijking mislukt: dan buffers vervangen door verse.

En ja dat oplossen.... met labomateriaal zal je dat op 500 ml nauwkeurig kunnen doen, maar of dat nu 500 ml is of 490ml of 510ml het is een buffer voor iets, dus dat zal het nu niet maken. 400 ml ipv 500 ml zal dan weer wat overdreven zijn aangezien de buffercapaciteit voor die hogere concentratie op zich ook beperkt is. Dus een zakje voor 500 ml opgelost in slechts 400 ml zou ik niet op betrouwen.
 
Terug
Bovenaan